پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی عوامل زمینه‌ساز متعددی ممکن است در توانایی برقراری و یا حفظ روابط و مقابله با مشکلات بین فردی تداخل ایجاد کنند. یکی از این عوامل، عدم وجود سرمشقی برای تشکیل روابط پایدار و یا مقابله مناسب با تعارض و یا فق

مهارت های ارتباطی

عوامل زمینه‌ساز متعددی ممکن است در توانایی برقراری و یا حفظ روابط و مقابله با مشکلات بین فردی تداخل ایجاد کنند. یکی از این عوامل، عدم وجود سرمشقی برای تشکیل روابط پایدار و یا مقابله مناسب با تعارض و یا فقدان است.

اگر رسیدگی والدین بیمار به زندگی بین فردی خودشان چندان مطلوب نباشد، ممکن است بیمار با فقدان آموزش مهارتها و الگوگیری مواجه گردد. دیگر عامل زمینه ساز خانوادگی، بیماری روانی والدین است که بر رفتارهای تربیتی آنان تاثیر می‌گذارد. والدینی که با بیماری روانی مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است به حدی با مشکلات شخصی خود اشتغال ذهنی پیدا کرده باشند که نتوانند فرزندان خود را در کسب مهارت‌های لازم ارتباطی در طی سال‌های تو طفولیت و نوجوانی مساعدت نمایند. در نتیجه، ممکن است همچنان که این کودکان بزرگ شده و به تدریج رابطه برقرار می‌کنند، برای چنین چالش‌هایی آماده نشده باشند. از طرف دیگر، عامل زمینه‌ساز درون فردی ممکن شروع زودرس علائم باشد.

حتی با وجود آموزش و الگوگیری، ممکن است چنین بیمارانی که بیماری آنان از کودکی و نوجوانی آغاز شده است، در حین گرفتاری با کنترل علایم و دستیابی مجدد به ثبات، فرصت‌های مهم آشنایی با روابط را از دست داده باشند.

همچنین، ممکن است علائم اولیه برای اطرافیانی که امکان کمک کردن دارند، محرز نباشند. در عوض، این جوانان مجبورند تا در درون خود با افکار و احساساتی که نامعمول و غریب هستند، مقابله نمایند در حالی که تلاش می‌کنند تا با اعضای خانواده سازگاری حاصل کرده، روابط دوستانه برقرار کنند، با جنس مخالف قرار ملاقات بگذارند و مسائل مربوط به تمایلات جنسی را حل و فصل نمایند. نتیجه نهایی معمول در پی احساس ضعف در مهارت‌های بین‌فردی، کاربرد اجتناب به عنوان راهکاری مقابله‌ای است. ایفای نقش در جلسه، مداخله ساده‌ای است که می‌تواند به بیماران کمک نماید تا به مهارت های لازم برای طیفی از تعاملات اجتماعی دست پیدا کنند. آمادگی برای ایفای نقش بایستی شامل تعیین هدف تعامل باشد.

بیمار مایل بود تا بدون ابراز بدگمانی و تحریک پذیری که احساس می‌کرد، به تعاملات روزمره بپردازد. او می‌خواست راهی بیابد تا به دیگران شرح دهد که او نه عصبانی بلکه افسرده بوده است. با این همه، افراد همواره نمی توانند بهبود خاصی را که مایلند تا در رابطه خود با سایرین ایجاد کنند، شناسایی نمایند. با وجود این، اگر بتوانند تعاملی ایده‌آل را تجسم کنند برای مثال، شنونده ای مودب، بدون قدرت کلام، با توانایی کنترل هیجانات، به طور معمول می توانند توضیح دهند که چرا انجام چنین مکالمه ای امکان پذیر نمی باشد. در اشاره به لزوم تلاش برای صحبت با دیگران درباره احساساتشان، بیماران اغلب مشکلاتی را که در گذشته با آنها مواجه شده‌اند، به یاد می آورند و ممکن است این مشکلات را به طور افراطی به مکالمات آتی خود تعمیم دهند. متاسفانه ممکن است حق با آنان باشد که فرض کنند تعاملات با افراد مهم زندگی اشان به طور معمول دچار دشوار خواهد بود مگر اینکه راهی برای تغییر شیوه تعاملی آنها وجود داشته باشد. پیش از آغاز تمرین ایفای نقش، می توان هرگونه افکار خودآیند منفی در زمینه ارتباط مورد نظر را با استفاده از مداخلات استاندارد بازسازی شناختی حل و فصل نمود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات