پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خانواده و اعتیاد

خانواده به عنوان هسته ی اولیه جامعه، منشأ تشکیل نهادهای اجتماعی است و به عنوان یکی از مهمترین عوامل محیطی - اجتماعی و فرهنگی است که در بروز رفتار سوء مصرف مواد دخالت دارد.

خانواده و اعتیاد


خانواده به عنوان هسته ی اولیه جامعه، منشأ تشکیل نهادهای اجتماعی است و به عنوان یکی از مهمترین عوامل محیطی - اجتماعی و فرهنگی است که در بروز رفتار سوء مصرف مواد دخالت دارد.

خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی، از اعضایی تشکیل می شود که می توانند تحت تاثیر روابط و مسائل ارتباطی، تصمیم‌گیری‌ها، کنش‌ها،  واکنش‌ها، ایفای نقش، شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده قرار بگیرند. همچنین، نظام خانواده از طریق ارزش ها و هنجارهای اجتماعی به نظام کلی جامعه مربوط می‌شود و هر گاه در درون یک نهاد اجتماعی یا یک جامعه، به نظام ارزش ها و معیارهای اجتماعی اهمیت ندهند، آن سازمان دست خوش بی‌نظمی می گردد و در نهایت، خانواده‌های نابهنجار می‌تواند رفتارهای نابهنجاری چون اعتیاد را شکل دهد. با این توصیف، به نظر می رسد مجموعه ای از عوامل اجتماعی در تعامل با یکدیگر موجب شده اند تا شرایط به گونه‌ای پیچیده، غیرقابل پیش بینی و نیز همراه با تعارضات فراوان سازمان یابند.

افزایش فاصله ی نسل‌ها و شتاب تغییرات

از سوی دیگر، افزایش فاصله ی نسل‌ها و شتاب تغییرات خود مزید بر علت شده است. در چنین شرایطی، جوانان ارتباطات خود را با والدین به حداقل رسانده و معمولاً  با دیدی انتقادی به فرهنگ، آداب و طرز تفکر آنها می نگرند. در خانواده ی بیمار و نابهنجار غالبا نوعی واژگونی سلسله مراتب سنتی مشاهده می‌شود. پدران اغلب غایب، متخاصم و بی تفاوت هستند و ارتباط عاطفی با فرزندان خود ندارند. این در حالی است که مادران به صورتی مبالغه‌ آمیز فعال، پرتحرک و نسبت به فرزندان بسیار چسبنده می باشند و در چنین خانواده‌هایی احتمال معتاد شدن فرزندان بسیار زیاد است. اما خانواده ای که در آن، افراد از ارزش‌های مشترکی برخوردار باشند و سعی کنند که کنش های خود را بر اساس انتظارات متقابل یکدیگر تنظیم کنند، چنین خانواده ای نمی‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری و تداوم رفتار سوء مصرف مواد گردد. به عبارت دیگر، هر گاه در نظام خانواده هر یک از عناصر اصلی در انجام کار کرد ها و ایفای نقش های خود وقت بیشتری صرف کند و مسئولیت زیادتری به عهده گیرد، برای اقتدارش در نظام خانواده افزوده خواهد شد. در خانواده‌ای که بر اثر غیبت های طولانی پدر یا حتی مشغله ی زیادش در خارج از خانواده افزایش اقتدار مادر به وجود آید و همچنین نداشتن تجربه ی مستقیم با پدر به عنوان الگو یا داشتن پدری با رفتارهای ناهنجار و یا بیمارگونه، چنین حالتی موجب اختلال در کنش های اجتماعی فرزندان خواهد شد.

نقش ضعیف عاطفی پدر و روابط اجتماعی کمرنگ در میان اعضای خانواده، یکی از مولفه‌های مهم مطرح شده در ارتباط با رفتار سوء مصرف مواد می شود می باشد. در حقیقت، کارکرد مهر و عطوفت به عنوان یکی از کارکردهای مهم خانواده می‌باشد، زیرا به جز کارکرد مهر و عطوفت، بقیه ی کارکردهای خانواده می توانند توسط نهادهای دیگر اجتماعی انجام پذیرند. استانتون معتقد است که فرزند یک خانواده در دوران بلوغ قادر به تقبل عملکردی است که مانع بروز آشکار کشمکش‌های موجود ما بین والدین می شود. در حقیقت، فرد معتاد به دنبال حالت بیمار گونه‌ای است تا همانند یک کودک در کانون توجه اعضای خانواده قرار گیرد. طبق این دیدگاه، اعتیاد یک فرزند به مواد، معدنی و اهمیت عملکردی به خود می گیرد. اعتیاد همچنین مقطعی خاص در یک مدار ارتباطی است که با ماهیت نظم دهنده ی خویش، تعادل موجود در خانواده را استحکام بخشیده است و بدین وسیله مانع جدایی والدین خواهد شد. با توجه به جایگاه خاص خانواده در میان نهادهای دیگر، اگر کارکرد خانواده آسیب‌زا باشد به همان میزان آسیب‌پذیری اعضای خانواده مخصوص کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد و فرزندان نمی توانند مطابق ارزش های موجود در جامعه رشد کنند و چنین شرایطی زمینه‌ساز اعتیاد پرداخت خواهد شد..



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات