پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

برداشت ذهنی از جنس مخالف

برداشت ذهنی از جنس مخالف  موضوع دیگر در مشاوره پیش از ازدواج برداشت و دیدگاه ذهنی هر کدام از مراجعین در خصوص جنس مخالف است. این برداشت و دیدگاه شخصی معمولاً در قالب اظهارنظرهای کلی در مورد جنس مخالف ابراز می شود.

برداشت ذهنی از جنس مخالف

 موضوع دیگر در مشاوره پیش از ازدواج برداشت و دیدگاه ذهنی هر کدام از مراجعین در خصوص جنس مخالف است. این برداشت و دیدگاه شخصی معمولاً در قالب اظهارنظرهای کلی در مورد جنس مخالف ابراز می شود.

هر فرد پیام هایی در مورد جنس مخالف در ذهن خود ثبت می کند که اغلب بر اساس روابط گذشته آنها و مشاهداتشان از افرادی است که جنسیت متفاوتی با آنها داشته اند. برای مثال یک پدر سخت گیر و مستبد ممکن است در ذهن دختر خردسالش این برداشت را ثبت کند که مردها موجوداتی سخت گیر و مستبد هستند. طبیعتاً دختربچه به این برداشت بر اساس خلق و خو و شخصیتش واکنش نشان می دهد. برای مثال ممکن است در بزرگسالی برای روبرو نشدن با این موجود مستبد از ازدواج کردن طفره برود، یا تسلیم این برداشت ذهنی می شود و با یک فرد مستبد ازدواج می‌کند. ممکن است به شدت با هرگونه پیامی از استبداد همسرش یا مردهای دیگر برانگیخته شده و به نوعی با این برداشت ذهنی وارد جنگ می شود. این برداشت های ذهنی از جنس مخالف ممکن است در رابطه با افراد دیگر به غیر از والدین شکل گرفته باشد. برای مثال داشتن یک فامیل یا فرد تاثیر گذار در زندگی و یا اولین رابطه عاطفی در نوجوانی و جوانی می‌تواند دیدگاه شخصی افراد را نسبت به جنس مخالف تغییر دهد.

اولین رابطه عاطفی

پسری که در اولین رابطه عاطفی خود با یک دختر به نوعی خیانت را تجربه کرده ممکن است نسبت به دختر های دیگر هم دچار خطای شناختی تعمیم شود. در خطای تعمیم یک موضوع خاص را به یک گروه یا یک کل نسبت می‌دهند. در مشاوره قبل از ازدواج این باورها شناسایی و در صورت ناکارآمد بودن به چالش کشیده می‌شود. مطالعات انجام شده در فرهنگ های مختلف، بیانگر این مطلب است که نارضایتی و دافعه های روانی ریشه اصلی همسر گریزی، همسر ستیزی، طلاق و جدایی است و برعکس جاذبه‌های متقابل روانی همسران، تضمین‌کننده احساس آرامش و تجربه خوشبختی بین همسران است. در مشاوره پیش از ازدواج مراجعین ابتدا ریشه شکل گیری این باور و اعتقاد خود را نسبت به جنس مخالف شناسایی می کنند و در صورت لزوم نسبت به تغییر و اصلاح آن اقدام می نماید. بهتر است مشاور با بیان یک جمله ناقص مثل مردها / زن ها موجوداتی هستند که... از مراجعین بخواهد که این جمله را تکمیل کنند. یا نظر آنها را در خصوص روابط قبلی با جنس مخالف جویا شوند. بهتر است در این موارد از سوالات باز پاسخ استفاده شود یا فهرستی از صفات به آنها داده شود تا نظرشان را نسبت به جنس مخالف با انتخاب گزینه‌هایی اعلام نمایند. به نظر می‌رسد این برداشت های شخصی در مورد جنس مخالف بتواند انتظارات و توقعات افراد را در زندگی مشترک تا حدود زیادی مشخص کند. برای مثال برداشت یک دختر از نقش حامی بودن مردها نشان می‌دهد که یکی از توقعات او از شوهر آینده این است که حمایت کننده باشد. البته باید در این خصوص اطلاعات تکمیلی دریافت و واکنش فرد نسبت به این باور شناسایی شود. برداشت یک پسر از جنسیت زن به عنوان یک فرد خانه‌دار با نقشهای سنتی به مشاور این پیام را می دهد که انتظار و توقع مرد از همسر آینده اش اجرای کاملی از نقش یک زن خانه‌دار سنتی است. تعارض وقتی شکل می‌گیرد که برداشت شخصی افراد در جنس مخالف به شکل معناداری با ویژگی‌های طرف مقابل هماهنگی نداشته باشد. برای مثال مرد در مثال بالا شخصیت حمایت کننده نداشته باشد و فرد ناتوانی باشد یا زن شاغل باشد و به پیشرفت شغلی بیش از نقش خانه داری بها بدهد. این برداشت از جنس مخالف به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند تا مراجعین راحت‌تر بتوانند ذهنیت خود را ابراز نمایند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات