پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

نیمکره های مخ

نیمکره های مخ  مغز انسان از د‌و نیمکره تشکیل شد‌ه است: نیمکره راست به نیمکره چپ کرد از نظر ساختمان و متابولیسم تقریباً مشابهند. هر نیمکره یک لپ پیشانی یک لپ گیجگاهی یک لپ پس سری یک لپ آهیانه و یک ناحیه باریک حرکتی دارد

نیمکره های مخ

 مغز انسان از د‌و نیمکره تشکیل شد‌ه است: نیمکره راست به نیمکره چپ کرد از نظر ساختمان و متابولیسم تقریباً مشابهند. هر نیمکره یک لپ پیشانی یک لپ گیجگاهی یک لپ پس سری یک لپ آهیانه و یک ناحیه باریک حرکتی دارد.

ناحیه حرکتی هر نیمکره، فعالیت های عضلانی طرف مقابل بدن را کنترل می‌کند. یعنی منشا حرکت دست راست و پای راست در ناحیه حرکتی چپ قرار دارد. چشم ها و گوش ها، تحت فرمان هر دو نیمکره هستند. تصور می شود مرکز کارکرد زبان در یکی از نیمکره ها باشد. پژوهش ها نشان می‌دهد که در ۹۰ درصد افراد بزرگسال، کارکرد زبان ناشی از فعالیت نیمکره چپ است. این امر بستگی به چپ دستی و یا راست دستی و یا دو دستی بودن افراد ندارد. به عقیده‌ی گش ویند ناحیه سخن گویی افراد راست دست، اکثراً در نیمکره چپ قرار دارد. به نظر می‌رسد در مورد افراد چپ دست نیز، مرکز سخن گویی به طور مساوی در هر دو نیمکره وجود داشته باشد. همینطور راسی و راسادینی پی برده اند که در ۹۸ درصد بیماران راست دست و ۷۱ درصد بیماران چپ‌دست غلبه طرفی سخن گویی با نیمکره چپ مغز است. گرچه چنین به نظر می‌رسد که دو نیمکره مغز در ساخت تقریباً یکسان هستند، لیکن در عمل کاملاً متفاوتند. اخیرا پژوهشی به این نکته اشاره می‌کند که وقتی نیمکره چپ، فعالیت های مربوط به زبان را کنترل کرده و در مقابل آن نوع فعالیت ها واکنش نشان می دهد، نیمکره راست با تحریکات غیرکلامی شامل ادراک فضایی، جهت یابی رهنمودی، طرح ترتّب زمانی و تن آگاهی سر و کار دارد.

 به همین نحو، هر چند که جریان های عصبی بینایی و شنوایی همزمان به هر دو نیمکره مغز منتقل می‌شود، لکن تنها نیمکره چپ است که به تحریکات ماهیتاً زبان شناختی نظیر کلمات، سمبل ها و اندیشه واکنش نشان می دهد. در نتیجه، آن نوع ضربه‌ های مغزی در نیمکره چپ افراد بزرگسال به وقوع می‌پیوندند، منجر به از دست دادن مهارت های زبانی همراه با نقایصی در اعمال حرکتی نیمه راست بدن می شود. با این حال، دو نیمکره مغز، به طور مستقل از هم عمل نمی‌کنند؛ بین این دو، اعمال و عواملی ارتباط دهنده وجود دارد. بازده نادرست هریک از دو نیمکره کارایی کلی بدن را کاهش می دهد و نیز منتج به نقصان توانایی وی در کاربرد زبان و استفاده از محیطش می شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات