پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عوامل زمینه ای که مدیریت خشم را دشوار میکنند

عوامل زمینه ای که مدیریت خشم را دشوار میکنند این عوامل اغلب چیزهای پنهانی هستند که ممکن است خیلی مورد توجه قرار نگیرند و عدم آگاهی از آنها کنترل خشم را دشوار می کند. برخی از این عوامل در زیر آمده است: 

عوامل زمینه ای که مدیریت خشم را دشوار میکنند

این عوامل اغلب چیزهای پنهانی هستند که ممکن است خیلی مورد توجه قرار نگیرند و عدم آگاهی از آنها کنترل خشم را دشوار می کند. برخی از این عوامل در زیر آمده است: 

خواب

خواب بد می تواند فرد را تحریک پذیر تر کرده و باعث شود که زود از کوره در برود. خواب بد شبانه ممکن است دلایل مختلفی شامل اضطراب و ناراحتی، افکار منفی و یا مشکلات خواب داشته باشد. در اغلب موارد، خواب تحت تاثیر عادات بدی قرار می گیرد که در طی دوره استرس ایجاد شده و پس از گذشت استرس، ادامه می یابد. ترک عادات بد و پیروی از یک روتین خواب، به بهبود خواب شبانه کمک می کند.

وقتی سعی می کنید یک خواب شبانه خوب داشته باشید موارد زیر را درنظر بگیرید:

1 ) کافئین - کافئین که در چای، قهوه، شکلات و کولاها وجود دارد یک محرک است. اگر قبل از رفتن به رختخواب، کافئین  می خورید ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته باشید. عدم مصرف کافئین 2 -3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب و یا مصرف کمتر چای می تواند کمک کننده باشد.

2 ) سیگار - نیکوتین موجود در سیگار هم یک محرک است و خوابیدن را دشوار می کند. بهتر است در عصرها کمتر سیگار بکشید و یا اصلا سیگار نکشید و اگر در نیمه های شب از خواب بیدار می شوید، قطعا سیگار نکشید.

3 ) الکل - برخی فکر می کنند الکل به بهبود خواب کمک می کند ولی الکل مثل کافئین و نیکوتین، یک محرک است که احتمال بی خوابی را افزایش داده و کیفیت خواب را کاهش می دهد. بنابراین از مصرف الکل برای خوابیدن اجتناب کنید.

4 ) غذا و نوشابه - بعد از ساعت 7 یا 8 شب کمتر غذا بخورید زیرا وقتی بدن سرگرم هضم یک وعده غذای بزرگ است خوابیدن دشوار می شود. بدن تقریبا 3 ساعت وقت الزم دارد تا یک غذای حجیم را هضم کند. همچنین، به نظر می رسد که توصیه های قدیمی درست است. خوردن شیر داغ و شکالت داغ می تواند در به خواب رفتن کمک کننده باشد.

5 ) اتاق خواب - اتاقی را برای خوابیدن انتخاب کنید که بقدر کافی گرم/خنک و راحت باشد و سرو صدای بیرون کمتر وارد آن شود. 

6 ) ورزش - ورزش می تواند به مشکلات خواب کمک کند. البته توصیه می شود یک ورزش متوسط را در عصرها انجام دهید و نه ورزش سنگین. علاوه براین، پس از ساعت 8 شب ورزش نکنید.

7 ) روتین خواب - نهایتا داشتن یک روتین خواب قبل از رفتن به رختخواب، مفید است چون شما را برای خواب آماده می کند. روتین خواب برای هر فردی، شخصی است ولی کارهایی مانند دوش آب گرم، مطالعه، گوش دادن به موزیکی که دوست دارید می تواند مفید باشد. البته گوش دادن به موزیک خیلی محرک، تماشای یک فیلم مهیج و بازی کامپیوتری پرهیجان قبل از خواب مفید نیست.

الکل و مواد

برخی افراد ممکن است برای گذر از موقعیت های دشوار و یا فراموش کردن اتفاقات بد، الکل و مواد مصرف کنند ولی این کار در درازمدت، احتمال خشم را بیشتر می کند. وقتی فردی الکل مصرف می کند بدنش در حالت برانگیختگی قرار گرفته و ممکن است با کوچکترین موضوعی عصبانی شود و از طرف دیگر امکان کنترل خشم نیز کمتر می شود زیرا فرد کمتر قادر به کنترل رفتار خود است . تحقیقات نشان می دهند الکل اغلب در مشکالت مربوط به خشم- شامل خشونت خانگی - نقش دارد زیرا الکل احتمال پرخاشگری و خشونت شدید را افزایش می دهد. موادی مانند حشیش، هروئین، آمفتامین ها و غیره همه روی خشم اثر گذاشته و بهترین کار اجتناب از مصرف و یا ترک آنهاست. هچنین موادی مانند کافئین و نیکوتین موجود در سیگار نیز محرک بوده و ممکن است سطح برانگیختگی را افزایش دهد. بنابراین کاهش مقدار مصرف این دو – و یا به بهترین شکل ترک سیگار- علاوه بر اینکه مزایای زیادی برای سلامت فرد به همراه دارد، احتمال خشم را نیز کاهش خواهد داد. 

 ارتباطات 

روابط دشوار با دیگران می تواند پشت مشکلات خشم قرار داشته باشد. برخی افراد ممکن است ارتباطات پر تنش و تعارضی داشته و یا در رابطه ای توام با بدرفتاری قرار داشته باشند. چنین روابطی مشکالت خشم را تشدید می کند. البته برخی روابط هم می تواند حمایتی بوده و به عنوان یک تکنیک کاهش خشم عمل کرده و اثر آرام کننده داشته باشد. بنابراین برای مدیریت خشم، افراد باید یک بار دیگر روابط خود را مورد بررسی قرار دهند و از خود سوال کنند آیا این ارتباط، خشم را بدترمی کند؟ اگر فکر می کنید روابط دشوار پشت خشم شما قرار دارد، می توانید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاوره می تواند به حل مشکلات ارتباطی کمک کند.

مشکلات روان شناختی

مشکلات روان شناختی مشکل خشم را بدتر می کند و گاهی نیز خود مشکل روان شناختی می تواند علت خشم باشد.

این مشکلات عبارتند از:

  •  اضطراب: سطوح بالای نگرانی و ترس
  • افسردگی: خلق پایین، فقدان انگیزه
  • داغدیدگی: از دست دان یک فرد مهم و یا تجربه از دست دادن چند نفر در ظرف یک مدت کوتاه
  • بدرفتاری: کودکی یا اخیر؛ جسمی، جنسی و روانی اگر هر یک از مشکلات فوق وجود دارد. بهترین کار مراجعه به یک متخصص یعنی پزشک مرکز و روان شناس است.

اوضاع و شرایط زندگی

یک سری چیزها وجود دارد که می تواند زندگی را بغرنج تر و دشوار تر کند. این ها شامل بدهی ها و قبوض پرداخت نشده، ازدحام، زندگی در یک محله بد، خشونت خانگی و مشکلات شغلی و یا بیکاری است.

گاهی برای بهبود فوری این عوامل هیچ کار خاصی نمی توان انجام داد. در چنین مواردی، پذیرش موقت آنها و آرام ساختن خود بهترین کاری است که می توان انجام داد. در سایر موارد امکان تغییر وجود دارد و در چنین مواردی اتخاذ رویکرد حل مساله مفید خواهد بود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات