پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تعریف هذیانها

تعریف هذیانها بنا به تعریف DSM-IV هذیانها عبارتند از: باورهای نادرستی که به طور معلوم دربرگیرنده سوء تعبیری از ادراکات و یا تجربیات هستند. اگرچه این تعریف نیازمند بازنگری می باشد:

تعریف هذیانها

بنا به تعریف DSM-IV هذیانها عبارتند از: باورهای نادرستی که به طور معلوم دربرگیرنده سوء تعبیری از ادراکات و یا تجربیات هستند. اگرچه این تعریف نیازمند بازنگری می باشد:

۱. تعریف عقاید هذیانی به صورت غیر منطقی و یا ناصحیح منعکس کننده راهبرد همه یا هیچ خود است. برای بسیاری از بیماران، درک ریشه‌های عقایدشان باعث می گردد تا به علت اعتقاد به خود به آنچه که انجام می‌دهند، اعتراف نمایند. گاهی عقایدی که در ابتدا هذیانی به شمار می روند، حقیقت از آب در می آیند. شایعتر آن که عقاید حقیقتاً صحیح نیستند اما بر شرایط واقعی پایه گذاری شده اند. برای مثال، بیمار، ۶۱ ساله، متقاعد شده بود که از سوی کارفرمایانش مورد آزار و اذیت قرار گرفته است چرا که مدام او را در اداره این طرف و آن طرف می فرستادند و انجام کارهای بی اهمیت را به وی محول می نمودند. به علاوه، او به تدریج به این باور رسیده بود که این آزار و اذیت تا باشگاه گلفش نیز گسترش یافته و سایر اعضای باشگاه از وی فاصله می گیرند چرا که یکی از روسایش از اعضای کمیته برنامه‌ریزی آنجا می باشد. واکنش وی این بود که به طور مکرر افراد حاضر در باشگاه را درباره سوء ظن خود سوال پیچ می کرد. سرانجام هنگامی که رفتارش باعث شد تا عذر وی را بخواهند، باورش در زمینه آزار و اذیت بیشتر تقویت شد. همچنان که درباره این مشکلات با بیمار و همسرش صحبت می‌شد، آشکار شد که صاحب کارانش بی هیچ قدردانی حقیقتاً از وی سوء‌استفاده کرده بودند. متاسفانه، انزجار و بدبینی وی درباره موقعیت کاریش به سایر محیط ها نیز سرایت کرده و سرانجام بخشی از سیستم عقاید هذیانی وی شده بود.

۲. تعیین تاثیر زمینه فرهنگی و یا باورهای همگانی ممکن است بسیار مشکل باشد. چه کسی تعیین می‌کند که یک باور متناسب با فرهنگ و یا هذیان می باشد؟ ممکن است خانواده و دوستان در یافتن پاسخ این پرسش بتوانند کمک کننده باشند. با این وجود، ممکن است باورهای آنان درباره بیمار عاری از خطا نباشد به ویژه هنگامی که بیمار از آنان گریزان شده است.
۳. هنگامی که استدلال یک باور ممکن نباشد چگونه فرد تصمیم گیری می نماید؟ شناخت عقاید می‌تواند وقت‌گیر باشد و اصلاح باورها ممکن است به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. تغییرپذیری باورها می‌تواند وابستگی عمیقی به عواملی همچون نحوه ارتباط با افرادی که برای متقاعد ساختن بیمار کوشش می‌کنند و استحکام دلایل پیشنهادی داشته باشد. این ایده که هذیانها استدلال پذیر نیستند متناقض رویکرد رفتار درمانی شناختی است و با تحقیقات پیامدپژوه که اثبات کننده کاهش هذیانها در بیماران درمان شده با روشهای رفتار درمانی شناختی می باشند، همخوانی ندارد.
تعریف جانشین ما از هذیان می تواند چنین باشد: عقیده ای پابرجا که فرد را پریشان نموده و یا در عملکرد وی اختلال ایجاد می‌کند به طریقی که به نظر نمی‌رسد و شرایطش چنین اقتضا نماید. استحکام عقیده حایز اهمیت است، اما مداخلات فقط هنگامی مناسب هستند که این باور ناراحت کننده و یا ناتوان کننده باشد. از آنجا که ممکن از باورهای متناسب با فرهنگ با آشفتگی بیمار گونه همراه باشند، قضاوت حساب شده جهت تشخیص موجه بودن این عقاید بنا به شرایط ضروری است.

لازم است نتیجه گیری اینکه یک عقیده راسخ هذیان می باشد، مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت گرد آوری شواهد جدید جهت رد این تفسیر، در آن تجدید نظر گردد. در صورتی که بیماران مایل به بحث درباره عقاید ناراحت کننده و یا تداخل کننده با عملکرد باشند، معمولاً رفتار درمانی شناختی ضروری می شود. با این وجود، هنگامی که سایرین دل نگران چنین عقایدی هستند و خواستار مداخله می باشند، تصمیم‌گیری برای درمان می‌تواند پیچیده تر گردد. در موقعیت‌هایی که عقاید هذیانی بیمار منع عملکرد سایرین شده و یا دیگران را آشفته می سازد و یا هنگامی که ممکن است خود بیمار و یا سایرین در معرض خطر باشند، تحقیق درباره این هذیانها به طور معمول لازم می‌شود. با این همه، تعدیل نیاز سایرین با حق نامتعارف بودن و آزادی‌های فردی بیمار می تواند تکلیفی چالش برانگیز باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات