پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

شرطی سازی بیزاری آور

شرطی سازی بیزاری آور  هدف از این روش درمانی، همراه کردن پاسخ‌های ناهمساز و ناخوشایند با مصرف مواد است تا میل و اشتیاق به مصرف در فرد کنترل شود و به عنوان جزئی از طیف وسیع درمان وابستگی به مواد، به کار برده می‌شود.

شرطی سازی بیزاری آور

 هدف از این روش درمانی، همراه کردن پاسخ‌های ناهمساز و ناخوشایند با مصرف مواد است تا میل و اشتیاق به مصرف در فرد کنترل شود و به عنوان جزئی از طیف وسیع درمان وابستگی به مواد، به کار برده می‌شود.

در این تکنیک درمانی، می‌توان به مراجع آموخت که هرگاه دچار تصاویر ذهنی مربوط به مصرف مواد شد، کش دستش را محکم بکشد تا کش محکم به دستش برخورد کند و در این حالت است که تمایل به مصرف مواد کنترل می شود.

مثلا، قبل از مصرف سیگار یا شراب داروی دی سولفیرام و یا نیترات نقره مصرف کند و قابل ذکر است که مصرف این دارو حالت های ناخوشایندی در شخص مصرف کننده ایجاد می‌کند که می تواند اشتیاق بعدی برای مصرف مواد را سرکوب کند. استفاده از سیگار کشیدن سریع، روش درمانی است که به شخص آموزش داده می‌شود که هر ۶ ثانیه یک پک به سیگار بزند و آنقدر آن را ادامه دهد که دیگر نتواند به سیگار کشیدن ادامه بدهد.

در واقع، این نوع سیگار کشیدن منجر به بروز حالات ناخوشایند جسمی و روانی در شخص می‌شود و می‌تواند میل و اشتیاق برای مصرف سیگار را کاهش دهد.

فرم دیگری از درمان های بیزار آور، استفاده از الکتروشوک می باشد. در این روش، مصرف مواد با یک شوک شدید ناخوشایند همراه می‌شود و تمایل به مصرف را در خودش کاهش خواهد یافت. بنابراین، هر زمان که شخص تمایل و اشتیاق به مصرف را در خود خودش احساس کند، یک شوک الکتریکی به خود وارد می‌کند و تداعی های مثبت همراه با مصرف مواد را با تداعی های منفی بی اثر میکند.

امروزه، پیشرفت بعضی تکنیک های درمانی روشهای جالب تر و کم خطر تری را در دسترس مراجعین قرار داده است. دانش برنامه ریزی عصبی کلامی به درمانگران آموخته است که می‌توان با ایجاد یک آویزگاه ذهنی، حالت ذهنی متفاوتی برای مراجع ایجاد کرد و تجارب مختلف را با این حالات ذهنی پیوند زد. در حقیقت، حساس سازی پنهان یا ناآشکار، به عنوان روشی مفید در کاهش رفتار سو مصرف مواد مفید بوده است. در این روش، از صحنه های خیالی به عنوان رویدادهای بیزاری آور استفاده می شود.

مثلا، زمانی که بیمار تمایل به مصرف مواد دارد، یک محرک خیالی بیزاری آور مانند وول خوردن کرم ها در بدن را تجسم می کند و همراه شدن این تصور با تمایل و اشتیاق به مصرف مواد موجب انزجار و بیزاری از مصرف مواد می گردد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات