پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

روانشناسی نوپایان

 نوزادی که اشیا را پرتاب میکند، می اندازند و سر و صدا راه می‌اندازد، در واقع، در حال نشان دادن رفتاری طبیعی است. او در حال کشف دنیای پیرامونش و یادگیری علت و معلول ها و در همان زمان، ابراز وجود خودش است

روانشناسی نوپایان

انداختن، پرتاب کردن، سر و صدا راه انداختن

 نوزادی که اشیا را پرتاب میکند، می اندازند و سر و صدا راه می‌اندازد، در واقع، در حال نشان دادن رفتاری طبیعی است. او در حال کشف دنیای پیرامونش و یادگیری علت و معلول ها و در همان زمان، ابراز وجود خودش است.

در حدود سن ۶ ماهگی، بیشتر نوزادان مهارتهای دستی را یاد می‌گیرند و شروع به آزمایش می‌کنند. می‌خواهند بدانند اگر این کار را بکنند، چه می شود؟ اگر شما بیش از اندازه، در پاسخ به پرتاب کردن، انداختن و سر و صدا راه انداختن کودک، شدت عمل نشان ندهید، به احتمال زیاد، او از این کارها برای جلب توجه شما استفاده نمی‌کند و این رفتارها را نیز می گذرند.
• به یاد بسپارید که کودک، نمی خواهد شما را آزار دهد، گر چه گاهی چنین به نظر می‌رسد. می‌خواهد سرگرم شود.

۱- چگونه با کودکی که اشیا را می‌اندازد کنار بیاییم.

کودک، پرتاب اشیا را به صورت آزمایشی آغاز می‌کند و می‌خواهد، ببیند و انجام این کار چه اتفاقی می افتد. نوزاد، بطری اش را روی زمین می اندازد و گریه می کند و شما به سرعت آن را بر می دارید؛ بزودی این کار به صورت یک بازی در می‌آید. در آغاز، آن را به صورت یک رفتار یادگیری در نظر بگیرید؛ ولی به آن توجه زیادی نکنید، چون در غیر این صورت، این رفتار را تقویت می کنید و کودک به این نتیجه می‌رسد که بازی جالبی است و شما به این نتیجه می‌رسید که در حال دیوانه شدن هستید. اگر کودک شما به طور مداوم، اشیا را می‌اندازد، روش های زیر را به کار ببرید :
• شی افتاده را بلند کنید و به کودک برگردانید. گاهی او صرفاً توانایی در دست گرفتن را هنوز خوب به دست نیاورده است و در حال تمرین کردن آن است. ولی هنگامی که به دست گرفتن را آموخت، انداختن را نیز یاد می گیرد.
• به آن بی‌توجهی کنید. وقتی انداختن به صورت بازی کودک در آمد و شما از آن خسته شدید، آن را دائم به کودک بر نگردانید. شیئی را روی زمین رها کنید و توجه او را به چیزی دیگری جلب کنید.
• در مورد کودکان بزرگتر، شیئی را به آنها برگردانید، ولی بگویید : اگر دوباره اونو بندازی، مدتی مال من می شه. سپس، هنگامی که روی زمین افتاد، آن را برای چند دقیقه نزد خود نگه دارید. این روش، هنگامی نیز که سر میز شام کودک دائم اسباب بازی ها یا قاشق و چنگال ها را می اندازد، موثر است.

۲- پرتاب کردن

 با اینکه این روش نیز نوعی از آزمایش و وسیله‌ای برای رشد مهارت های کودک است، ولی نمی توان به آن بی اعتنایی کرد و آن را نادیده گرفت؛ زیرا خطرناک است.
• قاطع باشید. هنگامی که کودکتان چیزی را بر روی زمین می اندازد، با صدای بلند و روشنی بگویید : نه، اونو ننداز
• کودک را به طور موقت از آن شی محروم کنید. اگر کودک باز هم به انداختن ادامه داد، آن را از دستش بگیرید و مدت ۲ دقیقه در دست خود نگه دارید. اگر باز هم ادامه داد، تمام روز، کودک را از آن شی محروم کنید. کودک را به طور موقت بیرون ببرید. اگر نمی‌توانید، شی را دور کنید و کودک را از آن محروم کنید، کودک را از آنجا بیرون ببرید و او را در حالت محرومیت موقت نگه دارید.
• از روش تصحیح بیش از حد استفاده کنید. او را وادارید که آنچه را به هم ریخته، درست کند. برای مثال، اگر سنگ های را به این سو و آن سو پرتاب کرده است، او را وادارید که دو برابر سنگ هایی را که پرتاب کرده است، جمع کند. در صورت لزوم، دستش را بگیرید و او را راهنمایی کنید که چطور کاری را که خراب کرده است، درست کند. تصحیح بیش از حد می‌تواند، عذر خواهی از افرادی که کودک آنها را آزرده کرده و یا اشیا آنها را شکسته است، باشد؛ مثلا اگر چیزی را شکسته می توانید او را وادار کنیدکه تکه های آنرا جمع کند.

۳- سروصدا راه انداختن

کودکان خردسال، دوست دارند سر و صدا را بیندازند و از این کار لذت می‌برند. این کار جالب است، ولی اغلب به شدت اعصاب والدین را خراب می‌کند. در این حالت، افزون بر اینکه باید بازدارنده باشید، لازم است خلاق نیز باشید :
• اشیایی را که با زدن بر روی آنها سر و صدا راه می‌اندازند، برای کودک فراهم کنید. اسباب بازی های مانند طبل و میز هایی که به این منظور طراحی شده اند و یا قاشق چوبی، کتری کهنه، چکش پلاستیکی و سینی به او بدهید. اشیاء پلاستیکی و لاستیکی کمتر اعصاب شما را خراب می‌کنند.
• برای او روشن کنید که روی چه چیزی می تواند بزند و سروصدا راه بیندازد.
• موقعیت ها را تعیین کنید. اطمینان یابید که کودک می داند چه موقع می تواند و چه موقع نمی تواند سر و صدا راه بیندازد. ممکن است سر و صدا راه انداختن در خانه خوب باشد، ولی در رستوران یا خانه پدربزرگ کار خوبی نیست. برخی از والدین، هنگامی که در حال تهیه شام هستند به کودکشان کاسه یا بشقاب می دهند تا با آن سر و صدا را بیندازد. به این ترتیب، همه چیز در آشپزخانه به خوبی و خوشی پیش خواهد رفت.
• پیامدهای کار کودک را به او نشان دهید. اگر نمی‌توانید سروصدای کودک را تحمل کنید و می خواهید که متوقف شود، شیئی را کودک با آن سر و صدا راه می‌اندازد، برای مدت معینی از دسترسی او خارج کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات