پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

پویایی های خانوادگی اسکیزوفرنی

پویایی های خانوادگی اسکیزوفرنی  تحقیقات تئودور لیدز در مورد پویایی های خانوادگی اسکیزوفرنیا بر دو موضوع روان پویشی سنتی متمرکز بود : نقش های خانوادگی خشک و الگوهای والدین نادرست در همانند سازی. آنگاه لیدز این باور رایج را

پویایی های خانوادگی اسکیزوفرنی

 تحقیقات تئودور لیدز در مورد پویایی های خانوادگی اسکیزوفرنیا بر دو موضوع روان پویشی سنتی متمرکز بود : نقش های خانوادگی خشک و الگوهای والدین نادرست در همانند سازی. آنگاه لیدز این باور رایج را که طرد از سوی مادر ویژگی شاخص و اصلی خانواده‌های اسکیزوفرنیک بود، به چالش کشید.

لیدز و همکارانش در یک مقاله بسیار وزین تحت عنوان محیط درون خانوادگی بیمار اسکیزوفرنیک : پدر

پنج الگوی رفتار های پدرانه آسیب‌شناسی را در خانواده های افراد اسکیزوفرنیک شرح دادند. گروه اول سلطه گرا و سخت گیر و همواره در تعارض با همسرانشان بودند. گروه دوم به جای همسران با فرزندان خود خصومت آمیز رفتار می کردند. این مردها برای جلب توجه و مهربانی همسرانشان با فرزندان خود رقابت می‌کردند. رفتار آنها بیشتر شبیه خواهر و برادرهای حسود بود تا پدر. گروه سوم به وضوح دچار بزرگ‌ منشی همراه با ظن بودند، آنها بی‌تفاوت و دوری گزین بودند. گروه چهارم پدرانی بودند که در زندگی شکست خورده و در خانه خود هیچ کاره بودند.

کودکان این خانواده ها به نحوی بزرگ می شدند که گویی پدر ندارند. گروه پنجم پدران منفعل و مطیع بودند که بیشتر شبیه کودک رفتار می کردند تا والد. این پدران مطیع در جریان موازنه با سلطه گرایی همسرانشان شکست خورده بودند. لیدز در مورد این گروه نتیجه گرفت که شاید بدون پدر بزرگ شدن بهتر از داشتن پدری باشد که بی تفاوت و ضعیف است و نمی تواند الگویی سالم برای همانندسازی باشد. لیدز پس از شرح پاره‌ای از خصوصیات بیمارگونه پدران در خانواده های اسکیزوفرنیک، به نقایص روابط زناشویی توجه کرد. موضوع نهفته در یافته‌های او نبود تقابل نقش بود. در یک رابطه موفق صرفاً کافی نیست برای اینکه آدم تاثیرگذاری باشید، تنها نقش خود را ایفا کنید، بلکه ضروری است که رابطه خود را در ارتباط با همسرتان متعادل کنید تا یک زوج موثر باشید. مشاهده کرد که در خانواده‌های اسکیزوفرنیک، همسران در اجرای نقشه خود و همچنین فراهم کردن زمینه برای نقش طرف مقابل ناتوان هستند. لیدز روابط ستیزه جویی آزاردهنده را در همه موردهای تحت مطالعه خود مشاهده کرد.

لیدز با تمرکز بر شکست در رسیدن به نقش‌های همکارانه و تقابلی، دو نوع کلی از ناسازگاری را تشخیص داد. در نوع اول یعنی شکاف زناشویی یک ناتوانی مزمن برای تمکین یکدیگر برای دستیابی به تقابل و نقشه وجود داشت. این زنان و شوهران به طور مزمن یکدیگر را از ارزش ساقط می کنند و خیلی واضح در ربودن محبت فرزندانشان با هم رقابت می نمایند. زندگی زناشویی آنها صحنه نبرد است. الگوی دوم یعنی یک طرفه بودن زناشویی شامل آسیب شناسی روانی جدی در یکی از زوجین است که بر زوج دیگر سلطه دارد. بدین ترتیب یکی از والدین به شدت وابسته می‌شود در حالیکه دیگری به نظر چهره ای قدرتمند است، اما در واقع آدم قلدری است که دچار آسیب است. در مورد مطالعه لیدز، همسر ضعیف‌تر، معمولاً پدر، دست به گریبان تحریف های آسیب شناسی نسبت به همسر مسلط بود. در همه این خانواده‌ها، فرزندان سر خورده بین تعارض در وفاداری و فشار از ازدواج متزلزل والدینشان که می کوشیدند آن را به تعادل برسانند، خرد می شوند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات