پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و طبقه‌بندی اختلال‌های روانی

روانشناسان بالینی کودک و نوجوان به منظور تسهیل مطالعه اختلال های دوران کودکی و نوجوانی، پیوسته در تلاش بوده اند تا این اختلال‌ها را به شکل نظام مند و منسجم مطرح کنند

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و طبقه‌بندی اختلال‌های روانی 

روانشناسان بالینی کودک و نوجوان به منظور تسهیل مطالعه اختلال های دوران کودکی و نوجوانی، پیوسته در تلاش بوده اند تا این اختلال‌ها را به شکل نظام مند و منسجم مطرح کنند. در چهارمین ویراست تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی انجمن روانپزشکی آمریکا، ده گروه اساسی اختلال های روانی که اغلب برای اولین بار در دوران نوزادی، کودکی و نوجوان تشخیص داده می‌شوند، مطرح شده است که شرح مختصری از این اختلال‌ها ارائه می‌شود.

عقب ماندگی ذهنی

این اختلال با کارکرد هوشی کمتر از میانگین، شروع قبل از ۱۸ سالگی و نقص، نارسایی یا آسیب های متقارن در عملکرد انطباقی مشخص می‌شود که انواع آن عبارتند از :
- عقب ماندگی ذهنی خفیف
- عقب ماندگی ذهنی متوسط
- عقب ماندگی ذهنی شدید
- عقب ماندگی ذهنی عمیق
- عقب ماندگی ذهنی با شدت نامشخص.

اختلال های یادگیری

اختلال های یادگیری با عملکرد تحصیلی کمتر از سطح مورد انتظار با در نظر گرفتن سن تقویمی، هوش اندازه گیری شده و میزان آموزش فرد مشخص می شود. زیر مجموعه این اختلال‌ها عبارتند از : اختلال در خواندن، اختلال در ریاضیات، اختلال در بیان نوشتاری و اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است.

اختلال مهارت های حرکتی

این اختلال شامل اختلال هماهنگی حرکتی مربوط به رشد است که ویژگی آن هماهنگی حرکتی کمتر از حدی است که با در نظر گرفتن سن تقویمی و هوش اندازه گیری شده فرد از او انتظار می‌رود، مثل اختلال هماهنگی حرکتی مربوط به رشد.

اختلالهای ارتباطی 

این اختلال با دشواری‌هایی در گفتار یا زبان مشخص می‌شوند و عبارتند از اختلال در زبان بیانی، اختلال زبان بیانی - دریافتی آمیخته. اختلال صوت شناختی، لکنت زبان و اختلال ارتباطی که به گونه ای دیگر مشخص نشده است.

اختلال های فراگیر مربوط به رشد

اختلال های فراگیر مربوط به رشد با نارسایی شدید و آسیب نافذ در حوزه‌های متعدد رشد مشخص می‌شوند. این نابهنجاری ها، اختلال در تعامل اجتماعی متقابل، تخریب روابط، فعالیت‌ها، علائق و رفتارهای کلیشه‌ای را شامل می شوند. اختلال های اختصاصی که در این قسمت قرار می گیرند، عبارتند از : اختلال در خودماندگی (اتیسیک)، اختلال رت، اختلال از هم پاشیدگی دوران کودکی، اختلال آسپرگر و اختلال فراگیر رشد که به گونه ای دیگر مشخص نشده است.

اختلال نقص توجه و رفتار ایذایی

این طبقه از اختلال ها شامل اختلال نقص توجه - بیش فعالی است که با نشانه‌های بارز بی توجهی یا بیش فعالی - تکانشگری مشخص می‌شود و انواع آن عبارتند از : اختلال نقص توجه - بیش فعالی نوع غالبا بی توجه، نوع غالباً بیش فعال / تکانشی و نوع آمیخته. این طبقه تحصیل شامل اختلال های رفتار ایذایی است که عبارتند از: اختلال سلوک که با الگوی رفتاری که در آن حقوق اساسی دیگران یا موازین و هنجارهای اجتماعی متناسب با سن فرد زیر پا گذاشته می‌شود، مشخص شده است. نوع با شروع کودکی و نوع با شروع در نوجوانی، اختلال بی اعتنایی مقابله ای که با الگوی رفتاری بی اعتنایی، خصمانه و منفی گرایانه مشخص می‌شود. این قسمت همچنین شامل زیر رده اختلال هایی است که به گونه ای دیگر مشخص نشده اند عبارتند از : اختلال نقص توجه - بیش فعالی و اختلال رفتار ایذایی که به گونه دیگر مشخص نشده اند.

اختلال های تغذیه ای و خوردن شیرخوارگی یا اوایل کودکی این نوع اختلالها با ناهنجاری و اشکال مداوم در تغذیه و خوردن مشخص می‌شوند و اختلال‌های اختصاصی این بخش عبارتند از : هرزه خواری، اختلال نشخوار و اختلال تغذیه ای نوزادی یا اوایل کودکی. شایان ذکر است که دو اختلال بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی زیر عنوان اختلال‌های خوردن ارائه شده اند.

اختلال‌های تیک

این اختلالها با تیکهای حرکتی یا صوتی مشخص می‌شوند. اختلال های خاص این بخش عبارتند از : اختلال تورت، اختلال تیک مزمن حرکتی یا صوتی، اختلال تیک گذرا و اختلال تیک که به گونه‌ای دیگر مشخص نشده است.

اختلال های دفع

اختلال دفع عبارتند از: بی اختیاری مدفوع و بی اختیار ادرار



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات