پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

حالت ذهنی نزدیک شدن و اجتناب

مغز انسان دارای دو ساختار بازدارنده متقابل است که به وسیله غرایز مربوط به بقای ذاتی برانگیخته می‌شوند، اما این ساختارها به گونه‌ای است که از طریق آموزش ذهنی قابل تغییرند.

حالت ذهنی نزدیک شدن و اجتناب

مغز انسان دارای دو ساختار بازدارنده متقابل است که به وسیله غرایز مربوط به بقای ذاتی برانگیخته می‌شوند، اما این ساختارها به گونه‌ای است که از طریق آموزش ذهنی قابل تغییرند.

یکی از این ساختارها حالت ذهنی اجتناب است که به وسیله تهدید شدن و بر اثر نیاز به انجام اعمال محافظت از خود همچون اجتناب فیزیکی یا حمله تدافعی برانگیخته می‌شود. این وضعیت شامل نوعی واکنش جنگ و گریز است که در آن کل سیستم درگیر جنگیدن یا فرار از تهدیدی ادراک شده می شود.

حالت ذهنی اجتناب می تواند به وسیله موقعیت‌هایی که به پاسخ فیزیکی نیازمندند برانگیخته شود مثل کنار کشیدن خود از مسیر حرکت اتومبیلی که در حال حرکت به سوی ماست. همچنین این واکنش در موقعیت‌ هایی که پاسخ فیزیکی، پاسخ مناسبی نیست نیز برانگیخته می‌شود مثل بیدار شدن سر صبح با حسی از ناامیدی. اجتناب با نوعی افزایش فعال سازی لوب فرونتال نیمکره راست مغز نسبت به نیمکره چپ همراه است.

ساختار دیگر حالت ذهنی نزدیک شدن است که در آن حرکتی به سوی تجربه و حسی از پذیرش و گشودگی وجود دارد. نزدیک شدن با نوعی افزایش فعال سازی لوب فرونتال نیمکره چپ مغز نسبت به نمیکره راست همراه است. به تفاوت اصلی بین حالت نزدیک شدن و وابستگی توجه کنید. نزدیک شدن این ویژگی را دارد که حتی بالقوه تمام تجربه ما را یاری دهد در حالی که ویژگی برجسته دلبستگی، ناامیدی و ناکامی در زمانی است که امور مثبت به پایان می‌رسند.

پژوهش ریچار دیویدسون روی الگوهای فعالیت‌های مغز در جریان درگیر شدن در حالت ذهنی نزدیک شدن یا اجتناب به صورت آشکاری نشان داده که آموزش حضور ذهن منجر به افزایش فعالیت لوب فرونتال نیمکره چپ مغز (ناحیه مرتبط با نزدیک شدن) میشود و این اثر حتی زمانی که به اعضای گروه به صورت آزمایشی، خلق منفی القاء می‌شود نیز ثابت باقی می‌ماند.

بنابراین مهارت حضور ذهن این توانایی را در فرد به وجود می‌آورد تا به تجربه ها اعم از خوشایند یا ناخوشایند با حسی از گشودگی و تمایل به درگیر شدن به همان صورت اصلی نزدیک شود. اثر بودن در حالت ذهنی نزدیک شدن به تجربه است که فرصت بیشتری را برای پاسخ دهی هوشیارانه به جای واکنش ناهوشیارانه به رویدادهای درونی و بیرونی برای ما فراهم می‌کند.

فرضیه اصلی در اینجا این است که اگر ما نسبت به تجربه تغییرات طبیعی و جریان دائم الاتغییر حس های بدنی، افکار، هیجان‌ها حالت پذیرندگی داشته باشیم آنگاه کرد تحت تأثیر حالت پذیرندگی داشته باشیم ان گاه کمتر تحت تاثیر حالتهای خلقی مان قرار خواهیم گرفت.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات