پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ابعاد پنجگانه شخصیت نمایشی

از نقطه نظر ابعاد پنجگانه شخصیتی این اختلال شخصیتی با ویژگیهای زیر مشخص می‌شود : الف) بی ثباتی احساسی بالا : احساسات منفی ( از جمله اضطراب، ترس، تنش، دلهره، نگرانی، تحریک پذیری، خشم، ناامیدی، دلمردگی، احساس گناه و شرم)؛ اش

ابعاد پنجگانه شخصیت نمایشی

از نقطه نظر ابعاد پنجگانه شخصیتی این اختلال شخصیتی با ویژگیهای زیر مشخص می‌شود :
الف) بی ثباتی احساسی بالا : احساسات منفی ( از جمله اضطراب، ترس، تنش، دلهره، نگرانی، تحریک پذیری، خشم، ناامیدی، دلمردگی، احساس گناه و شرم)؛ اشکال در کنترل هیجانات و تحریکات آنی (خوردن، نوشیدن، ولخرجی...)

باورهای غیر منطقی و نامعقول (نظیر انتظارات غیر معقول، توقع بیش از حد داشتن از خود يا مطلق گرايی، بدبینی بی مورد و....) نگرانی های بی پایه جسمی (نظیر تصور اينکه دماغ بسیار گنده یا نامناسبی دارد و.....) احساس تنهایی و بی کسی و وابستگی به دیگران برای حمایت عاطفی و تصمیم‌گیری.

ب) برونگرایی پایین: دوری اجتماعی؛ روابط شخصی و شبکه دوستان کم و متزلزل؛ کنترل عاطفی؛ عدم لذت بردن و اشتیاق به زندگی؛ بی میلی در اظهار نظر و طلب حق خود یا پیشروشدن؛ خجالت و شرم اجتماعی.

پ) پذیرندگی بالا : خیالپردازی و فانتزی زیاد به جای واقعیت گرایی و عمل؛ باورها افکار غیر عادی ( UFO، روح، تناسخ و....)؛ هویت نامشخص و تغییر اهداف (نظیر ورود به گروه ها عقیدتی عجیب و غریب و...)؛ افزایش کابوس های شبانه؛ ناهماهنگی و یا یاغیگری اجتماعی.

ت) سازگاری و توافق پذیری بالا : ساده‌لوحی؛ رک گویی شدید و بی‌مورد، دست و دلبازی و گشاده دستی، گذشت از علایق و حقوق خود و عدم توانایی در ابراز خود و مطالبه حق خود،؛ به راحتی مورد سوء استفاده قرار گرفتن.

ث) تعهد پذیری و وظیفه‌شناسی پایین : باور نکردن توانمندی های ذهنی و هنری (نظیر تمام کردن تحصیلات و یا نیمه کار گذاشتن فعالیت‌های هنری مورد علاقه)؛ عدم پیروی از قوانین و مقررات و عرف جامعه؛ کنترل نفس پایین حتی اگر دليل خوبی برای آن وجود داشته باشد (نظیر عدم رعایت رژیم غذایی با وجود چاقی شديد و مشکل طبی وابسته)؛ فقدان هدف شخصی و شغلی مشخص.

شیوع و علل شخصیت هیستریونیک در جوامع غربی شیوع شخصیت هیجانی - نمایشی ۲ تا ۳ درصد کل افراد بالغ جامعه بوده و بعد از بلوغ خود را نشان می‌دهد اگر چه در دوره نوجوانی برخی از خصوصیات شخصیت هیستریانيک، خصوصا بعد نمایشی آن وجود دارد ولی این موضوع بدلیل ویژگی های تکاملی و شکل گیری هویت جنسیتی و اجتماعی فرد است نه تظاهری از شخصیت هيستريانيک.

این اختلال در زنان شایع تر از مردان بوده و در بسیاری از موارد همراه با دیگر اختلالات شخصیتی (خصوصا خودشیفته، موذی، وابسته و ضد اجتماعی) است. هنوز به درستی علت این نوع اختلال مشخص نشده است اما از آنجایی که هسته اصلی چنین شخصیتی حرمت نفس پایین و الگوی پیوند عاطفی ناپایدار است لذا حوادث دوران کودکی خصوصا سه سال اول تولد می‌توانند زمینه‌ساز این نوع اختلال شخصیتی باشند (والدین بی‌تفاوت و یا برعکس مستبد که فقط در شرایط هیجانی بسیار شدید توجه و محبت خود را نسبت به کودکانشان نشان می‌دهند، می‌تواند زمینه‌ساز چنین شخصیتی شود).

درمان شخصيت هيستريانيک معمولاً از طریق روان درمانی خصوصا شناخت رفتار درمانی انفرادی و گاهی سایکوآناليتیک و برای مدت طولانی یک تا سه سال و گاهی بیشتر می تواند بسیار کمک کننده باشد. درمان دارویی فقط در صورت وجود دلایل ديگر نظير افسردگی يا اضطراب شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات