پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تعریف ناتوانی های یادگیری

تعریف ناتوانی های یادگیری هر چند که ناتوانی های یادگیری قلمرو نسبتاً جدیدی است، لکن رشد مفهوم آن، ظاهراً بسیار سریع بوده است. به طوری که از طریق آمیختگی پیشه های متعدد، به صورت یک پیشه گسترده میان‌رشته‌ای جلوه‌گر شده است.

تعریف ناتوانی های یادگیری

هر چند که ناتوانی های یادگیری قلمرو نسبتاً جدیدی است، لکن رشد مفهوم آن، ظاهراً بسیار سریع بوده است. به طوری که از طریق آمیختگی پیشه های متعدد، به صورت یک پیشه گسترده میان‌رشته‌ای جلوه‌گر شده است.

درست به دلیل تداخل پیشه های گوناگون، تعجب‌آور نخواهد بود که پاره‌ای از مباحث و نوشته‌های اخیر در مورد آن، پر از عقاید و اصطلاحات ظاهراً متعارض و ضد و نقیض باشد. در کوشش های مکرری که برای تعیین جمعیت کودکان ناتوان در یادگیری به عمل آمده، ابعاد مختلف مسئله مورد توجه قرار گرفته است و هر گروهی بر اساس دیدگاه خود و با شیوه متفاوتی مسئله را بررسی و تعریفی از آن به دست داده است. در اینجا چند برداشت مختلف را برای مثال ذکر می‌کنیم:

۱. ناتوانی یادگیری به مثابه اختلال در کارکرد عصبی و آسیب مغزی: جانسون میکلباست در تعریف خود تنها به بعدی از مسئله توجه کرده و ناتوانی یادگیری را حاصل علل جسمی و اختلال کارکرد عصبی و مغزی دانسته اند:
... ما به کودکانی که ناتوانی یادگیری روان عصبی دارند می گوییم که این رفتار آنها در نتیجه اختلال در کار مغز به وجود آمده و این اختلال به تغییر یک فراگرد مربوط می‌شود نه به ناتوانی عمومی بدن برای یادگیری

۲. ناتوانی یادگیری به مثابه نمونه کلی رشد ناهمطراز: گلاگر در تعیین جمعیت ناتوان در یادگیری به عامل ناهماهنگی رشدی در نواحی مختلف مغز و مهارت های ذهنی تکیه کرده می گوید:
کودکانی با عدم تعادل رشدی: کودکانی هستند که در فراگرد های ذهنی مربوط به یادگیری متناسب با سنشان تفاوتهای رشدی از خود بروز می‌دهند، و معمولاً ۴ سال و یا بیشتر عقب می مانند. این کودکان متناسب با طبیعت و میزان انحرافشان از فراگرد رشدی، نیاز به برنامه‌ریزی آموزشی در زمینه اعمال و حرکات جبرانی دارند.

۳. ناتوانی یادگیری به مثابه اختلال در قوای ذهنی مربوط به یادگیری: کرک بر این مشکل تاکید می‌کند:
 ناتوانی یادگیری مربوط است به کم هوشی، اختلال یا تاخیر رشدی یک یا اکثر فراگردهای سخن گفتن، خواندن، هجی کردن، نوشتن و حساب کردن که حاصل اختلال در کارکرد قسمتی از مغز و یا اختلال رفتاری و عاطفی است و به عقب ماندگی مغزی و کندی حواس یا به عوامل فرهنگی و آموزشی مربوط نمی‌شود.

۴. ناتوانی یادگیری به مثابه اختلال سطح بین توان بالقوه و قابلیت ارتقاء فرد: معیار دیگر در تعیین جمعیت کودکان ناتوان در یادگیری، وجود اختلاف معنی دار بین توان بالقوه کودک از یک طرف و توان بالفعل او از طرف دیگر است. بیتمن به عنوان مثال آن عده از کودکان را که دارای ناتوانی‌های یادگیری هستند به این نحو تعریف می کند:
این کودکان در فراگردهای یادگیری، اختلاف معنی داری بین توان هوشی و سطح عملکرد واقعی خود نشان می‌دهند. این اختلالات گاهی ممکن است با اختلال در کارکرد سیستم اعصاب مرکزی قابل مشاهده همراه گردد، و یا در ارتباط با عقب ماندگی ذهنی تعمیم یافته، یا محرومیت تربیتی یا فرهنگی، اختلالات شدید عاطفی و یا از دست دادن قدرت حواس بروز کند.

۵. ناتوانی یادگیری در ارتباط با قلمرو کودکان استثنایی: تعریف دیگری از میان تعاریف گوناگون می‌گوید که کودکان تحت بررسی را مقدمتاً نمی‌توان در هیچ یک از قلمرو کودکان استثنایی قرار داد، به این جهت که کودکان ناتوان در یادگیری، بدایتاً عقب مانده ذهنی، بیمار عاطفی، محروم فرهنگی یا ناتوان حسی نیستند. این معیار در بین سایر معیارها، مشمول تعریف جانسون و میکلباست می شود:
در بین کودکانی که ناتوانی یادگیری روانی ‌۔ عصبی دارند، این واقعیتی است که آنها توانایی حرکتی کافی دارند، هوش متوسط یا بالا دارند، شنوایی و بینایی مکفی دارند و نیز سازگاری عاطفی مناسب از خود نشان می‌دهند. این کودکان علی‌رغم به دارا بودن اختلال در یادگیری جزو کودکان استثنایی محسوب نمی‌شوند.
در مطالعه ناتوانی های یادگیری، رشته‌های از علوم مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان در پنج گروه کلی آنها را جای داد. بدیهی است استفاده همزمان از دانش پزشکی، زبان، علوم تربیتی، روانشناسی و پیشه های دیگرط در مورد لزوم به امر مطالعه مسائل یادگیری، عمق بیشتری بخشیده و در تشخیص و علاج آن موثر می‌افتد.

مطالعه‌ ناتوانی های یادگیری در 
 پزشکی:
۔ بیماری های غدد درون ریز
۔ بیماریهای کودکان
۔ بیماری های عصبی
۔ بیماری های چشم
۔ بیماریهای گوش
۔ روانپزشکی
۔ داروشناسی
۔ موج نگار مغزی
۔ پرستاری

علوم تربیتی:
۔ خواندن
۔ تعلیم و تربیت خاص
۔ تدریس بالینی
۔ در تربیت بدنی
۔ تشخیص روانی، تربیتی، درمانی
۔ برنامه ریزی درسی

 روان شناسی:
۔ روان شناسی تربیتی
۔ رشد و تکامل کودک
۔ تئوری های یادگیری

زبان:
۔ آسیب شناسی گفتار و زبان
۔ توسعه زبان
۔ زبان‌شناسی
۔ روان شناسی زبان

 سایر پیشه ها:
۔ دید سنجی
۔ شنود سنجی
۔ خدمات اجتماعی
۔ توان بخشی
۔ ژنتیک
۔ زیست سنجی
۔ مشاوره و راهنمایی



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات