پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تشخیص اختلالات کودکان

تشخیص اختلالات کودکان مشاهده بالینی اغلب صفات کودک به صورت ناقص از طریق وسایل آزمون میزان شده و نیز مصاحبه تعیین می‌شوند. تشخیصگر ماهر می‌تواند بسیاری از این خصایص را با مشاهده هوشیارانه رفتار کودک و از طریق کاربرد استادا

تشخیص اختلالات کودکان

مشاهده بالینی

اغلب صفات کودک به صورت ناقص از طریق وسایل آزمون میزان شده و نیز مصاحبه تعیین می‌شوند. تشخیصگر ماهر می‌تواند بسیاری از این خصایص را با مشاهده هوشیارانه رفتار کودک و از طریق کاربرد استادانه آزمون های غیر رسمی کشف نماید.

به علاوه، آزمون های غیر رسمی و مشاهده رفتار فرصتی برای غنی تر ساختن یافته‌های دو زمینه تشخیصی فراهم می سازد. برای مثال، مشاهده گر دقیق می‌تواند تشخیص دهد رفتار کودکی که به نظر می‌رسد کر است تا چه اندازه با ویژگی های کودکانی که واقعا کر هستند منطبق است. همینطور نسبت به کودکانی که مشکلاتی نظیر دیرآموزی گویایی، اختلال عاطفی، یا عقب ماندگی ذهنی دارند این مورد صادق است. مثال دیگر، دانش آموزی است که مشکل او بد خوانی تشخیص داده شده بود. یک روز ضمن صحبت با دوستش کلماتی بر زبان راند که تلفظ اغلب آنها غلط بود. یکی از مربیان مدرسه که با مشاهده دورادور رفتار وی در پی کشف علل مشکل وی بود به این نتیجه رسید که امکان دارد هجی غلط او مربوط به نقص در آمایش شنودی باشد. پس از اینکه از وی یک آزمون رسمی تمییز شنوایی به عمل آمد، عملکرد ضعیف وی بر این گمانه مهر تأیید زد. یک ارزیابی از کل سازگاری فردی را می توان با استفاده از فن مشاهده به عمل آورد.

در آزمون مربوط به موقعیت، آزمایشگر ۔ به عنوان مثال ۔ با این صحنه ها مواجه می‌شود: وقتی سوالات مشکل می‌شود فرد ( آ ) کاملاً دست از کار می کشد و به سادگی با هر نوع مطلبی که به ذهنش می‌رسد جای پاسخ ها را پر می کند فرد ( ب ) شدیداً مضطرب و دستپاچه شده و از ادامه کار منصرف می‌شود، و فرد ( ج ) فکرش کار نمی‌کند، اما از نوشتن پاسخ غلط می ترسد و مدتها با یک سوال کلنجار می رود تا وقت امتحان به اتمام می‌رسد.

در خلال چنین مشاهداتی، پرسش هایی از این قبیل باید به عمل آید: کودک در برابر افراد و موقعیتهای جدید چه می کند؟

نگرش او نسبت به مشکل یادگیری خودش چگونه است؟ آیا مشکلی درسی وی با جنبه‌های دیگر زندگی او تداخل دارد؟

آیا تاب و توان او ته می کشد؟

احساس او درباره خودش چگونه است؟

آیا به چیزی علاقه دارد یا نگرش او بی تفاوت است؟

هماهنگی حرکتی و رشد کودک را دست کم می توان به صورت ناقص با مشاهده حرکات و طرز راه رفتن او ارزیابی کرد. او چگونه اقدام به کار نوشتن می کند؟

آیا تمام بدنش را در طول نوشتن کنترل می کند؟ تظاهرات کلی او به هنگام نوشتن چیست؟ مداد را چگونه در دست می گیرد؟

آیا در طول کلاس بی قرار بوده و درگیر حرکات مداوم است؟

هر کسی می‌تواند به طور غیر رسمی کاربرد زبان را در نزد خود تشخیص دهد. آیا شواهدی از تلفظ کلمات در دوره طفولیت در دست دارد؟

آیا در پیدا کردن کلماتی که می‌خواهد به کاربرد دچار اشکال می شود؟ آیا متناسب با سن خود از گنجینه لغات کافی برخوردار است؟

آیا بدون اشکال حرف می زند یا با وقفه و سکته، و یا شاید وراج است؟

آیا جملات کاملی به کار می‌برد یا از کلمات تنها و عبارت های نیمه تمام و کوتاه استفاده می کند؟ آیا توالی اصوات در کلمات او صحیح است؟

آیا در دستور و ترکیب جمله مرتکب اشتباهات عمده می شود؟

بازی ها، وسایل سرگرمی و فعالیت های متداول نیز برای تشخیصگر چه از لحاظ تهیه گزارش از کودک و چه از جهت کمک به مشاهدات بالینی غیر رسمی بسیار مفیدند. مواد مختلفی که به صورت اسباب بازی یا به صورت بازی ها در اختیار کودک قرار داده می‌شود می‌تواند اطلاعاتی درباره کارآیی و نوع عملکرد او به ما بدهد. مثلاً، توانایی کودک در بستن زیپ، بستن بند کفش، بستن دگمه لباس، و یا قفل کردن در نشانه هایی از هماهنگی عمل حرکتی ظریف، و روابط چشم و دست او در اختیار می‌گذارد. بازی های صوتی نیز می تواند سرنخی از مهارت‌های شنوایی کودک را به دست دهد. مفهوم مشاهده نزد آنها که در آموزش کودکان ناتوان در یادگیری از شیوه‌های رفتاری استفاده می‌کنند، معنای کاملا ویژه ای می یابد. چرا که در چنین شیوه‌هایی غرض از مشاهده به دست آوردن اطلاعات و داده های کمّی است و بدین منظور از تکنیک های مشاهده مستقیم و مشاهده هدایت شده استفاده می‌شود تا بتوان رفتار کودک را طی یک زمان طولانی اندازه گیری کرد و با تعیین خط اساسی رفتار اصلی وی حوادثی را نیز که در اصلاح و تغییر شکل آن موثرند،کشف و اندازه‌گیری کرد. یافته ها و اطلاعات این قبیل مشاهدات مفصّل و کمّی، اساس برنامه‌ریزی آموزشی برای هدف های مشخص رفتاری در زمینه خواندن، سخن گفتن و حساب کردن است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات