پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

افسردگی شدید یا مقاوم به درمان

افسردگی شدید یا مقاوم به درمان  ازبعضی جنبه ها، جلب همکاری بیمار مبتلا به افسردگی شدید یا مقاوم به درمان در مقایسه با چالش‌های معمول تجربه شده در ایجاد ارتباط با مبتلایان به اسکیزوفرنیا و یا مرحله شیدایی اختلال دوقطبی، چند

افسردگی شدید یا مقاوم به درمان

 ازبعضی جنبه ها، جلب همکاری بیمار مبتلا به افسردگی شدید یا مقاوم به درمان در مقایسه با چالش‌های معمول تجربه شده در ایجاد ارتباط با مبتلایان به اسکیزوفرنیا و یا مرحله شیدایی اختلال دوقطبی، چندان مشکل به نظر نمی رسد. افراد مبتلا به افسردگی معمولاً رنج عاطفی بسیار زیادی را متحمل می‌شوند و از علایمی که با زندگی آنها تداخل می نماید، به ستوه آمده اند و برای طلب یاری آمده‌اند.

واقعیت سنجی این بیماران عمدتاً صحیح و سالم است و می‌توانند ماهیت و منافع احتمالی رفتاردرمانی شناختی را آسانتر درک نمایند مگر اینکه دچار تظاهرات سایکوتیک شده باشند. با این وجود، ممکن است موانعی در راه جلب همکاری درمانی بیماران افسرده وجود داشته باشند که احتمالاً نیازمند کوشش‌های خاصی از سوی درمانگر هستند.

برخی محدودیت های احتمالی در جلب همکاری بیمار که به ویژه مرتبط با تجربه افسردگی هستند، عبارتند از:

۱) احساس ناامیدی و دلسردی،

۲) گرایش به خودکشی،

۳) کمبود انرژی و دشواری در انجام وظایف،

۴) اختلال در توانایی تمرکز.

همچنین، افسردگی ممکن است باعث شود صفات شخصیتی زمینه ای شکوفا شوند. هرچند علائم افسردگی بیشتر باشد، صفاتی همچون وابستگی، اهمال کاری، اجتناب اجتماعی و وسواس ممکن است بیشتر عنوان شده و می‌توانند توانایی این افراد جهت مشارکت در رابطه درمانی را متاثر نمایند. در درمان مبتلایان به افسردگی مزمن، غلبه بر موانع احساس ناامیدی و دلسردی ممکن است به طور بحرانی حائز اهمیت باشد. چنین بیمارانی اغلب آزمایشی سخت از انتخاب های درمانی را پشت سر گذاشته اند: آنها تعداد کثیری دارو را امتحان کرده اند و شکستهای پیاپی در بهره‌گیری از درمان های قبلی داشته اند. بدین ترتیب، اگر درمانگری نتواند یک احساس امیدواری را در آنان شعله ور سازد و یا به بیمار نشان دهد که رفتار درمان شناختی می تواند ارزشمند باشد، ممکن است درمان با مشکل مواجه شود و یا امکان دارد بیمار برای ملاقات های بعدی مراجعه نکند. گرایش به خودکشی که عمدتاً با احساس ناامیدی همراه است، شاید مهمترین معضل بی همتایی باشد که فرایند جلب همکاری برای درمان افسردگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افکار خودکشی بیمار و خطر خودکشی واقعی می‌تواند اثر ژرفی بر درمانگر داشته باشند برای مثال، نگرانی درباره خطر خودکشی بیمار، خاطرات بیمارانی که خودکشی تکمیل شده داشته اند، تعقیب های قانونی قبلی مربوط به خودکشی و امکان دارد انتقال متقابل را برانگیخته سازند.

در حقیقت، مطالعات در زمینه واکنش های درمانگر نسبت به خودکشی بیمار معلوم کرده اند که شوک، سوگ، احساس گناه، عدم اعتماد به نفس، خشم و احساس خیانت بسیار شایع هستند. برخی درمانگران به دلیل تجارب آسیب‌زای قبلی با بیماران انتحاری ممکن است نسبت به کار با بیمارانی که خطر خودکشی آنان محرز است، خوددار باشند و یا از پرسش های مبسوط درباره فکر خودکشی و نیز طراحی راهکارهای موثر جهت کنترل خطر اِکراه داشته باشند. ممکن است برخی درمانگران به ویژه در جلب همکاری بیمارانی که اقدام به خودکشی مکرر داشته و یا دچار همبودی اختلالات شخصیتی توام با خودجرحی هستند، با مشکل مواجه شوند.

با وجود این، روشهای رفتار درمانی شناختی در کاهش خطر اقدام به خودکشی بسیار موثر شناخته شده‌اند. برای درمانگرانی که با بیماران بسیار افسرده کار می‌کنند، درک شناخت ها و رفتارهای خودشان در قبال بیماران متمایل به خودکشی و تلاش برای ایجاد منطق و نیز راهکارهای موثر جهت جلب همکاری چنین بیمارانی بسیار موثر است. اگر درمانگری در انجام این کار با مشکل عمده روبرو باشد، ممکن است لازم باشد تا با سایر همکاران در زمینه راه های مقابله با ترس هایش مشورت کند و یا در زمینه درمان بیماران مستعد خودکشی تحت نظارت قرار بگیرد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات