پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سه اصل فرعی تداعی اندیشه ها

سه اصل فرعی تداعی اندیشه ها  الف) مجاورت : برطبق اصل مجاورت هرگاه دو رویداد از لحاظ زمانی یا مکانی با هم تجربه شوند. بعدها وجـود هریـک از آنها دیگری را تداعی می کند. مثلا رنگ بوی گل را تداعی می کند. 

سه اصل فرعی تداعی اندیشه ها 

الف) مجاورت :

برطبق اصل مجاورت هرگاه دو رویداد از لحاظ زمانی یا مکانی با هم تجربه شوند. بعدها وجـود هریـک از آنها دیگری را تداعی می کند. مثلا رنگ بوی گل را تداعی می کند. 

ب) مشابهت :

بنابر اصل مشابهت شباهت میان دو رویدادهای متضاد و یا مخالف یکدیگر را تداعی می کنند. مثلاً روز شب را تداعی می کند و تاریکی روشنایی را باید یادآور شد که اصل مجاورت (زمانی و مکانی) دواصل دیگر را نیز شـامل مـی شود.

در مکتب خردگرایی عقل با خرد منبع اصل دانش است و یادگیری اندیشه ها از راه تحقق و اسـتدلال صـورت مـی گیرد. برای خرد گرایان تجارب حسی داده های نامنظم و درهم برهم هستند که مواد خام استدلال و عقل به حساب مـی آیند.

خردگرایان دانش حسی را با اصطلاح موخر برتجربه (پسین) معرفی می کنند و برای اشاره به آنچه پیش از تجربه وجـود دارد یا همان تفسیر ذهنی، اصطلاح مقدم بر تجربه (پیشین) را به کارمی برنـد. مفهـوم رفتـار و یـادگیری در روانشناسـی رفتار گرایی و شناختی. 

براي رفتار گرایان موضوع مهم علم روانشناسی رفتار آشکار موجودات زنده است. و یادگیری را کسـب رفتارهـای مختلـف می دانند و نحوه کسب رفتار را غالبا با فرایندهای شرطی سازی تبیین می کنند. روانشناسان شـناخت گـرا، رفتـار را بـه صورت آنچه درذهن انسان می گذرد مورد توجه قرار می دهند. و یادگیری عبارت است از تغییرات حاصـل درفراینـدهای درونی ذهنی شخص است نه تغییر در رفتارهای آشکار. بنابراین موضوع اصلی پژوهشهای روانشناسان رفتارگرا رفتار است و موضوع اصلی مطالعات شناخت گرایان را شناخت تشکیل می دهد. 

شناخت :

به آن فرایندهای ذهنی اشاره می کند که از طریق آنها اطلاعاتی که از طریق حواس ما دریافت مـی شـوند بـهراههای مختلف تغییر می یابند به صورت رمز در می آیند. در حافظه ذخیره مـی گردنـد و بـرای اسـتفاده هـای بعـدی از حافظه بازیابی می شوند.

بنابراین روانشناسان شناخت گرا، به جای کوشش درجهت شناسائی قوانین حاکم بر رفتار بیشتر علاقـه منـد بـه بررسـی فرایندهای شناختی ذهن هستند. 

برداشت های مختلف مکاتب رفتارگرایی و شناختی ازیافته های پژوهش 

1- واسطه های پیرامونی درمقابل واسطه های مرکزی : 

در نظریه های رفتارگرایی جنبش های عضلانی مایه اصلی رفتار به حساب می آیند مثلا صاحب نظران رفتارگرایی حرکت موش را در ماز به صورت تعداد پاسخ زنجیره ای ماهیچه ای توجیه می کنند ولی شناخت گرایـان بـه فراینـدهای مرکـزی چون خاطرات یا انتظارات موش متوسل می شوند. 

2- کسب عادت در مقابل کسب ساخت شناختی : 

نتیجه یادگیری از نظر رفتارگرایان عادت و از نظر شناختگرایان ساخت شناختی است. 

3- کوشش و خطا در مقابل بینش : 

از نظر رفتارگرایان حل مسئله با استفاده از کوشش و خطا انجام می گیرد ولی از نظر شناخت گرایان حل مسئله تـازه
نیاز به «بینش» دارد. در حل مسئله از راه بینش، فرد باید روابط فردی میان عناصـر موقعیـت جدیـد را درك کنـد. ولـی روانشناسان رفتارگرایی در این مورد به تاریخچه یادگیری فرد مراجعه می کنند.

روش کاهش گرایی و روش کل گرایی
 

فرض اساسی روانشناسان مکتب رفتارگرایی آن است که یادگیریهای پیچیده مانند حل مسئله و آفرینندگی قابل کـاهش به عناصر ساده هستند این رویکرد یا گرایش علمی با اصطلاح کاهش گرایی مشخص شده است. 

پیاژه از روانشناسانی است که با رویکرد کاهش گرایی کاملاً مخالف است. مخالفان روش کاهش گرایی می گویند برای مطالعه رفتارهاي پیچیده انسان نباید آنها را عناصر سـاده کـاهش داد بلکـه باید رفتارهای پیچیده انسان و پدیده های کلی روانشناختی را چون حل مسئله و آفرینندگی برحسب قوانین کلـی حـاکم بر این نوع رفتارها و پدیده ها مورد بررسی قرارداد.

این اصطلاح به کل گرایی معروف است. از کل گرایان معروف دیگر باید روانشناسان گشتالتی را نام برد. جمله معروف روانشناسان گشـتالت یعنـی «کـل بـیش از اجزاء تشکیل دهنده آن است» مورد استناد اکثر روانشناسان موافق روش کل گرایی است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات