پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آموزش تنظيم توجه

آموزش تنظيم توجه  یایان تانگ، میشل پوسنر و ديگر متخصصان پژوهش توجه بحث كرده اند كه تمرين ذهن آگاهی مستلزم به كارگيری شبكه های مغزی متعددی است كه كاركردهای بسيار مهمی از سيستم توجه را بر عهده دارند. برای مثال وقتي به تنفس م

آموزش تنظيم توجه 

یایان تانگ، میشل پوسنر و ديگر متخصصان پژوهش توجه بحث كرده اند كه تمرين ذهن آگاهی مستلزم به كارگيری شبكه های مغزی متعددی است كه كاركردهای بسيار مهمی از سيستم توجه را بر عهده دارند. برای مثال وقتي به تنفس مان توجه می كنيم، سه مهارت اساسی توجه را ياد می گيريم كه برای پژوهشگران توجه و بالينی گرانی كه با اختلالهای توجه كار می كنند، بسيار آشنا هستند.

اين مهارتها عبارتند از :

  • توجه پايدار
  • بازداری پاسخ
  • انتقال توجه مشاهده و اندازه گیری

این ۳ کارکرد توجه در ادبیات پژوهش بسیار جا افتاده و آزمونهای متعددي به نام كاركردهای اجرايی اين كاركردها به مهارتهای مراقبه، آنها را به اختصار مورد بحث قرار خواهيم داد.

 
توجه پايدار 

ابتدا به خود می آموزيم تا توجهمان را روی هدفی خاص حفظ كنيم؛ يعنی تنفس طبيعی و كنترل نشده. درحاليكه تلاش می كنيم نسبت به تنفسمان هشيار بمانيم، ياد
می گيريم افكار و ديگر محركهای ناخواستهای را كه وارد هشياری می شوند، شناسايی كنيم. اين تكليف به ارتقای هشياری و تمركز خود در فعاليتهای روزمره و نيز ارتقای بی طرفی و گسلش كمك می كند. فقط درصورت ادراك فكر يا حس بدنی ظاهرشده همانطور كه هست در آن سرگردان
نخواهيم شد و با آن همانندسازی نخواهيم كرد. در اين گام می آموزيم كه تجارب درونيمان را از احساس خود متمايز كنيم. 

بازداری پاسخ 

به محض اينكه متوجه شديم يك فكر يا حس بدنی در آگاهی هشيار ما ظاهر شده است، تلاش می كنيم ديگر به آن واكنش نشان ندهيم، چه ذهنی و با توليد قضاوت ارزشی يا هر طور ديگر. به عبارت ديگر، واكنش خودكار را بازداری می كنيم. اين تكليف موجب افزايش تدريجی حس عامليت در خودكنترلي میدشود و كمك ميكند بياموزيم حضور تجارب ناخوشايند و غياب تجارب خوشايند را تحمل كنيم و بپذيريم. 

انتقال توجه / باز پرداختن به پاسخ 

در اينجا ياد می گيريم به افكار نچسبيم. اين مهارت به ما می آموزد توجه را به هدف مورد نظرمان منتقل كنيم كه در اين مورد تنفس است. اين يكي از مشكلترين مهارتهای توجه است، زيرا بر هر دو جزء توجه پايدار و بازداری پاسخ استوار است. پژوهش در مورد علت شناسی و تداوم اختلال نقص توجه - بیش فعالی نشان می دهد افرادی كه تشخيص اين اختلال را دريافت می كنند، در بعضی بافتها نقصهايی در بازداری پاسخ دارند و در از سرگيری پاسخ ناتوانترند توانايی ما برای بازگرداندن توجه به تجربه تنفس يا به ديگر احساس های بدنی هنگاميكه يك فكر ظاهر شده است، به انعطاف پذيری شناختی بيشتر منجر ميشود كه كمك ميكند از انواع تفكرات و هيجانات مخرب خلاص شويم.

سالها پيش گروهی از پژوهشگران آمريكايی و كانادايی به منظور ارائه تعريف عملياتی ذهن آگاهی كه با توجه به آن بتوان سازه ذهن آگاهی را به طور علمی و كارامد اندازه گرفت، گرد هم آمدند. مفهوم سازی آنها اين سه كاركرد توجه را به صورتی بسيار مشابه مورد بالا و با اندكی تفاوت، يكپارچه كرد. اسكات بيشاپ و همكارانش اين جنبه از آموزش ذهن آگاهی را تنظيم توجه، ناميدند كه به طور كارامدی زنجيره ارتقای توانايی هايمان را در كاربرد همزمان اين سه مهارت نشان می دهد.

اضافه شدن تنظيم توجه به نگرشهای غيرداورانه و پذيرنده نسبت به كل تجربه، به ما امکان می دهد نگرش خاصی به نام تعادل فكری را در پیش بگیریم. تعادل فكری به عنوان يك سازوكار اساسی در پردازش خاموشی پاسخهای عينی و ضمنی در نظر گرفته شده است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات