پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

پیامدهای مشکلات ارتباطی

اکثر افراد مشکلات ارتباطی را به صورت بینهایت فشار آورد تجربه می کنند. در حقیقت بعد از مرگ ناگهانی در خانواده، آشفتگی زناشویی و طلاق شدیدترین فشارهایی هستند که افراد تجربه می‌کنند.

پیامدهای مشکلات ارتباطی

اکثر افراد مشکلات ارتباطی را به صورت بینهایت فشار آورد تجربه می کنند. در حقیقت بعد از مرگ ناگهانی در خانواده، آشفتگی زناشویی و طلاق شدیدترین فشارهایی هستند که افراد تجربه می‌کنند. مشکلات ارتباطی، عمومی ترین مشکلاتی هستند که مراجعان به مراکز روانشناسی، بیان می‌کنند.

مشکلات ارتباطی با خطر توسعه ی اختلالات روانی فردی، مثل افسردگی در زنان، سوء مصرف الکل و در مردان، بد کارکردی جنسی در هر دو جنس، و مشکلات رفتاری در کودکان به ویژه پسران همراه است. رابطه ی علی بین مشکلات ارتباطی و اختلال روانی یک طرفه نیست.

اختلال روانی شدید نیز شانس برقراری روابط رضایت بخش را برای فرد کاهش می دهد؛ برای مثال، بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلالات شدید شخصیتی نسبت به سایر افراد، کمتر احتمال دارد ازدواج کنند، و اگر هم ازدواج کنند به احتمال زیاد به طلاق منجر می‌شود افرادی که قبل از آشنایی با همسرشان سوء مصرف الکل دارند، مانند سایر افراد شانس مساوی برای ازدواج دارند، اما احتمال بیشتری دارد که بعد از گذشت زمان طلاق بگیرند.

در مواردی که هم مشکلات ارتباطی وجود دارد و هم افسردگی، غالبا مشکلات ارتباطی از نظر زمانی مقدم بر افسردگی هستند. و لذا مشکلات ارتباطی رایج با پیش آگهی کمی در مورد افسردگی تداعی می شود. به عبارت دیگر مشکلات ارتباطی منجر به بازگشت شدید افراط در نوشیدن الکل - در افرادی که الکل را ترک کرده اند - می‌شود. بنابراین، مدل علیت خطی ساده مناسب نیست. مشکلات ارتباطی و اختلالات روانی به طور متقابل و دوسویه بر هم تاثیر می‌گذارند.

علاوه بر اختلالات روانی، مشکلات ارتباطی با بیماری‌های جسمانی نیز همبستگی دارد. افرادی که روابط رضایت بخش و حمایت کننده دارند، احتمال کمی وجود دارد که مبتلا به بیماری سختی شوند اگر هم بیمار شوند سریعتر بهبود می یابند. مکانیزم پیوند بین بیماری جسمی و آشفتگی رابطه پیچیده است و شخصاً به طور سطحی فهمیده میشود. رابطه ی آشفته تاثیرات غیر مستقیمی بر سلامت دارد؛ متلا فردی که در یک رابطه ی آشفته است نسبت به رعایت رژیم دارویی خود بی توجه است. همچنین بین درد و رفتارهای مقابله بار بیماری‌های مزمن و تقویت غیرعمدی رفتار بیمارگونه در روابط آشفته، همبستگی کاملی وجود دارد. بنابراین آشفتگی رابطه تاثیرات مستقیمی برای فرآیندهای روانی دارد؛ برای مثال، تعارض در رابطه با کاهش سیستم ایمنی بدن و بالارفتن فشارخون در افراد پر تنش همراه است.

هر یک از این تاثیرات فیزیولوژیکی احتمالا خطر بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. خشونت روشی دیگر برای تاثیرگذاری مشکلات ارتباطی بر سلامت افراد است. حدود ۲۵ درصد از کسانی که ازدواج کرده اند حداقل یک بار تجربه ی خشونت فیزیکی بین زن و شوهر را داشتند و این خشونت تقریباً در اکثر موارد با آشفتگی رابطه همراه است. تقریبا سه چهارم زوجین دارای مشکل در جلسات درمانی مطرح می‌کنند که در سال گذشته خشونت از سوی همسرشان را تجربه کرده اند.

مردان و زنان تقریباً به یک نسبت درگیر پرخاشگری فیزیکی از قبیل صدمه زدن - هل دادن و سیلی زدن می‌شوند. به هر حال، مردان بیشتر به خشونت شدید می‌پردازند و زنان به ویژه در معرض خطر مجروح شدن و یا حتی کشته شدن از سوی شوهر شان هستند. در استرالیا حدود ۲۵ درصد از همه ی آدم کشی ها و ۲۰ درصد از همه ی حملات گزارش شده نسبت به افراد، در نتیجه ی خشونت بین زن و شوهر است. در آمریکا، مقتولین زن غالبا به وسیله ی شوهرانشان کشته شده اند. و بیش از ۴۰ درصد زنانی که به بخش خدمات اورژانس و پزشکی معرفی شده اند، قربانیان خشونت های خانوادگی بوده اند و بیش از ۱۰ درصد از این گزارشها به خشونت از سوی شوهر مربوط می‌شود.

حتی هنگامی که جراحت های فیزیکی شدید نیست، باز هم خشونت، پیامدهای منفی برای قربانی و سایر اعضای خانواده دارد. زنانی که مکررا در معرض خشونت از سوی شوهرانشان قرار دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی، سوء مصرف الکل و اختلالات روان تنی هستند. پرخاشگری بین همسران به کودک آزاری نیز مربوط می شود. بروز رفتارهای پرخاشگرانه در فرزندان تحت تاثیر رفتارهای ضد اجتماعی پدرانشان قرار دارد.

روابط رضایت بخش برای زن و شوهر و فرزندانشان فواید زیادی در بر دارد. این فواید عبارتند از : افزایش سلامت روانی و جسمانی زن و شوهر و فرزندانشان و نیز افزایش انعطاف پذیری آنها در فشارهای زندگی. مشکلات ارتباطی عامل عمده‌ای در بروز بیماری‌های روانی و جسمانی هستند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات