پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلالات شخصیت

 ویژگی‌های این اختلال شامل گوشه گیری، انزوا، عدم تمایل به درگیری اجتماعی، موفقیت شغلی و اجتماعی محدود،

اختلالات شخصیت

 شخصیت اسکیزوئید

 

 ویژگی‌های این اختلال شامل گوشه گیری، انزوا، عدم تمایل به درگیری اجتماعی، موفقیت شغلی و اجتماعی محدود، تعداد کم دوستان نزدیک، عدم حساسیت به احساس های دیگران، بی تفاوتی به تحسین و انتقاد، نداشتن استعداد در برقراری روابط اجتماعی، درونگرانی افراطی، فقدان احساسات و مردم گریزی است اینها اصلاً تمایل به ارتباط نداشته و ارتباط هم برقرار نمی‌کنند.

 

وجود چهار علامت از علایم فوق و عدم وجود اختلال روانی دیگر امکان تشخیص گذاری اختلال شخصیت اسکیزوئید را فراهم می‌کند. شروع معمولاً در اوایل کودکی و شیوع ۷/۵ درصد است. در مردها دو برابر زن ها است و ممکن است در کلام و ادراک خود کارهای عجیب و غریب انجام دهند. امکان ابتلا به اختلال اسکیزوفرنی در مبتلایان به این اختلال وجود دارد.

 

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

علائم این اختلال شخصیت شامل احساس بیگانگی به خود و محیط، عاطفه سطحی و نامتناسب، مبهم بودن، پیچیده بودن، سوء ظن داشتن، ناتوانی در حفظ رابطه، تصور اینکه دیگران توجه خاصی به فرد دارند، شدیدا خرافاتی هستند، فلسفه بافی می کنند و رفتار عجیب و غریب دارند.

برای تشخیص گذاری وجود ۵ علامت از علایم فوق لازم است.

• تفاوت اینها با اسیکزوئیدها در این است که اسکیزوئیدها خیلی عجیب و غریب نیستند ولی اسکیزوتایپال ها عجیب و غریب بودنشان بیشتر از اسکیزوئیدهاست.

• شیوع اسکیزوتایپال ۳ درصد و در بستگان، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دیده می‌شود ولی در اختلال اسکیزوئید بستگان مبتلا به اسکیزوفرنی مشاهده نمی‌شود.

• تقریبا نزدیک به ۲۰ درصد اسکیزوتایپال خودکشی می‌کنند ولی آشفتگی های کمتری نسبت به اسکیزوفرنها دارند.

• درمان همه اختلالات عمدتا درمان روان پویشی است. ولی در حالات شدید ممکن است به جهت عجیب و غریب بودنشان از دارو درمانی استفاده شود.

 

 اختلال شخصیت پارانوئید

 

• علامتها شامل شکاک بودن، بدبینی، انعطاف پذیری است، دعرای سو ظن مکرر هستند و دائما به دنبال شواهدی برای تایید فرض های غلط خود هستند. خیلی خشک بوده، نسبت به بی اعتنایی دیگران خیلی حساسند و نسبت به افراد بی اعتمادی فراگیر دارند، سعی در یافتن انگیزه های پنهان و معنای خاص برای رفتارهای غیر مغرضانه دیگران دارند، قابلیت وفاداری و اعتماد دیگران را به زیر سوال می‌برند. ۴ علامت از علائم فوق برای تشخیص لازم است.

• این اختلال در بزرگسالی خود را نشان می دهد. مکانیزم دفاعی این اختلال عمدتا فرافکنی است. در برخی گروه‌ها این اختلال بیشتر وجود دارد مثل مهاجران، ناشنوایان و اقلیتهای مذهبی. مردها بیشتر از زنان مبتلا می شوند و شیوع آن ۰/۵ تا ۲/۵ درصد است.

• درمان داروئی برای انها موثر است.

 

اختلال شخصیت خودشیفته

 

 علایم شامل بی ثباتی هیجانی، خیال‌پردازی درباره موفقیت‌های نامحدود، قدرت، زیبایی، احساس زننده خود بزرگ‌بینی، خودشیفتگی مداوم، نیاز به خودنمایی برای تحسین دیگران، ناتوانی در همدردی کردن با دیگران، حسادت، رفتارهای خودخواهانه و داشتن انتظاری بالا از دیگران است.

 

 تثبیت در دوره فالیک در سبب شناسی اختلال مطرح است. آنها دفاعی علیه عزت نفس پایین است. اینها دچار احساس پوچی و بیهودگی هستند و با این ویژگی سعی در پوشاندن احساسهای خود دارند.

 هاینز کوهات درباره خودشیفتگی تحقیقات زیادی داشته و بیشترین تاکید را بر آنها داشته است و معتقد است که Ego  این افراد دچار مشکل است.

 

اختلال شخصیت مرزی

شایعترین اختلال شخصیت است. ناپایداری در روابط بین فردی، رفتار، خلق و خود انگاره آنها وجود دارد. این افراد بسیار پیش بینی ناپذیر هستند و بر خشم خود کنترلی ندارند. دچار احساس بیهودگی هستند؛ تلاش می کنند برای اینکه دیگران آنها را ترک نکنند، هویت ناپایداری دارند، ژستهای آسیب زدن به خودشان دارند. بی‌ثباتی هیجانی که ممکن است از چند ساعت تا چند روز باشد. افکار پارانوئید زودگذر و از همه مهمتر الگوی روابط بین فردی مختل، دارای روابط بین فردی بسیار زیاد اما ناپایدارند، احساس پوچی و گیجی در مورد خود از مشخصه‌های این اختلال است.

 

وجود حداقل پنج علامت از علائم فوق برای تشخیص ضروری است.

 این افراد به رفتارهای غیر کلامی بسیار حساس هستند و سابقه افسردگی در بستگان آنها زیاد بوده و مرز بین نوروز و سایکوز هستند.

• مکانیزم های دفاعی اصلی دو نیم سازی و همانندسازی فرافکنانه است.

 

اختلال شخصیت نمایشی

افرادی بسیار خود محور، عشوه گر، پر توقع و جذاب اند و سعی در تحت تاثیر قرار دادن دیگران با رفتارهای خود دارند. افرادی سطحی هستند و ارتباطات آنها عمیق نیست، بی ثبات، هیجان زده و دارای رفتارهای اغواگرانه جنسی هستند. سعی در جلب توجه دیگران با بیان مبالغه آمیز داشته و سازگاری جنسی شان سرد است.

• مکانیزم دفاعی آنها تجزیه است و اغلب در آنها اختلال های جسمانی وجود دارد و دارای رفتارهای پر زرق و برق هستند.

 

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

بزرگت



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات