پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عوامل خانوادگی مرتبط با اختلال های سلوک نوجوانان

عوامل خانوادگی مرتبط با اختلال های سلوک نوجوانان  مشخصات خانواده‌های دارای نوجوانان مبتلا به اختلالهای سلوک پایدار عبارتند از : ۱) ناهماهنگی و ستیزه و دعوا ۲) فقدان عواطف محبت آمیز ۳) سیستم انضباطی نامتجانس، ناکارآمد، و د

عوامل خانوادگی مرتبط با اختلال های سلوک نوجوانان

 مشخصات خانواده‌های دارای نوجوانان مبتلا به اختلالهای سلوک پایدار عبارتند از :

۱) ناهماهنگی و ستیزه و دعوا
۲) فقدان عواطف محبت آمیز
۳) سیستم انضباطی نامتجانس، ناکارآمد، و دارای ضوابط انضباطی خیلی شدید یا خیلی سست و ضعیف،
۴) طلاق یا متارکه والدین
۵) داشتن والدین، به خصوص پدری، که مشکلات روانی بسیار شدید، به ویژه پرخاشگری، داشته باشد و
۶) والدینی که درباره فرزندانشان از رفتارهای به شدت طرد کننده، خشونت آمیز و انتقادی استفاده می کنند.

 در این خانواده ها، والدین نظارت و کنترل کمتری بر بزهکاری نوجوانان اعمال می‌کنند، این نظارت ضعیف به نوبه خود با نابسامانی و آشفتگی های خانوادگی مرتبط است. در طبقات پایین اجتماع، این گرایش وجود دارد که کودکان در سنین کمتری از نظارت و کنترل خارج شوند و پا به دنیای بزرگسالی بگذارند؛ مسئله‌ای که در طبقات میانی کمتر به چشم می‌خورد.

این مسئله، شاید به تبیین فراوانی بیشتر بزهکاری در جوانان طبقات پایین اجتماع کمک کند. به باور هربرت، بسیاری از اختلال های رفتاری نوجوانان، از آن رو ریشه دار می شوند که والدین آنها نمی‌توانند در وهله های مهمی از رشد فرزند خود، با رفتارهای تهدیدکننده آنها به درستی مقابله کنند. والدین باید رفتار دختران یا پسرانشان را طوری کنترل کنند که در آنها، همدلی و کنترل تکانه ها که پیش نیازهای کودک برای جامعه پذیری و رشد اخلاقی هستند، شکل بگیرد. دیده شده است که والدین نوجوانان دارای اختلال سلوک، به طور غیر عاقلانه‌ای رفتارهای انحرافی نوجوانان، از جمله رفتارهای تهدید کننده آنان را تقویت مثبت می کنند.

دی جیوسپ در پژوهش هایی را مرور کرده که نشان می‌دهند والدین نوجوانان دارای اختلال های رفتاری، در فرمان دادن به منظور توقف رفتارهای انحرافی کودکانشان، کارایی کمتر و ایهام بیشتری دارند. او همچنین دریافت که احتمال بیشتری دارد که این والدین، در زنجیره‌های درازمدتی از رفتارهای تهدیدآمیز کودکانشان درگیر شوند، و کمتر احتمال دارد که متوجه انحرافی بودن رفتار فرزندشان شوند. اینگونه والدین، توجه و پیامدهای مثبتی برای رفتارهای انحرافی فرزندشان مهیا می سازند و با آنها، تنبیه کننده تر و امرانه تر برخورد می کنند.

دیگر رفتارهای والدین که با کنترل موثر کودک ارتباط دارند

دیگر رفتارهای والدین که با کنترل موثر کودک ارتباط دارند،

عبارتند از :

  • اختلاف زناشویی شدید
  • طلاق و جدایی
  • خشونت خانوادگی
  • مشکلات روانی
  • و الکلیسم.

در بروز اختلال سلوک در نوجوانان، این نکته قطعی تقویت دائمی یادگیری سازش نایافته اولیه و عدم تشویق اعمال پسندیده اجتماعی باعث شده که رفتارهای مورد تایید هیچ گاه تداوم نیابند تا آنکه رفتارهای سازش نایافته را خنثی یا تکمیل کنند یا جایگزین آنها شوند.

تقویت رفتارهای پسندیده اجتماعی، به همان اندازه فرونشاندن رفتارهای غیر قابل قبول کودکان، بخشی از نظام تربیتی کارآمد والدین است، به گونه ای که تمجید، تحسین و تشویق هم به اندازه مجازات و تنبیه، مهم باشد.

بعضی از رفتارهای اجتماعی مطلوب که باید با تشویق والدین، در خانه شکل بگیرند، عبارتند از : صداقت، درستکاری، کمک دهی و کنترل خود. والدین باید رفتارهایی نظیر صداقت، همکاری و کنترل خود را همزمان مورد تشویق و الگو دهی قرار دهند. بنابراین، دور از انتظار نیست والدینی که خودشان از نظر این ویژگی در سطح پایینی هستند و از تمجید کودکانشان برای جایگزین ساختن این رفتارها سرباز می زنند، دارای فرزندانی باشند که آنها هم به لحاظ این ویژگی ها، ضعیف باشند. زمانیکه در رویکرد والدین در زمینه تربیت کودک یعنی در کمک به درونی کردن قواعد در کودک، شرایط خاص وجود نداشته باشد، مشکلاتی پیش می آید. این شرایط عبارتند از : نبود خواسته‌ها و تقاضاهای اخلاقی مستحکم از فرزندان، عدم اعمال پیامدهای منفی مناسب در مورد سوء رفتار، و فقدان تکنیک های انضباطی روانشناختی کارآمد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات