پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ملاک های وابستگی به مواد

الگوی غیر انطباقی سوء مصرف مواد که موجب تخریب و آسیب بالینی می‌شود و با سه نشانه از مجموع نشانه های زیر در طی دوره‌ی ۱۲ ماهه تظاهر می کند

ملاک های وابستگی به مواد

الگوی غیر انطباقی سوء مصرف مواد که موجب تخریب و آسیب بالینی می‌شود و با سه نشانه از مجموع نشانه های زیر در طی دوره‌ی ۱۲ ماهه تظاهر می کند :
۱- تحمل
الف) نیاز به مقادیر بالاتر یک ماده برای رسیدن به مسمومیت یا تاثیر دلخواه
 ب) کاهش قابل ملاحظه‌ی تاثیر با ارائه ی مصرف همان مقدار ماده
۲- ترک یا Withdrawal کهربه صورت موارد زیر خود را نشان می‌دهد :
الف) علایم سندرم ترکیب مواد
ب) استفاده از همان ماده یا ماده ی شبیه به آن، برای رهایی از نشانه های مرضی ترک
۳- اغلب اوقات مواد بیشتر از میزان و زمان مورد انتظار مصرف شود.
۴- تلاش و تمایل مداوم برای کاهش یا کنترل مصرف مواد.
۵- اختصاص مدت زمان زیادی برای به دست آوردن مواد و مصرف آن.
۶- کنار گذاشتن و یا کاهش فعالیت های مهم اجتماعی، شغلی یا تفریحی به علت سوء مصرف مواد.
۷- با وجود آگاهی و علم نسبت به بروز و یا تشدید مشکلات جسمی یا روانی ناشی از سوء مصرف مواد،
شخص مواد را به صورت مستمر مورد استفاده قرار می‌دهد.
طبق WHO، وابستگی به مواد به معنی یک دخالت روانی یا به صورت یک دخالت فیزیکی است که به دنبال فعل و انفعال بین ارگانیسم زنده و یک دارو به وجود می‌آید. نتیجه ی فعل و انفعال و مذکور، واکنش و رفتارهایی است که عمدتا شامل استفاده ی اجباری، مداوم یا ادواری مواد است. پس از آن که اثرات روانی ماده تجزیه شد، گاهی به واسطه ی ترس از علایم ترک و یا ترس از رنجی که فقدان مواد ایجاد می نماید، شخص مبادرت به مصرف مجدد مواد خواهد کرد. تشخیص سوء استفاده از مواد، از وابستگی به مواد متفاوت است. در سوء استفاده از مواد، به تعداد کمتری از ملاکهای تشخیصی نیازمندیم، اما در تشخیص وابستگی به مواد، ملاک‌های تحمل و علائم قطع دارو برای تشخیص ضروری می باشند. همانطور که مشخص است، تجربه ی وابستگی به مواد و سوء مصرف در ارتباط با انواع مواد و افراد مختلف متفاوت می باشد. به طور مثال، سوء استفاده از مواد، بیشتر در افرادی که مدت کوتاهی مواد مصرف می کنند یا و مواد مشتق شده از کانابیس مانند حشیش، ماری جوانا و کوکائین و مواد توهم زا مصرف می نمایند، بیشتر مشاهده می شود؛ هرچند که مواد فوق الذکر در مقایسه با مواد افیونی چون تریاک، مورفین، علائم ترک کمتری ایجاد می نمایند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات