پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

پدیده ی تحمل و وابستگی به مواد افیونی

پدیده ی تحمل و وابستگی به مواد افیونی ۱- پدیده ی تحمل ۲- وابستگی فیزیکی ۳- وابستگی روانی ۱- پدیده ی تحمل در ابتدا، در مصرف مواد افیونی به شکل تفننی بوده و با گذشت زمان، زمان، مصرف به شکل اجباری در می‌آید و پیامدهای وخیم ر

پدیده ی تحمل و وابستگی به مواد افیونی

۱- پدیده ی تحمل
۲- وابستگی فیزیکی
۳- وابستگی روانی

۱- پدیده ی تحمل

در ابتدا، در مصرف مواد افیونی به شکل تفننی بوده و با گذشت زمان، زمان، مصرف به شکل اجباری در می‌آید و پیامدهای وخیم روانی و اجتماعی ناشی از وابستگی به مواد در شخص ظاهر می‌گردد. مصرف مکرر مواد افیونی، به تدریج موجب کاهش تاثیر مواد می گردد که به این حالت پدیده تحمل گفته می‌شود و شخص برای دستیابی به تاثیرات قبلی، باید مواد بیشتری را باید مصرف کند.

تحمل نسبت به مواد افیونی

تحمل نسبت به مواد افیونی به سرعت پدید می‌آید و با پدیده ی وابستگی ارتباط تنگاتنگی دارد. تحمل عمدتا در اثر پاسخ های جبرانی جهت کاهش عملکرد فاماکودینامیک دارو به وجود می‌آید. مصرف طولانی مدت مواد افیونی موجب تغییر در تعداد و حساسیت گیرنده‌های افیونی می‌شود و به طور طبیعی بعد از شکل گیری پدیده ی تحمل، وابستگی جسمانی و روانی نیز اتفاق می‌افتد و شخص وابسته برای جلوگیری از بروز سندرم محرومیت یا قطع دارو باید به طور مداوم مواد را مصرف کند.

علایم ترک مواد افیونی

علایم ترک مواد افیونی تا زمانی که شخص این گونه مواد را به مدت طولانی مصرف نکرده باشد، با قطع آنها بسیار سریع رخ نمی دهند؛ در حالی که، اکثر افراد وابسته به مواد افیونی، سطح تحمل بالایی دارند و به هنگام قطع مصرف این گونه مواد، علائم محرومیت شدیدی را نشان می‌دهند. چنانچه قبلا نیز اشاره شد، یکی از خواص مهم اپیوئیدها تحمل مقاطع است و به داروهایی که ساختمان شیمیایی مشابهی دارند، مربوط می‌شود.

داروهایی چون مورفین، مپریدین، متادون و وابسته های آنها که همگی برگیرنده ی مو اثر می‌کنند، دارای تحمل متقاطعند، به صورتی که مصرف یکی از آنها باعث ایجاد تحمل نسبت به بقیه هم می‌شود. شدت تحمل متقاطع ایجاد شده، به نوع گیرنده‌ی درگیر بستگی دارد.

به علاوه آگونیست های اختصاصی گیرنده‌ی مو نسبت به یکدیگر درجات شدیدتری از تحمل متقاطع را نشان می‌دهند. اما همین ها نسبت به آگونیست های گیرنده ی کاپا دارایی درجات خفیف تری از متقاطع هستند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات