پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تئوری توجیه شکست ها

تئوری توجیه شکست ها  یکی دیگر از عوامل وابستگی به مواد، مدل توجیه شکست ها است. طبق این مدل که اعتیاد در خانواده های متوسط که علاقمند به تربیت فرزندان متخصص و درس خوان هستند، دیده می‌شو

تئوری توجیه شکست ها

 یکی دیگر از عوامل وابستگی به مواد، مدل توجیه شکست ها است. طبق این مدل که اعتیاد در خانواده های متوسط که علاقمند به تربیت فرزندان متخصص و درس خوان هستند، دیده می‌شود؛ در این خانواده‌ها بیشترین ارتباط فرزند - ولد بر اساس پیشرفت در مسائل درسی است و تمامی اهداف والدین، ایجاد رفاه و آسایش فرزند در جهت پیشرفت تحصیلی می باشد و این در حالی است که در بیشتر موارد از توجه به دیگر نیازهای او غافل می مانند.

تنها راهی که فرزند می‌تواند توجه، تحسین و تایید والدین خود را به دست آورد، درس خواندن و پیشرفت تحصیلی است و در نتیجه این شخص اعتماد به نفس کمی خواهد داشت، زیرا والدینم زمانی به خود می بالند و او را به رخ دیگران می‌کشند که در تحصیلاتش موفق باشد. بنابراین، هر چند فرزند بیشتر تلاش می‌کند و موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کند، از طرف دیگر میزان توقع والدین نیز افزایش می‌یابد، تا جایی که با گذشت زمان و سخت تر شدن سطح درسی - آموزشی، قادر نیست که همانند گذشته در امور تحصیلی موفقیت کسب کند و دیگر از عهده ی ترقی کردن بر نمی‌آید.

پس چنین شخصی که اعتماد به نفسش تنها در گروه پیشرفت کردن است، حالا به نقطه ای رسیده که نمی تواند موفق باشد و چون درجا می‌زند، عزت و اعتماد به نفس او شدیداً کاهش می یابد. بنابراین، شخص برای مخفی کردن علت اعتماد به نفس پایینی که با موفقیت های آتی به دست آورده و برای مخفی نگه داشتن دلیل اصلی ناکارآمدی خود و برای فرار از آنها به مصرف الکل و مواد افیونی و مواد دیگر پناه می‌برد. مثلا، اگر دوران متوسطه را با معدل بالا قبول شده اما نمی‌تواند در دانشگاه قبول شود، می گوید :

اگر مصرف کننده مواد نبودم در دانشگاه قبول می شدم. در حقیقت، عملکرد مصرف در این شخص نوعی بازی قلمداد می‌شود که طبق نظر دکتر برن در کتاب بازیها، اعتیاد یا وابستگی به هر ماده‌ای را نوعی بازی قلمداد می‌کند که جنبه ی کودک شخصیت فرد را برای جلب توجه و ترحم اطرافیان ایفا می‌کند. به عبارت دیگر، چون شخص نتوانست از طریق موفق بودن توجه والدین جلب کند، بنابراین، از طریق مصرف مواد سعی در جلب توجه والدین دارد.

به علاوه، از نظر ایشان روش درمانی AA هم جزئی از این بازی قلمداد می‌شود. به هر حال، برنامه ی درمانی چنین شخصی، شامل خودشناسی موفق، شناختن ابعاد مثبت خویش، کنار گذاشتن موفقیت های آتی، گسترش اهداف و ارزش‌های واقعی می باشد. در واقع، در چنین شرایطی است که اعتماد به نفس و عزت نفس فرد معتاد افزایش می‌یابد و می‌تواند احساس هویت مستقلی را کسب نماید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات