پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلالات حافظه

اختلالات حافظه  حافظه دارای سه نوع ذخیره است. ذخایر احساسی: اطلاعات را از اعضا حسی دریافت نموده و برای مدت زمان کوتاهی حفظ می نماید. حافظه کوتاه مدت: اطلاعات برای مدتی در حدود ۱۵ تا ۲۰ ثانیه در حافظه کوتاه مدت نگهداری می ش

اختلالات حافظه 

حافظه دارای سه نوع ذخیره است.
ذخایر احساسی: اطلاعات را از اعضا حسی دریافت نموده و برای مدت زمان کوتاهی حفظ می نماید.
حافظه کوتاه مدت: اطلاعات برای مدتی در حدود ۱۵ تا ۲۰ ثانیه در حافظه کوتاه مدت نگهداری می شود؛ سپس به کمک تکرار و مرور به مدت طولانی‌تری حفظ می گردد. به عنوان مثال هنگامی که شماره تلفن ناشناسی تکرار می شود تا بتواند شماره گیری نماید.


حافظه درازمدت: این حافظه اطلاعاتی را که برای ذخیره طولانی مدت تر انتخاب شده‌اند دریافت می نماید. ظرفیت حافظه دراز مدت از ذخایر قبلی بیشتر است.
شرایط خلقی در هنگام ذخیره اطلاعات نقش مهمی دارد. حافظه های ذخیره گردیده در هنگامی که فرد غمگین است در مقایسه با زمانی که شخص شاد است بهتر به خاطر می‌آیند.


۱. فراموشی آنتروگراد: بعد از یک دوره غیر هوشیاری رخ می‌دهد و مربوط به مدت زمانی بین از بین رفتن غیر هوشیاری تا بازگشت کامل هوشیاری می‌باشد.

۲. فراموش رتروگراد: فقدان حافظه جهت یادآوری حوادث پیش از ناهوشیاری است که در اثر تروما به سر یا شوک درمانی رخ می‌دهد.

۳. ژامه وو: ناتوانی در تشخیص حوادثی که در گذشته رخ داده است.

۴.دژاوو: شخص وقایعی را به خاطر می آورد که هرگز رخ نداده است. ژامه وو و دژاوو در اختلالات عصبی محض مشاهده می گردند.

۵. افسانه سازی: گزارشی از خاطرات حوادثی می باشد که از بیمار سوال نگردیده است. این علامت در اختلالات شدید حافظه بلند مدت رخ می‌دهد. در افسردگی خاطرات ناخوشایند بیشتر از خاطرات دیگر به یاد می آورد می آیند. در بیماری های عضوی تمام حافظه دراز مدت تحت تاثیر قرار می گیرد؛ اگر چه خاطرات و وقایع قدیمی کمتر از حوادث جدید آسیب می‌بینند.

 اختلالات هوشیاری

 به آگاهی از خود و محیط اطراف هوشیاری گویند و میزان آن از کومای شدید تا هوشیاری کامل متغیر است. از علائم اختلالات هوشیاری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱. تیرگی شعور: به خواب آلودگی همراه با واکنش ناقص به محرکها، اختلال در تمرکز، توجه به حافظه اطلاق می شود. اختلالات هوشیاری و تیرگی شعور از علائم بسیار مهم دلیریوم می باشد.
۲. بهت: در این وضعیت بیمار بی صدا، بی حرکت و بدون واکنش است، لیکن هوشیار می باشد زیرا چشم‌هایش باز است و اشیا را تعقیب می کند.
۳. کنفوزیون: به تفکرات درهم و برهم اشاره دارد که در همراهی با آن اختلال هوشیاری، خطاهای حسی، توهم، هذیان و اضطراب نیز وجود دارد. دلیریوم واژه مناسب‌تری برای این علائم می باشد.

 اختلالات توجه و تمرکز

 به مهارت فرد جهت تمرکز ارادی روی یک موضوع خاص توجه گویند و به ادامه این حالت تمرکز گویند. اختلالات توجه و تمرکز در اختلالات اضطراب، افسردگی، مانیا، اسکیزوفرنی و اختلالات عضوی رخ می دهند.

بینش

 به آگاهی صحیح از وضعیت روانی خویش، بینش یا Insight می‌گویند. Insight در سایکوز دچار اختلال می گردد و از بین می‌رود در حالی که در بیماران غیر سایکوتیک حفظ می‌شود. ارزیابی Insight در تعیین همکاری بیمار جهت درمان بسیار مهم است. بینش یا Insight با معیارهای چهارگانه زیر تشخیص داده می‌شود:
۱۔ گاهی خود شخص به عنوان پدیده‌ای که دیگر اشخاص آن را غیر عادی در نظر می‌گیرند.
۲۔ شناخت اینکه این عارضه غیر طبیعی می باشد.
۳۔ پذیرش اینکه این پدیده های غیرطبیعی به دلیل بیماری روانی خود شخص ایجاد گردیده‌اند.
۴۔ آگاهی به این مسئله که به درمان احتیاج دارد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات