پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آموزش پیشگیری از عود مصرف مواد

 آموزش پیشگیری از عود، شامل بخش های زیر می باشد که عبارتند از : الف) افزایش میزان تعهد فرد برای تغییر کردن ب) تشخیص علل بازگشت و عود مجدد ج) معرفی مجدد راهبردهای مفید د) آمادگی برای بازگشت

آموزش پیشگیری از عود مصرف مواد

 آموزش پیشگیری از عود، شامل بخش های زیر می باشد که عبارتند از :

الف) افزایش میزان تعهد فرد برای تغییر کردن
ب) تشخیص علل بازگشت و عود مجدد
ج) معرفی مجدد راهبردهای مفید
د) آمادگی برای بازگشت
ه) تشخیص نوع سبک زندگی که در نگهداری تغییر اولیه اهمیت دارد.

 جز اساسی در آموزش پیشگیری از عود، تعهد برای نگهداری تغییر رفتار است که در این ارتباط باید جنبه‌های منفی مصرف مواد و یا دلایل تغییر دادن الگوهای گذشته مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از موارد مهم در کاهش تعهد برای نگهداری تغییر رفتار، اشتیاق و تمایل به مصرف مواد است. اشتیاق و تمایل به مصرف مواد ممکن است به وسیله ی نشانه های محیطی و درونی برانگیخته شود قدر مسلم این است که، تعهد مراجعان به هدف خود، عامل عمده‌ای در افزایش توانایی آنها در پیشگیری از عود است.

همچنین، بخش مهمی از فرایند مشاوره ای معتادین، کمک به آنها در حفظ تغییر و پیشگیری از عود است. به هر حال، در فرایند ترک، باید بین سه حالت مختلف چون اشتباه یا لغزش موقت که امری است عادی، بازگشت به مصرف عادی یا متعادل که نباید آن را بازگشت نظر گرفت و بازگشت به مصرف کنترل نشده که بسیار مخرب و مضر می باشد، تفکیک قائل شد.

از نظر جودیت و همکاران بازگشت حقیقی، برعکس دو شکل دیگر، یک وضعیت جدی است و بازگشت زمانی رخ می دهد که مراجع، الگوی سو مصرف خود را پس از یک دوره ترک یا مصرف کنترل شده ی حاصل از درمان، بار دیگر از سر بگیرد. یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که در شروع کار می توان برای بیمار انجام داد، ایجاد آگاهی عمیق از شیوه‌هایی است که این فاکتورها را راه اندازی درونی و بیرونی می‌کنند و ممکن است آنها در پیدایش موقعیت های خطر آفرین نقش ایفا کنند.

به طور مثال، اگر در درون شخصی میل و اشتیاق به مصرف افزایش یابد، در غلبه بر این گونه تمایلات درونی می توان از روش‌های چون گفتگو با خود، آرام سازی، پرت کردن حواس و دیگر راهبردهای مقابله ای استفاده نمود و در مواردی که امکان بازگشت زیاد است، می توان از روش بیزاری استفاده کرد. در واقع، راهکارهای مقابله ی شناختی، چون گفت و گو با خود، در ارزیابی مجدد شرایط و به عنوان یادآوری کننده تعهدات، مناسب و کاربردی است. شخص باید یاد بگیرد که کنترل خود را بازیابد و متوجه شود که مصرف مواد یا پرهیز از آن، رفتار کنترل ناپذیر همه یا هیچ نیست و می‌توان در چنین موقعیتی برای افزایش کنترل، از روش هایی رفتاری که رابطه ی میان محرک و پاسخ شرطی شده را تغییر می‌دهند؛ استفاده نمود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات