پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تشخیص تفاوت افکار و واقعیت ها

تشخیص تفاوت افکار و واقعیت ها  اغلب وقتی که خشمگین یا افسرده هستیم، با افکارمان به گونه ای برخورد می‌کنیم که گویی عین واقعیت هستند. ممکن است من به خودم بگویم او فکر می‌کند که می‌تواند از من استفاده کند و ممکن است فکر کنم ک

تشخیص تفاوت افکار و واقعیت ها

 اغلب وقتی که خشمگین یا افسرده هستیم، با افکارمان به گونه ای برخورد می‌کنیم که گویی عین واقعیت هستند. ممکن است من به خودم بگویم او فکر می‌کند که می‌تواند از من استفاده کند و ممکن است فکر کنم که این اندیشه کاملاً درست است، در حالی که ممکن است من اشتباه کنم.

وقتی مضطرب هستم، ممکن است فکر کنم می‌دانم که این سخنرانی را بد اجرا خواهم کرد، در حالی که این امکان وجود دارد که سخنرانی را خوب یا بد برگزار کنم. به عبارت دیگر ممکن است درست بگویم و ممکن است اشتباه کنم. من می‌توانم باور داشته باشم یا تصور کنم که یک زرافه ام ولی این بدان معنا نیست که من واقعا یک زرافه ام. اینکه من باور دارم که موضوعی درست است بدان معنا نیست که آن موضوع واقعا درست است، افکار ما، فرضیه‌ها، توصیفها، دیدگاه‌ها و حتی حدس های ما هستند. می توان صحیح یا خطا بودن آنها را اثبات کرد.

بیماران باید بیاموزند که چگونه افکارشان را شناسایی کنند و سپس تطابق آن افکار با واقعیت را در مورد آزمون قرار دهند. به منظور تفکیک افکار، احساس ها حقوق و واقعیت‌ها، درمانگران می توانند از روش الف، ب، پ (آماده‌سازی، باور، پیامد) استفاده کنند.

روش الف، ب، پ

در این روش بیمار فرصت پیدا می‌کند تا رویداد فعال کننده یا آماده‌ساز را تشخیص دهد چگونه یک رویداد فعال کننده یا آماده ساز واحد می‌تواند باورها یا افکار مختلفی تولید کند و پیامدهای احساسی و رفتاری متفاوتی به بار بیاورد. اگر من باور داشته باشد که هرگز نمی توانم در امتحان خوب عمل کنم (افکار من)، ممکن است احساس ناامیدی کنم (احساس من) و مطابق با آن رفتار کنم مثلا اصلا زحمت درس خواندن به خود ندهم،  از سوی دیگر، اگر باور داشته باشم که این شانس را دارم که خوب امتحان بدهم، ممکن است امیدوار شده و برای این امتحان مطالعه کنم. آنچه در این مثال جالب است این است که فکر اولیه من یعنی در امتحان خوب عمل نخواهم کرد منجر به رفتار ناسازگارانه یعنی آماده نشدن برای امتحان می شود. به بیان دیگر، خود فکر منجر به پیش بینی خود تحقیق بخش بد امتحان دادن می‌شود.

بسیاری از افرادی که افسرده، مضطرب یا خشمگین هستند، فکر های خود را در عین واقعیت می پندارند یعنی عمیقاً بر این باورند که: این عین واقعیت است که من در امتحان خوب عمل نخواهم کرد یا می‌دانم که او مرا طرد خواهد کرد.

مثال های از وقایع فعال سازی که منجر به افکار، احساسها و رفتارهای مختلف می شوند را نشان می دهد.

  • رویدادها فعال ساز/آماده ساز: صدای جیرجیر پنجره را می شنوم.
  • باور: دزدی وارد خانه ما می‌شود.
  • پیامد (احساس‌ها): مضطرب
  • پیام (رفتارها): در را قفل می کنم به پلیس زنگ میزنم.
  • رویدادهای فعال ساز/آماده ساز: مردی در یک خیابان تاریک خلوت به من نزدیک می شود.
  •  باور (فکر): مورد حمله واقع خواهند شد.
  •  پیامد (احساس‌ها): ترسیده
  •  پیامد (رفتارها): فرار می کنم.
  • اهمیتِ تفکیک تفکیک افکار منفی از واقعیت ها با استفاده از مثال توضیح داده شده است.
  • افکار منفی: بیرون باران می بارد و من به موقع به خانه نخواهم رسید.
  •  دیگر واقعیات ممکن: شاید از یک ساعت قبل به این طرف که من به داخل ساختمان آمدم باران بند آمده باشد، باید بروم بیرون و ببینم باران می بارد یا خیر.
  •  افکار منفی: برای امتحان آماده نیستم.
  •  دیگر واقعیات ممکن: مطالب را خوانده‌ام، سر کلاس حاضر شده ام و مقداری کار کرده ام.
  • افکار منفی: همیشه تنها خواهم بود.
  •  دیگر واقعیات ممکن: من تمام واقعیت ها را نمی دانم چون نمی دانم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. من دوستانی دارم، ویژگی های زیادی دارم که مردم خوششان می آید.

در این مثال ها از بیمار خواسته شده که تصور کند یک فکر منفی دارد، مثل اینکه برای امتحان آماده نیستم. واقعیت های احتمالی نیز در صورتی که مورد توجه قرار گیرند، می توانند تبدیل به باور شوند. می توان از بیمار پرسید آیا این امکان هست که افکار شما تنها واقعیت‌های موجود نباشند؟ آیا نمی خواهید به سایر واقعیت های احتمالی نیز نگاهی بیاندازید؟ افکار و واقعیت ها مساوی و معادل نیستند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات