پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

توزیع و تقسیم قدرت در رابطه زناشویی

توزیع و تقسیم قدرت در رابطه زناشویی  چگونگی تقسیم قدرت در خانواده بین زن و شوهر، با کیفیت و رضایتمندی زوج ها و احساس عادلانه بودن قدرت آبی دارد. اگر کوچکترین واحد اجتماعی انسانی را خانواده قلمداد نماییم، بهتر است در این خا

توزیع و تقسیم قدرت در رابطه زناشویی

 چگونگی تقسیم قدرت در خانواده بین زن و شوهر، با کیفیت و رضایتمندی زوج ها و احساس عادلانه بودن قدرت آبی دارد. اگر کوچکترین واحد اجتماعی انسانی را خانواده قلمداد نماییم، بهتر است در این خانواده مناسبات به گونه ای باشند که اعضا بتوانند به بهترین و کارآمدترین شیوه نیازهای خود را برآورده نمایند.

آنها باید در مورد مسائل مالی، روابط اجتماعی و آموزش و پرورش فرزندان به شکل کارآمدی تصمیم گیری نمایند. به زبان ساده مهم ترین مدل های توزیع قدرت شامل مرد سالاری، زن سالاری، فرزندسالاری و مدل تشریک مساعی است. در مدل تشریک مساعی افراد خانواده در مورد موضوعات مطرح شده به گفتگو و مذاکره می پردازند تا به یک نتیجه مشترک برسند. مدل تشریک مساعی به همه افراد خانواده بر اساس سن، تحصیلات و یا در دست داشتن اطلاعات و منابع مالی حق رای عادلانه و متناسب می دهد؛ به عبارتی در یک سیستم دموکراتیک همه افراد برای تصمیم‌گیری مداخله می کنند. نظریه پردازانی چون برگس و والروهیل، خانواده را به عنوان گروه یا پاره نظام پذیرفته اند و به راه های ارتباط افراد در خانواده، کنش متقابل میان اعضا و نحوه تعاملات آنها توجه دارند. در این دیدگاه اعضای خانواده کنشگران فعالی هستند که در تعیین و تغییر برنامه‌های حال و آینده خویش ایفای نقش موثر دارند. اهداف خانواده توسط گروه با توجه به نقش و مسئولیت اعضا تعیین می‌شود و اعضا از طریق تفاهم و وحدت عمل درصدد نایل شدن به اهداف مشترک گروه هستند. نظریه پردازان گروه نگر بر رشد فردی اعضا تاکید دارند و انتقال قدرت میان اعضا را مجاز می‌دانند. افراد در این خانواده‌ها طی کنش و واکنش‌ها و تعاملاتی که با یکدیگر دارند، جایگاه خود را شکل می‌دهند. مبحث توزیع قدرت در ساختار خانواده موضوعی است که به عوامل متعددی بستگی دارد. از مهم‌ترین آنها می‌توان به عوامل فردی مثل توانایی بیشتر هر یک از زوجین در تصمیم‌گیری اشاره کرد. ویژگی های اجتماعی و فرهنگی مثل ارزش گذاری در خصوص مردسالار بودن در یک جامعه انسانی یا قومیت خاص از تاثیرگذارترین عوامل توزیع قدرت در خانواده است. بخشی از این عوامل به تجربیات قبلی افراد در خانواده و ساختار قدرت در بین والدین بر می‌گردد. اگر کودک نسبت به این توزیع قدرت در بین والدین احساس خوبی داشته باشد سعی می‌کند تا همین ساختار را در خانواده خود ایجاد کند.

احساس ناخوشایند

اگر شخص نسبت به این توزیع قدرت احساس ناخوشایندی داشته باشد ممکن است در خانواده خود دست به تغییر این ساختار قدرت بزند. در این که کدام الگوی تصمیم گیری از ارجحیت بیشتری برخوردار است نمی توان نظر دقیقی داد؛ این موضوع به ساختار شخصیتی افراد، پیشینه خانوادگی، موضوعات فرهنگی، وضعیت اشتغال و درآمد، رابطه جنسی، میزان وابستگی عاطفی، تحصیلات، حمایت‌های قانونی... بستگی دارد. متخصصین در جلسات مشاوره سعی می‌کنند از الگوهای فکری و باورهای مراجعین در مورد تقسیم قدرت و نحوه تصمیم‌گیری سوال بپرسند؛ در عین حال باورهای ناکارآمدشان را نسبت به این موضوع به چالش کشیده و آنها را اصلاح نمایند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات