پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بی انگیزگی در اسکیزوفرنیا

بی انگیزگی در اسکیزوفرنیا در صورتی که انگیزه وجود داشته، شاید سال‌ها قبل، اما دلسردی هم اکنون عارض شده است، هدف اصلی، توانمندسازی بیماران بر رسیدن به احساس کفایت، توانایی و تسلط - و بیش از همه، تحت فشار مفرط نبودن برای موف

بی انگیزگی در اسکیزوفرنیا

در صورتی که انگیزه وجود داشته، شاید سال‌ها قبل، اما دلسردی هم اکنون عارض شده است، هدف اصلی، توانمندسازی بیماران بر رسیدن به احساس کفایت، توانایی و تسلط - و بیش از همه، تحت فشار مفرط نبودن برای موفقیت است.

برای درک این هدف، ممکن است اغلب لازم باشد تا درمانگران در پایین آوردن اهداف بیماران به سطحی متناسب با ظرفیت کنونی آنان بکوشند. این اغلب به معنای مشارکت با بیماران به منظور تعیین اهدافی بسیار ساده است برای مثال، بیرون آمدن از رختخواب در ساعت ۲ بعد از ظهر و درست کردن یک فنجان چای. ممکن است در ابتدا لازم باشد تا سطوح فعالیتی بیمار کاهش پیدا کند، حتی برای بیمارانی که نسبتاً غیرفعال هستند. این فرایند عقب‌نشینی از انتظارات ممکن است برای درمانگرانی که خودشان بسیار با انگیزه و سختکوش هستند، عجیب و غریب به نظر برسد. با این وجود، بیماران تنها پس از آن که قادر باشند تا به طور پیاپی به اهدافی آسان دست پیدا کنند، ممکن است برای برداشتن گام بعدی آماده شوند. کاهش فعالیت ممکن است مشتمل بر طرفداری از تعطیلات یعنی، زمانی برای سازگاری مجدد و استراحت چندین ماهه و یا طولانی تر برای کار بیشتر در زمینه صداها، باورها و علائم افسردگی تداخل کننده با عملکرد بیمار باشد.

پیشنهادی از این نوع می‌تواند باعث آسودگی قابل توجه بیماران گردد و بیش از آنکه آنان را کم انگیزه نماید، برای در دست گرفتن مجدد کنترل زندگی اشان و به تدریج امیدواری نسبت به آینده توانمند می سازد. شکلی گیری درک مشترکی از این راهکار در کنار خانواده و یا سایر مراقبین بیمار حیاتی است. آنان ممکن است تا پیش از این برای انگیزه دادن به بیمار به تشویق، اصرار و یا چرب زبانی متوسل شده باشند. متاسفانه، ممکن است چنین تلاش‌هایی به رغم حسن نیت خانواده و یا سایر مراقبین، از طرف بیمار خیلی هم منتقدانه و فشار آور تلقی شوند. تبیین ثمربخش منطق عقب‌نشینی و اجازه به بیمار برای پیشقدم شدن می‌تواند چالش برانگیز باشد. استفاده از تمثیل پای شکسته می‌تواند سودمند واقع شود. پای شکسته جهت التیام در قالب گچی قرار داده شده و بی حرکت می گردد. بدون بی‌تحرکی، جوش‌خوردن مناسب پا امکان پذیر نخواهد بود و شخص نمی‌تواند با این پا راه برود. با این وجود، با بی‌حرکتی کامل، پا جوش خورده، و گچ برداشته می‌شود، و سپس در طی فرآیندی تدریجی از طریق فیزیوتراپی استفاده از پا مجدداً از سر گرفته می‌شود آن هم با احتیاط بدون آنکه فشار بسیار زیادی بر آن وارد شود.

به همین صورت، هنگامی که افراد در هم شکستگی روانی را تجربه می‌کنند حمله سایکوز آنان هم به زمانی برای بهبودی نیاز دارند. افراد به زمانی فارغ البال نیاز دارند تا این تجارب را بپذیرند و یاد بگیرند چگونه با آنها کنار بیایند. بدون این دوره بهبودی، ممکن است تا سال‌ها درجا بزنند تا وقتی که بروز بهبودی امکان پذیر شود و آنان بتوانند با سرعت مناسب خود به زندگی برگردند. خانواده‌ها و سایر مراقبین اغلب احساس گناه نامناسبی درباره دختر و یا پسر بیمار شده خود دارند. برای مثال، آنان فکر می‌کنند اگر ما پدر و مادر بهتری بودیم، این مسئله اتفاق نمی افتاد. ممکن است ارزش یادآوری داشته باشد که هیچ توصیه بخصوصی که افراد مجرب بتوانند جهت پیشگیری از پیدایش شدید روانی به والدین ارایه دهند، وجود ندارد. بدین ترتیب، آنان خیلی به خود سخت می گیرند که بار گناه این شرایط را به دوش می‌کشند. چنین تمایلی، برای خودسرزنشی ممکن است مراقبین را نسبت به هر آنچه که به انتقاد از عملکردشان شبیه باشد، بسیار حساس سازد. بنابراین، اطمینان از اینکه خانواده می‌فهمند که درمانگر متوجه حسن نیت آنهاست و آنان را سرزنش نمی کند، بلکه درباره شیوه های مدیریت موقعیتی مشکل و رنج آور توصیه ارائه می‌کند، بسیار حائز اهمیت است، چنین شیوه‌هایی به تمرکز بر تقویت رفتار مثبت، به جای اظهار نظر مستقیم در خصوص علایم منفی، و به تدریج هنگامی که بیمار آماده است افزایش توانایی وی جهت مقابله ای تا حد امکان مستقل گرایش دارند. به‌طور ایده آل، مشارکت درمانگر، بیمار و مراقبین می تواند انتظارات کوتاه مدت را تا سطوح دست یافتنی پایین بیاورد و سپس، تلاش جهت دستیابی به چنین اهدافی را تقویت نماید.

لازم است تا اهداف درازمدت ۵ تا ۱۰ ساله به طور دسته جمعی تعیین شوند. به طور معمول، چنین اهداف دور و درازی در برگیرنده ایجاد فعالیت‌هایی هدفمند برای مثال، یک شغل، تمهیدات زندگی مستقل، و روابط صمیمی می باشند. چنین نوع اهدافی می‌توانند متضمن امید به آینده باشند به شرط آنکه بتوان جهت رسیدن به این اهداف، برنامه ای واقع‌بینانه برای پیمودن گامهای کوچک تعیین کرد



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات