پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تئوری های اخیر درباره ی وابستگی به مواد نظریه نقص خود تنظیمی

خود تنظیمی، عبارت است از انجام عملی برنامه‌ریزی شده به قصد تغییر رفتار خود. خود تنظیمی، یک فرآیند عالی است که خود فرآیندهای سطح پایینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تئوری های اخیر درباره ی وابستگی به مواد_ نظریه نقص خود تنظیمی 

بر اساس یکی از نظریه های روان شناختی، نقایص خود تنظیمی، یکی از فاکتورهای مهم در گسترش و شکل گیری وابستگی به مواد است.

خود تنظیمی، عبارت است از انجام عملی برنامه‌ریزی شده به قصد تغییر رفتار خود. خود تنظیمی، یک فرآیند عالی است که خود فرآیندهای سطح پایینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنگام غلبه فرآیندهای سطح پایین تر، خودتنظیمی با شکست روبرو می شود.

به عبارت دیگر خود تنظیمی بستگی دارد به توان اجرایی برنامه راهنمایی، هدایت و نظارت بر سازگار بودن رفتار، توجه به عوامل اجتماعی، جسمانی و اهداف خود که مطابق با شرایط تغییر می‌کند. 

مطابق این دیدگاه، اگر شخص توانایی خود تنظیمی را از دست بدهد، برای حفظ تعادل جسمانی و روانی خود به مصرف مواد یا ساختارهای بیرونی اعتماد می‌کند که در این صورت، وابستگی دارویی در او شکل خواهد گرفت. زینبرگ بر عدم تعادل ایگو در فرد وابسته به مواد و ناتوانی او در نگهداری استقلال ایگو تاکید می‌کند. او با اشاره به اهمیت محیط مطرح می‌کند که افراد وابسته به مواد، منابع تغذیه ی تحریکی محیط را از دست داده‌اند؛ روابط آنها با خانواده و سایرین تخریب شده و دریافت‌ها یا ادراکات آنها از جهان خارج بیشتر منفی شده است و ایگو به دلیل ناتوانی در نگهداری استقلال خود از نهاد و محیط بازگشت می‌کند. به علاوه، در سال‌های اخیر خانتزیان بیش از هر نظریه پرداز دیگری توصیف‌های رهنمون گری در مورد اعتیاد ارائه کرد. او معتقد است که مواد با جابجایی دفاع ها در ساختار روانی به معتاد کمک می‌کند تا با خشم، شرم، آسیب و تنهایی کنار بیاید. او این دفاع ها را به منزله ی نقض های من در مراقبت از خود و خودنظم دهی می داند. نیازهای شخصی سرکوب انکار می شوند تا از خطر آسیب خودشیفتگی اجتناب ورزد.

وقتی خواسته‌ها رد یا مورد غفلت واقع شدند، شخص معتاد احساس پوچی می کند. در این حال، نحوه ی درمان متضمن کنترل بر اعتیاد و رفتار تخریبی حاصله، با استفاده از دارو و روان درمانی خواهد بود. طبق نظر وی، روان درمانی بر خود کمبودی متمرکز است، زیرا این نقص، معتاد را مستعد استفاده از مواد برای درمان خود می‌کند



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات