پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تنظیم چرخه خواب - بیداری و سایر چرخه های روزانه

تنظیم چرخه خواب - بیداری و سایر چرخه های روزانه  بی‌خوابی، یکی از علائم بارز افسردگی، می تواند بخشی از چرخه معیوبی باشد که با کمبود انرژی و فقدان احساس لذت همرا است. افرادی که خواب بسیار بدی دارند احتمالاً در طی ساعات بیدا

تنظیم چرخه خواب - بیداری و سایر چرخه های روزانه

 بی‌خوابی، یکی از علائم بارز افسردگی، می تواند بخشی از چرخه معیوبی باشد که با کمبود انرژی و فقدان احساس لذت همرا است. افرادی که خواب بسیار بدی دارند احتمالاً در طی ساعات بیداری اشان بیش از حد خسته و بی رمق بوده و نسبت به شرکت در فعالیت های لذت بخش، سرگرم کننده و یا سازنده بی میل هستند.

همچنین، افرادی که روزهایشان را با ملال، بی تحریکی، و یا دوره های تکراری از نگرانی بی حاصل می گذارنند، ممکن است شبها در به خواب رفتن مشکل داشته باشند. در رفتار درمانی شناختی، اقدامات فراوانی برای درمان بی خوابی وجود دارند که بدین ترتیب به کمبود انرژی و سایر علائم افسردگی کمک می نمایند. مطالعات رفتار درمانی شناختی در زمینه بی‌خوابی معلوم کرده اند که این که این روش در مقایسه با بنزودیازپین ها و یا داروهای مشابه می‌تواند بسیار موثرتر باشد. تنظیم کننده اصلی چرخ های شبانه روزی، چرخه خواب - بیداری است، اما سایر فعالیت های روزانه مثل زمانهای صرف غذا، برنامه کار و تفریحات، و زمان ورزش کردن می توانند این ساعت زیست شناختی را تثبیت و یا نامنظم کنند. تحقیقات اخیر نشان داده اند تنظیم چرخه خواب - بیداری و سایر چرخه های روزانه می توانند در درمان اختلال دوقطبی کمک کننده باشند.

درمان بین فردی و ریتم های اجتماعی بنا به ابداع فرانک به دنبال تثبیت ریتم های روزانه است و بر این اساس، نامنظمی های ترشح شبانه روزی کورتیزول، هورمون تیروئید، هورمون رشد، و سایر هورمون ها ثانویه را تصحیح می نمایند؛ و شاید به عملکرد طبیعی سیستم های ناقلین شیمیایی و پیام آور های ثانویه در مغز کمک کند. اگرچه درمان ریتم های اجتماعی به طور معمول بخشی از رفتار درمانی - شناختی افسردگی محسوب نمی گردد، اما ما فکر می‌کنیم که توصیه به نظم برنامه روزانه به عنوان بخشی از یک برنامه کلی جهت برقراری مجدد الگوی طبیعی خواب و افزایش انرژی، منطقی است.
تمرین یادگیری.

استفاده از رفتار درمانی شناختی برای کمبود انرژی و فقدان احساس لذت
۱. به بیمار افسرده ای که دیده و یا می بینید و دچار کمبود انرژی و فقدان احساس لذت صعب العلاجی است، بیندیشید.
۲. برای استفاده از رفتار درمانی شناختی این علایم برنامه درمانی بنویسید
۳. برای درهم شکستن الگوی کمبود انرژی و فقدان احساس لذت، حداقل سه ایده فهرست نمایید. این مداخلات را با مثالهای خاص تشریح کنید.
۴. در تفکر درباره راه‌های ممکن برای برانگیختن انرژی و علاقه خلاقیت به خرج دهید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات