پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خانواده رضاعی

خانواده رضاعی فردی که ازدواج اولش را با شکست خاتمه داده است، ممکن است تصور اغراق آمیزی درباره ی آسیب پذیری ها و مشکلات فردی با فرآیندهای سازگاری زناشویی داشته باشد و احتمالاً این عوامل در شکست او در روابط اولش نقش داشته ان

خانواده رضاعی

فردی که ازدواج اولش را با شکست خاتمه داده است، ممکن است تصور اغراق آمیزی درباره ی آسیب پذیری ها و مشکلات فردی با فرآیندهای سازگاری زناشویی داشته باشد و احتمالاً این عوامل در شکست او در روابط اولش نقش داشته اند.

این عوامل ازدواج دوم را، در معرض خطر مشکلات بیشتری نسبت به ازدواج اول قرار می‌دهد. یک راهکار برای همسرانی که وارد ارتباط دوم می‌شوند، اجتناب از خطاهایی که باعث شکست در رابطه ی اول بودند. فرزندان ازدواج اول، چالش های خاص بیشتری را برای والدین رضاعی اضافه می‌کنند. در خانواده‌های رضاعی، والدین اغلب تماس مداوم با همسر قبلی را لازم می دانند، ممکن است که ارتباط با همسر قبلی در بعضی موارد، منبع مشکلات را برای ارتباط جدید پدید آورد. این تشخیص مهم است که همسر جدید ممکن است در تعامل با کودک یا کودکان مشکلاتی داشته باشد. همسر جدید ممکن است هیچ تجربه ی مستقیمی از والدینی نداشته باشد.

در نتیجه، آنها را فرصتی برای افزایش مهارت ها و اطلاعات لازم درباره ی فرایند رشد طبیعی بچه‌ها مثل کسی که خودش بچه دارد، ندارند. کمبود اطلاعات ممکن است شامل نداشتن اطلاعاتی از اینکه از چه زبان خاصی برای بچه ای استفاده کنند، و بچه ها در هر سن خاصی چه علایقی دارند، باشد. کامل نبودن اطلاعات درباره ی مراقبت از کودک همراه با نداشتن سابقه ی ارتباط با کودکان اغلب اوقات تعامل را مشکل می‌کند. به علاوه اگر والدین رضاعی به ارتباط با همسر جدید متعهد باشند، والدین رضاعی اغلب با ناامیدی می خواهند که به کودک نزدیک شوند و اگر کودکان به آنها پاسخ ندهند، یا جواب منفی بدهند، ممکن است احساس پریشانی کنند.

نقش همسر جدید در امور والدینی، موضوع مهمی است که لازم است در طول رابطه مورد مذاکره قرار بگیرد. تحقیقات نشان داده است که اختلاف بین همسران درباره ی نقش والدین رضاعی در مراقبت از کودکان، منبع مهم تعارض در خانواده های بازسازی شده است. به علاوه، تعارض درباره ی این موضوع اغلب همراه با فروپاشی رابطه است، حتی اگر بقیه ی موارد در این رابطه خوب پیش روند. اگر والد رضاعی بودن، به عنوان یک موضوع مهم در روابط زوجین در نظر زوجین در نظر گرفته شود، بازنگری این موضوع و بحث کردن درباره ی فرضیه ها و انتظارات آن با زوجین، مفید است.

مثلاً در بخش روانی تربیتی رابطه مهم است که نحوه ی برخورد والدین رضاعی را که بطور ناگهانی مسئولیت های فرزندپروری را کسب کرده‌اند و در حالی که خیلی هم از این موضوع آگاه نیستند، کشف کنیم. مشکل معمولی در خانواده های بازسازی شده، تماس مداوم با همسر قبلی است که برای مشارکت والدینی لازم است. موضوعاتی مثل مسئولیت های هر یک از والدین اصلی در مراقبت از کودک، ملاقات‌ های در دسترس، و حمایت‌های مالی کودکان، ممکن است منبع اختلافهای زیادی بین همسران قبلی باشد. در نظر داشتن این موضوع که ازدواج ممکن است به خاطر مشکلاتی در حل تعارض از هم پاشیده باشد، این تصور را آسان می‌کند که چرا اغلب، اختلاف های تندی درباره ی این موضوعات در والدین مشترک وجود دارد. این تعارض ها فشار زیادی را به شکل های متعدد به روابط جاری وارد می کند؛ مثلاً، تاثیر بر خلق همسر، تاثیر بر بچه ها و پیامدهای مالی در تغییرات پرداخت حمایت از کودک.

موضوعات خاص برای خانواده های رضاعی

 افزایش نقش همسر جدید در:
۱. نظم بخشیدن به کودکان
۔ تعیین محدودیتهای رفتاری
۔ دستور دادن
۔ وضع کردن جریمه
۲. تصمیم گیری های مهم درباره ی بچه ها
۔ مدرسه
۔ مراقبت بهداشتی
۔ وظایف کودکان
۔ مذاکره با همسر قبلی درباره ی نقش والدین
۳. فعالیت های کودک
۔ اتفاقات مدرسه
- تولد
۔ دوستان
- بیرون رفتن های خاص با والدین اصلی شان

نقش والدین بعد از طلاق: فهرست موضوعات
ملاقات
۔ برنامه ریزی قوانین منظم برای بچه
۔ رفت و آمد بین خانه‌های والدین
۔ نتایج پیشرفتها یا پسرفت های اخیر
۔ چه کسی مسئولیت بچه را در زمان بیماری به عهده دارد؟

 تغییر در شیوه ملاقات منظم
۔ برای ملاقات باید چه تغییراتی مورد مذاکره قرار گیرد؟
۔ چه طور تعطیلات و سایر مواقع خاص بر برنامه ی ملاقات منظم تاثیر می‌گذارد؟

 تلفن کردن
۔ چه زمانی را والدین برای تلفن زدن، می پذیرند.
۔ برای بچه ها، زمان مورد قبول برای تماس تلفنی چه موقعی است؟

مواقع خاص
۔ بچه‌ها در دوران تعطیلات با چه کسی هستند؟
۔ بچه ها در روز تولدشان با چه کسی هستند؟

مراقبتهای بهداشتی
۔ چه کسی معمولاً برنامه ی رفتن به دندانپزشک یا دکتر را تعیین می کند؟
۔ چه کسی بچه‌ها را برای مصرف دارو یا سایر مراقبت های بهداشتی لازم راهنمایی می‌کند؟

مدرسه
۔ چه کسی برای انتخاب مدرسه تصمیم می‌گیرد؟
۔ چه کسی با مدرسه تماس دارد و با معلمان ملاقات می کند؟
۔ چه کسی در مسابقات مجلس حضور می یابد؟
۔ چه کسی سراغ برگه های امتحانی را می‌گیرد؟

تعطیلات
۔ آیا در مسافرت در تعطیلات، محدودیتی وجود دارد
۔ تعداد تماس تلفنی برای غیبتها در تعطیلات

در شرایطی که ارتباط با همسر قبلی تاثیر تنش زای زیادی بر روابط جاری دارد، تمرکز زوج بر هر یک از این موضوعات و دیدن اینکه آیا مذاکره ی بیشتر بین والدین کنونی و همسران قبلی می‌تواند اتفاق بیفتد، مفید است. یافته های معتبری وجود دارد که تعارض بین والدینی که توسط بچه ها به طور مستقیم مشاهده می‌شود، بچه‌ها را آشفته می‌کند. برای کاهش اثر زیانبخش ارتباطی که در کودکی قطع شده است، تاکید من بر اهمیت همسران در حل تعارض موثر و کاهش میزان تعارضی است که بچه‌ها را نابود می‌کند. این کار ممکن است شامل حمایت همسر کنونی از همسرش در دوران تعامل با همسر قبلی ۔ حداقل در زمانی که کودکان حضور دارند ۔ باشد. اختلاف های عمده، درباره ی مراقبت و مدیریت کودک باید مورد بحث قرار بگیرد، اگر بچه ها جوان هستند، والدین باید به طور محرمانه به این توافق برسند. زمانی تلاش برای بحث درباره ی این گونه موضوعات با کودکان جایز است، که آنها درک مشترکی از آنچه می‌خواهند بدان برسند، داشته باشند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات