پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلالات تفکر

اختلالات تفکر اختلالات تفکر، پنج نوع اختلال را شامل می‌شوند. ۱. اختلال در میزان و سرعتِ فکر  ۲. اختلال نحوه تفکر  ۳. تفکر هذیانی  ۴. عقاید و افکار بیش ارزش داده شده  ۵. علائم سواسی ۔ جبری

اختلالات تفکر

اختلالات تفکر، پنج نوع اختلال را شامل می‌شوند.
۱. اختلال در میزان و سرعتِ فکر 
۲. اختلال نحوه تفکر 
۳. تفکر هذیانی 
۴. عقاید و افکار بیش ارزش داده شده 
۵. علائم سواسی ۔ جبری

 اختلالات جریان فکر: در اختلالات جریان فکر، میزان و سرعتِ افکار هر دو تغییر می نمایند.
 فشار تفکر به افکاری اشاره می‌ نماید که به صورت غیر طبیعی فراوان و متغیرند
 فقر افکار عکس این وضعیت است، یعنی افکاری که به طور غیرعادی کُند، کم و یکنواخت می باشند.
فشار تفکر در مانیا و فقر تفکر در افسردگی شدید رخ می‌دهد و هرکدام ممکن است در اسکیزوفرنی وجود داشته باشند. اشخاص سالم نیز گاهی اوقات رشته افکارشان قطع می گردد.
 انسداد فکر هنگامی روی می‌دهد که به نظر می‌رسد ذهن، ناگهان از تفکر خالی می گردد. خالی شدن ناگهانی، سریع و کامل ذهن که به انسداد فکر معروف است در اسکیزوفرنی شایع است. این بیماران اظهار می‌کنند که افکارشان توسط فرد دیگر ربوده شده است.

اختلال در شکل فکر: سه اختلال اساسی در شرکت تفکر وجود دارد که عبارتند از:
۱. پرش افکار: افکار و کلام سریعاً موضوعی به موضوع دیگر انتقال می یابد. چون موضوعات سریع تغییر می‌کند، درک ارتباط بین یک موضوع و موضوع دیگر ممکن است دشوار باشد. در پرش افکار دو حالت زیر ممکن است رخ دهد:

الف) قافیه پردازی یا Rhyming:
در این اختلال کلماتی که از نظر صوتی هم آوا هستند به کار می‌رود مثل صندلی و جنگلی به این حالت تداعی آوایی یا Clang association گویند.
ب) جناس یا Punning: در این حالت از یک لغت که دارای چند معنی استفاده می شود مثل خواست و خاست یا Male یا Mail در انگلیسی.
پرش افکار علامت اصلی و بسیار مهم مانیا می باشد، اگر چه در حواس پرتی نیز مشاهده می گردد.
۲. فقدان تداعی: این علامت در اسکیزوفرنی رایج است. حرف زدن بیمار کامل درهم و برهم بوده و سخت جریان می‌یابد. این علامت را به حرکات غیرمستقیم مهره اسب در بازی شطرنج شبیه می‌دانند. گفتگو با بیمار در هم بر هم بوده و پیگیری آن دشوار می باشد. این صحبت کردن در هم بر هم با انواع ثانویه به اضطراب یا افراد باهوش پایین فرق دارد. بیماران مضطرب هنگامی که در شرایط راحتی قرار گیرند، منطقی تر ثابت می‌کنند؛ همچنین افراد کم هوش وقتی سوالات آسانتر شود، منطقی تر می شوند.
 نکته: Loosening of association اکثراً در اسکیزوفرنی دیده می‌شود. 
گاهی تشخیص Loosening of association از Flight of Ideas دشوار است لذا باید صحبت های بیمار را ضبط نمود.

۳. تکرار یا تداوم: تکرار ثابت و نامناسبی از یک سلسله افکار مشابه که با تکرار سخن یا عمل تظاهر می یابد. این علامت با پرسیدن یک سری سوال از بیمار تشخیص داده می‌شود. بیمار به اولین سوال پاسخ صحیح می دهد، لیکن در ادامه همان پاسخ را برای سوالاتی که پاسخ‌های متفاوتی دارند نیز به کار می‌برد. این علامت اغلب در دمانس دیده می‌شود اما نشانه قطعی آن نمی باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات