پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

زوج درمانی، مقصرسازی همسر

با تمرکز بر رفتار همسر، افراد شانس تغییر چیزهایی را که بر آن بیشتر کنترل دارند؛ مانند : رفتار خودشان، از دست می‌دهند.

زوج درمانی، مقصرسازی همسر

اغلب یکی از زوجین یا هر دو نفر در ابتدا همسرشان را در ارتباط با مشکلات رابطه مقصر می‌دانند. گاهی اوقات این بیان ممکن است خیلی با ظرافت بیان شود از قبیل من می دانم که دو نفر رابطه را می سازند اما ..... یا هیچ یک از ما بدون خطا نیستیم اما ...... غالباً این اما بی‌صدا و ضمنی است، اما اگر شما خوب گوش دهید و وجود دارد.

یک مشکل مهم در مورد همسری که سرزنش می کند این است که او ناتوان است. با تمرکز بر رفتار همسر، افراد شانس تغییر چیزهایی را که بر آن بیشتر کنترل دارند؛ مانند : رفتار خودشان، از دست می‌دهند. یک سوال درمانی مهم این است که آیا زوجه مایلند و می توانند تمرکز عمده و انحصاریشان را به جای سرزنش همسر به تمرکز مشترک بر آنچه که هر دو می توانند انجام دهند، تغییر دهند.

مصاحبه ی اولیه موقعیتی را فراهم می‌کند که در آن درمانگر می‌تواند توانایی هر یک از زوجین را در شناسایی جنبه هایی از رفتار خود که ممکن است در مشکلات رابطه ای دخیل باشد، ارزیابی کند. در سراسر فرایند ارزیابی، درمانگر ارزیابی های سازنده ای را به کار می‌برد که توجه را روی سهم هر دو نفر در مشکلات رابطه و فرآیندهای تعامل بین زوجین که بخشی از مشکلات رابطه است، متمرکز کند. به علاوه، تاکید بر عوامل موقعیتی و رویدادهای زندگی که روی زوجین تاثیر میگذارد می‌تواند برای کاهش سرزنش و خشم نسبت به همسر، به کار گرفته شود. در اکثر موارد کاربرد ظریف ارزیابی، زوجین را قادر می سازد که تشخیص دهند مشکلات رابطه به ندرت، منحصراً به یکی از آنها مربوط می‌شود.

به هر حال، در بعضی موارد حتی در پایان ارزیابی، یکی از زوجین همچنان دیگری را برای مشکلات رابطه مقصر می داند. در چنین مواردی، آموزش روانی رابطه برای کمک به زوجین ضروری است تا روش مفیدتر و گسترده‌تری را برای دیدن رابطه شان تدوین کنند.

مشکلات فردی به چند طریق در مشکلات رابطه ای زوجین دخیل است، اگرچه خیلی از زوجین آشفته به غلط، همسرشان را برای مشکلات رابطه ای سرزنش می کنند؛ برای مثال، سوء مصرف الکل غالبا مقدم بر مشکلات رابطه است و فشارهای عصبی را در رابطه ایجاد می کندـ مسأله ی مهم برای درمانگر این نیست که آیا مشکلات فردی به رابطه مربوط می‌شود یا نه، بلکه این است که آیا عملکرد فردی هر یک از زوجین، زوج درمانی را دچار اختلال می‌کند.

اگر یکی از زوجین افکار خودکشی دارد، به ندرت آرام یا بی نهایت افسرده است، پس پرداختن به زوج درمانی از طریق تمرکز روی مشکلات رابطه در ابتدای کار درمان ممکن است نامناسب باشد. به هر حال، اگر هر دوی زوجین هدف مشترکی برای تغییر یک جنبه ی مهم از رفتار همسرشان دارند؛ یک فرم زوج درمانی متناسب با آن می‌تواند مفید باشد، برای مثال، کاربرد پیمانهای مشترکی را بین زوجین توصیف کردند که به عنوان مانعی برای سوء مصرف به کار می رود و به فردی که افراطی الکلی می‌نوشد کمک می‌کند تا در مصرف الکل زیاده‌روی نکند. به طور مشابه، من انجام زوج درمانی را موکول کردم به اینکه همسری که مبتلا به اختلال دوقطبی است، دارو درمانی با لیتیوم را از سر بگیرد.

در مجموع، اگر زوجین حداقل در چند هدف مشترک توافق شده داشته باشند، زوج درمانی امکان دارد. در زوج درمانی غالباً این اهداف در رابطه مورد تاکید قرار می‌گیرند؛ مانند اینکه به ما کمک کنید که بهتر با هم ارتباط داشته باشیم، اما همچنین می‌تواند شامل تلاش مشترکی برای تغییر دادن رفتار یکی از زوجین نیز باشد؛ مانند : کار کردن با هم تا به جان کمک کنیم که با افسردگی اش بهتر مقابله کند. فرایند ارزیابی همراه زوجین باید این امکانات را بررسی کند



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات