پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

درمان استفاده نابجا و یا سوء مصرف مواد مخدر

درمان استفاده نابجا و یا سوء مصرف مواد مخدر  مشکلات مربوط با سوء مصرف مواد مخدر در مبتلایان به بیماری‌های شدید روانی بسیار شایع هستند. برای مثال، در حدود ۴۷% مبتلایان به اسکیزوفرنیا و ۵۶% مبتلایان به اختلال دو قطبی به طور

درمان استفاده نابجا و یا سوء مصرف مواد مخدر 

مشکلات مربوط با سوء مصرف مواد مخدر در مبتلایان به بیماری‌های شدید روانی بسیار شایع هستند. برای مثال، در حدود ۴۷% مبتلایان به اسکیزوفرنیا و ۵۶% مبتلایان به اختلال دو قطبی به طور همزمان دچار سوء مصرف الکل و مواد مخدر هستند.

بنابراین، درمان همبودی سوء مصرف مواد مخدر، بخش مهمی از طرح جامع درمانی در رفتار درمانی شناختی بیماری‌های شدید روانی می باشد. باروکلاف همکاران، نعیم و همکاران، ویس و همکاران و سایرین روش‌های ارزشمندی برای بکارگیری در درمان استفاده نابجا و سوء مصرف مواد مخدر، ارائه داده اند. برای مثال، باروکلاف و همکاران برای درمان سوء مصرف مواد مخدر در اسکیزوفرنیا روسی مشتمل بر ترکیب رفتار درمانی شناختی، مصاحبه انگیزشی و کار با خانواده را شرح داده اند. گروه‌های متعدد
دیگری از محققان از اتخاذ راهبرد وسیع الطیف رفتار درمانی شناختی برای اختلالات سوء مصرف مواد مخدر نتایج مثبتی گزارش کرده‌اند.

مهارت آموزی جهت پیشگیری از عود

یکی از اهداف رفتار درمانی شناختی کمک به بیماران جهت کسب مهارت هایی است که می توانند بنوبه خود از آنها برای حفظ دستاوردهای درمانی و کاهش خطر عود بهره‌مند شوند. علاوه بر آموزش روش های پایه برای مثال، شناسایی افکار خودآیند، کشف خطا های شناختی، بکارگیری گزارشات تغییر فکر، برنامه‌ریزی فعالیت‌ها، بهره‌مندی از تکالیف مرحله بندی شده و یا دستورالعمل های حساس زدایی، ممکن است درمانگران با بکارگیری تمرین های شناختی و رفتاری ماشه چکانهای احتمالی به خامت و یا عود علائم را شناسایی کنند و سپس روش‌هایی را به بیماران تعلیم دهند که چنین عوامل تنش زایی را به طور موثری کنترل می‌کنند.

بعضی و مثالهای چنین راهکارهایی عبارتند از:

۱) ایجاد یک برنامه‌ ضد خودکشی که چنانچه شرایط نامطلوب آتی تفکر ناامیدانه را به تدریج برانگیخته نمایند، بکار برده شود.

۲) فراهم سازی فهرستی از نشانه‌های اولیه تغییر وضعیت به‌سوی شیدایی و افسردگی و ارائه برنامه عملکردی برای توقف پیشرفت علایم 

۳) معرفی پیشاپیش راهکاری جهت کنترل افزایش احتمالی شدید و یا تواتر توهمات.

کارایی رفتار درمانی شناختی در اختلالات شدید روانی اسکیزوفرنیا

فراتحلیل ها و بیش از ۲۰ مطالعه کنترل شده تصادفی، کارایی رفتار درمانی شناختی در کاهش علائم پایدار بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا را مورد تایید قرار داده اند. همچنین شواهدی مبنی بر سودمندی این روش برای علایم منفی کاهش عود، همبودی مواد مخدر و علائم اولیه سایکوز وجود دارد. یافته مهم دیگر، اثبات سودمندی و مقبولیت این روش در کار بالینی است. چنین اثراتی افزون بر درمانهای حمایتگرانه است، اما به نظر می‌رسد چنین مداخلات کمتر اختصاصی بنوبه خودشان تاثیراتی مثبت بر جای می‌گذارند. از نقطه نظر درمانی، در نظر گرفتن این یافته حائز اهمیت است چرا که موید ارزش پرورش رابطه درمانی قوی است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات