پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اهداف سنجش بالینی

در سنجش بالینی جمع آوری اطلاعات منظم درباره فرد و مشکلات او نقطه آغاز کار است. به دست آوردن اطلاعات مفید در زمینه تمامی عواملی که در شکل‌گیری مشکلات رفتاری دخیل اند، ضرورت دارد.

اهداف سنجش بالینی

در فرآیند کار بالینی سنجش با اهداف مختلفی که در ارتباط و تعامل با یکدیگرند، آن صورت می‌گیرد. این اهداف عبارتند از :
الف) مشخص کردن رفتار بهنجار از رفتار نابهنجار؛
ب ) تعیین توانمندی‌ها و شایستگی ها و ضعف ها و محدودیت‌های فرد؛
ج ) مشخص کردن سیر مشکل و پیش بینی رفتار های آینده؛
 د ) نظام دار کردن و طبقه‌بندی مشکل؛
 ه ) تهیه و تدوین طرح و برنامه مداخلاتی و درمانی؛
در سنجش بالینی جمع آوری اطلاعات منظم درباره فرد و مشکلات او نقطه آغاز کار است. به دست آوردن اطلاعات مفید در زمینه تمامی عواملی که در شکل‌گیری مشکلات رفتاری دخیل اند، ضرورت دارد. وضعیت رشد کودک، خصوصیات والدین و برادران و خواهران و بستگان، ویژگی‌های محیطی زندگی، پیامدهای رفتار، وضعیت بهداشتی و پزشکی کودک همگی عواملی اند که دانش نسبت به آنها هم فرایند پدیدآیی مشکل را شفا می‌کند و هم طراحی برنامه مداخله و درمان را تسهیل می‌بخشد. از آنجا که روانشناس بالینی نمی‌تواند همه رفتارها را به طور مستقیم مشاهده کند، ناگزیر باید تحلیلی توصیفی از مشکلات ارائه بدهد.

بنابراین، روانشناس باید اطلاعاتی درباره پایداری رفتار، تغییرات شدت و فراوانی آن و ویژگی‌های وضعیت رفتاری و نوع مشکل فراهم آورد. همانگونه که گفته شد، تماس و برقراری ارتباط با کودک، مصاحبه با والدین و خود کودک، مشاهده رفتار، سنجش بیشتر در مدرسه و یکپارچه کردن اطلاعات به دست آمده و اجرا به همکاران متخصص و مشورت با آنان و ارائه طرح درمانی، فرآیند سنجش را تکمیل می‌کند.

مسئله دیگری که سنجش باید مورد عنایت قرار گیرد، توجه به این نکته است که آنچه به کودک آسیب می‌رساند، یک واقعه یا استرس نیست، بلکه انباشت تدریجی استرس‌هاست و در عین حال عوامل محافظ نیز پیوستار دارند و در صورت انباشت تدریجی و استمرار، عاقبت خوبی را برای کودکانی که وضعیت بسیار خطرناکی داشته اند، رقم می‌زنند. بنابراین توجه به انباشت و تعامل عوامل خطرناک و محافظ و شناسایی قوت‌ها و نقاط آسیب‌پذیر در هر مقطع سنی در سنجش بالینی بسیار اهمیت دارد.

روانشناسان بالینی که به گردآوری اطلاعات جهت سنجش می‌پردازند، باید موضوع پایانی و روانی را در نظر داشته باشند. پایانی سنجش نشان از این دارد که آیا ارزیابی‌های روانشناسان همسان و تکرار پذیر است یا نه؟ و روایی نشان می‌دهد که آیا ارزیابی روانشناسان بیانگر آن چیزی هست است که می‌خواهند آن را اندازه بگیرند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات