پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

توهمات

توهمات توهم تجربه ادراک حسی در غیاب یک محرک خارجی در ارتباط با همان حس می باشد. به عنوان مثال شنیدن یک صدا در هنگامی که هیچکس در حال صحبت کردن نمی باشد.

توهمات

توهم تجربه ادراک حسی در غیاب یک محرک خارجی در ارتباط با همان حس می باشد. به عنوان مثال شنیدن یک صدا در هنگامی که هیچکس در حال صحبت کردن نمی باشد.

اگرچه توهم علامت مهم بیماریهای روانپزشکی است اما در افراد سالم نیز دیده می‌شود. به حضور در دو حالت زیر در افراد طبیعی دیده می‌شود:

۱. توهمات هیپناگوژیک: توهم در هنگام به خواب رفتن.
۲. توهمات هیپنوپمپیک: توهم در زمان بیدار شدن.
 این دو نوع توهم کوتاه مدت هستند و معمولاً از نوع ساده مانند صدای زنگ یا شنیدن یک اسم می‌باشند. این توهمات جز بیماری‌های روانی نیستند.
 توهم دارای دو خصوصیت زیر می باشد:
۱. به شکل یک درک واقعی تجربه می گردند و نه تصور.
۲. به نظر می‌رسد که از دنیای خارج منشاء می یابند.
اگر فقط یکی از خصوصیات فوق وجود داشته باشد به آن شبه توهم گویند.

 تقسیم بندی انواع توهم:

 انواع توهن در زیر آورده شده است؛ لیکن توهمات شنوایی و بینایی از سایر انواع توهم شایع‌تر هستند.
۱. توهمات شنوایی: توهمات شنوایی ممکن است به شکل توهم صدا، شلوغی یا موزیک حس شوند. توهمات صوتی ممکن است به شکل لغات، عبارات یا جملات شنیده شوند. برخی توهمات بیمار را شما خطاب می نماید توهم دوم شخص. توهمات دیگر بیمار را او خطاب می‌کنند توهم سوم شخص نامیده می‌شود که به خصوص در اسکیزوفرنی دیده می‌شود. بعضی مواقع توهمات شنوایی در حقیقت چیزی است که بیمار در مورد آنها فکر می‌کند. به این علامت Thought echo گویند.

2. توهمات بینایی: ممکن است به صورت جرقه‌ های نورانی یا به شکل تصاویر کامل مثلی شکل یک فرد تجربه شوند. این توهمات اغلب در اندازه های طبیعی ظاهر می گردند اما در برخی مواقع به صورت خیلی کوچک یا بزرگ تظاهر می یابند. توهمات بینایی با اختلالات روانی عضوی در رابطه هستند اما در شرایط دیگری هم می توانند رخ دهند.

۳. توهمات چشایی و بویایی: توهمات چشایی و بویایی شایع نمی باشند.
۴. توهما لمسی: توهمات لمسی نیز شایع نمی باشند.
۴. توهمات حس عمقی: توهمات حسی عمقی هم شایع نیستند.

توهمات ممکن است در تمام بیماری های روانپزشکی شدید اختلالات عاطفی، اسکیزوفرنی و اختلالات عضوی رخ دهند. توهم ممکن است در افراد طبیعی نیز به طور گاهگاهی رخ دهد. توهمات بینایی اگرچه در اختلالات روانی عضوی ایجاد می‌شوند، اما در اختلالات شدید خلقی و اسکیزوفرنی نیز ایجاد می شوند. توهمات غیر متداول چشایی، بویایی و حس عمقی اغلب در اسکیزوفرنی رخ می‌دهد. یافتن توهمات دلالت به تشخیصی خاص ندارند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات