پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

سیبرنتیک

سیبرنتیک شاید نخستین و بانفوذترین مدل از نحوه عمل خانواده‌ها، سیبرنتیک یا مطالعه ساز و کارهای بازخورد در نظام‌های خود تنظیم کننده باشد.

سیبرنتیک

شاید نخستین و بانفوذترین مدل از نحوه عمل خانواده‌ها، سیبرنتیک یا مطالعه ساز و کارهای بازخورد در نظام‌های خود تنظیم کننده باشد.

آنچه خانواده در آن با سایر نظام‌های سیبرنتیک مشترک است، میل به حفظ ثبات با استفاده از اطلاعات راجع به عملکردش در قالب بازخورد می‌باشد. هسته سیبرنتیک حلقه بازخورد است، فرآیندی که به واسطه آن، نظام اطلاعات لازم را می‌گیرد تا جریان مستمری را حفظ کند. این بازخورد شامل اطلاعات در مورد عملکرد نظام نسبت به محیط خارجی آن و روابط میان اعضای آن می‌شود. حلقه‌های بازخورد می‌توانند منفی یا مثبت باشند. این تمایز اشاره به تأثیری دارد که آنها روی دور شدن از حالت تعادل دارند، نه روی اینکه مفید هستند یا خیر. بازخورد منفی نشان دهنده این است که یک نظام دور از حدود خود است و چه اصلاحاتی لازم است تا آن را به مسیر خود برگردانیم، بازخورد منفی به نظام پیام می‌دهد که به وضعیت خود برگردد. بنابراین، بازخورد منفی اصلاً یک چیز منفی نیست. اطلاعات حیاتی آن برای اصلاح خطا به دستگاه‌های خودکار، یعنی بدن و مغز و مردم و زندگی روزانه آنها دستور می‌دهد که خود را مهار و کنترل کنند. بازخورد مثبت اطلاعاتی است که جهت حرکت، نظام را تایید و تقویت می‌کند. یک مثال آشنا از بازخورد منفی در سامانه گرمایشی رخ می‌دهد. وقتی حرارت از حد خاصی پایینتر می آید، ترموستات مشعل را روشن می‌کند تا مخزن را به اندازه قبل گرم کند. این حلقه بازخورد خود اصلاح‌گر است که نظام را سیبرنتیک می‌کند، و این پاسخ نظام به تغییر به عنوان پیامی شده جهت حفظ حالت قبلی خود است که بازخورد منفی را توضیح می دهد.

نظام سیبرنتیک به نظر استعاره به ویژه مفیدی برای توصیف نحوه حفظ ثبات خانواده‌ ۔ ها بود. گاهی اوقات چیز خوبی است، مثلا وقتی خانواده‌ای به عنوان یک واحد منسجم علیرغم وجود تهدید فشار روانی و تعارض همچنان به کارکرد خود ادامه می‌دهد. البته گاهی اوقات مقاومت در برابر تغییر چیز خوبی نیست، مانند زمانی که خانواده نمی تواند رشد و تغییر یکی از اعضایش تا هضم کرده و با آن سازگار شود.

بازخورد مثبت، همانند بازخورد منفی می تواند پی آیندهای مطلوب و نا مطلوب داشته باشد. اثرات تقویت کننده بازخورد مثبت اگر مد نظر قرار نگیرند معمولاً خطاهایی در نظام ایجاد می‌کنند، که به بیراهه رفتن فرایندها می‌انجامد. راننده ناشی در جاده یخ زده که با فشردن پدال گاز به موتور اتومبیل بازخورد مثبت می‌دهد، می‌تواند به خروج اتومبیل از کنترل راننده منجر شود زیرا در جاده یخ زده ترمزها نمی‌توانند برای توقف اتومبیل بازخورد منفی بدهند. به طور مشابه، نگرانی بدخیم، اجتناب هراس گونه، و سایر شکل‌های رفتار عصبی ممکن است حاصل یک نگرانی نسبتاً جزیی باشند و به فرآیند مخرب خارج از کنترل تبدیل شوند. برای مثال، توجه کنید که چگونه یک حمله هراس ممکن است در نتیجه وقفه خیلی کوتاه و نسبتاً بی‌ضرر تنفس اتفاق بیفتد، اما یک پاسخ همراه با وحشت زدگی به عدم تنفس ممکن است به تجربه ای هولناک و خارج از کنترل تبدیل شود. یا به عنوان مثال کمی پیچیده تر، به کارهای دولت مرکزی توجه کنید. چون رئیس جمهورها معمولاً در محاصره مشاورانی هستند که با هم همفکری می‌کنند و مشتاق حفظ نفوذ خود هستند، تمایل دارند که از موضع رئیس جمهور، هرچه که باشد، حمایت کنند. این بازخورد مثبت می‌تواند به اتخاذ به یک سیاست غلط و ادامه آن منجر شود ۔ همانند دامن زدن به جنگ ویتنام توسط لیندن جانسون. البته خوشبختانه وارسی ها و متعادل سازی های ارائه شده توسط مراجع قانونی و قضایی معمولاً بازخورد منفی ای برای مانع شدن دستگاه اجرایی از بیراهه رفتن می دهد. همه نظام های ارتباطی برای ماندن و انطباق با دنیای اطراف خود ۔ از جمله خانواده ۔ نیازمند تعادل سالم بازخورد منفی و مثبت هستند. همانگونه که خواهیم دید، به هر حال اولین خانواده درمانگران معمولاً بر بازخورد منفی و مقاومت در برابر تغییر بیش از حد تاکید می کردند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات