پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

رفتارهای نادرست والدین و اختلال های نوجوانی

رفتارهای نادرست والدین و اختلال های نوجوانی متخصصان بالینی به وفور ارتباط بین سبک های مختلف پرورش کودکان و شکل گیری اختلال های کودکی نوجوانی و بزرگسالی را مشخص کرده و بر آن تاکید کرده اند.

رفتارهای نادرست والدین و اختلال های نوجوانی

متخصصان بالینی به وفور ارتباط بین سبک های مختلف پرورش کودکان و شکل گیری اختلال های کودکی نوجوانی و بزرگسالی را مشخص کرده و بر آن تاکید کرده اند.

برای مثال، میسیلدین، بر اساس کارهای بالینی خود با کودکان و والدین آنها، هفت دسته از سبک های فرزندپروری نادرست والدین و الگوهای پاسخدهی سازش نایافته کودکان را به تبع آنها، تلخیص کرده است.

این هفت مقوله عبارتند از :

  • والدین تنبیه گر
  • والدین طرد کننده والدین سختگیر
  • والدین سهل انگار
  • والدین مطیع
  • والدین ستیزه جو
  • والدین کمال‌گرا.

برای نشان دادن ارتباط بین فرزندپروری نابسنده و اختلال های رفتاری و عاطفی در نوجوانی که مقابله موفقیت آمیز نوجوان را در خانواده، نزد همسالان و در محیط مدرسه تحت تاثیر قرار می دهد، مطالعات پژوهشی بسیاری انجام شده است.

مثلا، داشتن والدین تنبیه گر که ویژگی آنها، پرخاشگری کلامی و فیزیکی است، با پرخاشگری نوجوانان و سایر اختلال‌های سلوک، مرتبط دیده شده است. در والدین نیز چندین عامل یافت شده‌اند که با کودک آزاری مرتبط هستند،

این عوامل عبارتند از :

  • نقص در فرزندپروری و کاستی در مهارتهای اجتماعی حساسیت فوق‌العاده به فشار روانی
  • تکانشی بودن
  • تحریفات شناختی و اسنادهای نادرست خصومت و طرد کردن والدین با پیامدهایی چون انزوای اجتماعی
  • عزت نفس پایین
  • رفتار ضد اجتماعی
  • و افسردگی در نوجوانی و بزرگسالی ارتباط دارد.

غفلت عاطفی شدید والدین از کودک با افسردگی شدید، ناامیدی و بروز و فوران خشم در ارتباط است رفتار والدین مقتدر که بر استفاده مفرط از تحمیل و اجبار تکیه دارند، با وابستگی نادرست نوجوان به والدین مرتبط است، به طوری که توانایی نوجوان را برای عملکرد مستقلانه، تخریب می‌کند. استقلال پیش شرط و لازمه سازگاری موفقیت آمیز با تغییرات فیزیکی و روانی - جنسی دوران بلوغ، رشد و تقویت نظام ارزشها و احساس هویت، برقراری روابط موثر و کارآمد با همسالان، و آمادگی برای شغل و حرفه در آینده است.

یکی دیگر از سبک های نادرست فرزند پروری

یکی دیگر از سبک های نادرست فرزندپروری، استفاده از اصول نامتجانس، ناهماهنگ، سست و توام با سهل‌انگاری است که در عمل و رفتار والدینی دیده می‌شود که در مقابله با سلوک و رفتارهای نادرست نوجوانان، از ارائه دستورها وشیوه های متجانس ناتوان هستند، والدینی که تهدیدهایی می کنند که مجازاتی به دنبال ندارد یا مجازات‌های آنها، ناکارآمد و سست است و نمی تواند باعث شکل‌گیری قواعدی آشکار و صریح شود، یا والدینی که در مقابل تهدیدهای نوجوانان، مطیع و فرمانبردار هستند. سستی و ناهماهنگی در ایجاد نظم و مقررات، با مولفه‌های اختلال‌های سلوک در نوجوانان از قبیل ضعف در کنترل تکانه ها، فقدان همدلی، و ضعف در تشکیل قواعد درونی شده ارتباط دارند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات