پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اسیب پذیری نسبت به عود افسردگی

این مسئله به دلیل شکل گیری الگویی خاص در سبک تفکر درونی و تجربه این افراد است که خود شکل گیرنده و خود تداوم بخش است، اما با وقوع هر دوره چه عاملی این آسیب پذیری بیشتر به افسردگی بعدی را سبب می‌شود؟ تجربه خلق پایین به عنوان

اسیب پذیری نسبت به عود افسردگی

هر چه دوره های افسردگی در فردی بیشتر باشند، برانگیخته شدن افسردگی در او به استرس‌های محیطی کمتری نیاز خواهد داشت.

این مسئله به دلیل شکل گیری الگویی خاص در سبک تفکر درونی و تجربه این افراد است که خود شکل گیرنده و خود تداوم بخش است، اما با وقوع هر دوره چه عاملی این آسیب پذیری بیشتر به افسردگی بعدی را سبب می‌شود؟ تجربه خلق پایین به عنوان بخشی طبیعی از زندگی همه ما وجود دارد.

برای افرادی که در گذشته افسردگی را تجربه کرده اند، این لحظات خلق پایین لحظاتی است که بیشترین آسیب پذیری در مقابل عود افسردگی در بردارد. دو عوامل مرتبط با هم که در احتمال تداوم و عمیق‌تر شدن حالت غمگینی معمول نقش دارند: نشخوار فکری و اجتناب تجربه ای.
• نشخوار فکری سبک خاصی از تفکر خود انتقام گر، متمرکز بر خورد، تکرار شونده و منفی است. این اشتغال ذهنی با و برخاسته از میل به حل یک چالش های هیجانی است که با حالت ناراحتی یا خلق پایین همراه است.
• اجتناب تجربه ای نوعی تلاش برای دور ماندن از تماس با تجربه مستقیم افکار، هیجان ها و حس های بدنی چالش برانگیز است.


 تجربه افسردگی برخاسته از یک مجموعه و تعاملی از خلق پایین، الگوهای فکری نشخوار فکری، اجتناب تجربه ای و حدسهای بدنی خستگی و سنگینی است. در طی دوره‌های مکرر افسردگی این عوامل تداعی برقرار می‌شود و سپس یاد گرفته می‌شوند.

وقوع دوره های مکرر افسردگی این تداعی های آموخته شده بین اجزا را تقویت می‌کند و ردی از حافظه را در الگویابی شناختی، هیجانی و جسمانی فرد باقی می‌گذارد که عموما قابل مشاهده نیستند. اما در زمانهای خلق پایین گرایش به فعال شدن مجدد دارند.

این مسئله به این معناست که در طی دوره‌های بهبود نسبی، پایین آمدن اندک خلق می تواند اثر فعال سازی مجدد الگویی را داشته باشد که با خلقهای غمگین پیشین مرتبط بوده اند. این فرایند که فعال سازی افتراقی نامیده می‌شود طریق اصلی است که طی آن افسردگی عود می کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات