پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

طرحواره بریدگی و طرد

طرحواره بریدگی و طرد افرادی که طرح واره هایشان در این حوزه قرار دارد، نمی توانند دلبستگی‌های ایمن و رضایت بخشی و یا دیگران با دیگران برقرار کنند. چنین افرادی معتقدند که نیاز آنها به ثبات، امنیت، عشق، محبت و تعلق خاطر برآور

طرحواره بریدگی و طرد

افرادی که طرح واره هایشان در این حوزه قرار دارد، نمی توانند دلبستگی‌های ایمن و رضایت بخشی و یا دیگران با دیگران برقرار کنند. چنین افرادی معتقدند که نیاز آنها به ثبات، امنیت، عشق، محبت و تعلق خاطر برآورده نخواهد شد


طرحواره های این حوزه شامل:

۱. رهاشدگی و طرد،

۲. بی اعتمادی و بی ثباتی،

۳. محرومیت هیجانی،

۴. نقص و شرم

۵. انزوای اجتماعی

۱. طرحواره رهاشدگی / بی ثباتی
 افرادی که دارای طرحواره رهاشدگی / بی ثباتی هستند، اعتقاد دارند روابطشان با افراد مهم زندگی ثبات ندارد. اشخاصی که این طرحواره را دارند، احساس می‌کنند افراد مهم زندگی شان در کنار آنها نمی مانند و در نهایت فرد را به حال خود رها می‌کنند.

 توصیف دقیق ابعاد فکری، احساسی و رفتاری طرحواره رهاشدگی و راهبردهای درمانی آن

 افکار: انتظار از دست دادن افراد نزدیک، تنها ماندن یا طرد شدن از طرف افراد نزدیک، اعتقاد به بیماری و مرگ دیگران، مردن، ترک شدن و غیبت ناگهانی افراد نزدیک... در مجموع باورها و اعتقاداتی که معنا و مفهوم رهاشدگی و بی ثباتی برای فرد دارند.
هیجان و احساس: اغلب افراد در این شرایط اضطراب، ترس، ناراحتی و افسردگی را تجربه می کنند.
واکنش و رفتار: وابستگی افراطی به دیگران، انحصارطلبی، کنترل زندگی و فرد مقابل، سرزنش یا انتقاد دیگران به خاطر رها کردن آنها، حسادت و رقابت عشقی، طرد و رها کردن فرد مقابل بدون دلیل و منطقی، بی ثباتی در روابط، وارد نشدن یا فرار از روابط عاطفی، تمایل به انزوا و تنهایی... در این شرایط با بررسی علت رفتار در نهایت به ترس از رها شدگی و بی ثباتی می رسیم.

نمره گذاری و سنجش طرحواره:

افراد دارای طرحواره رهاشدگی گزینه کاملا درست یا تقریباً درست را برای همه یا هر یک از ۵ سوال مرتبط با این طرحواره انتخاب می‌کنند. مشاور باید در خصوص افکار، خاطرات، اتفاقات و تصاویر ذهنی مرتبط با هر یک از جملات و نوع واکنش مراجع نسبت به این شرایط اطلاعات بیشتری نماید. هر اندازه هیجان این طرحواره شدیدتر باشد نشان دهنده حساسیت بیشتر مراجع نسبت به نشانه ها و رفتارهایی است که برای او معنای رها شدگی و طرد دارد. طرحواره رها شدگی در صورت درمان نشدن می‌تواند تهدید بزرگی برای زندگی زوجین باشد. برای مثال هر گونه پیام کلامی و غیرکلامی مثل تهدید به جدایی یا قهر کردن برای فرد دارای این طرح واره به معنای طرد شدن و رها شدگی از طرف مقابل است و واکنش‌های متفاوتی فرار، تسلیم یا حمله را در او ایجاد کند. برای مثال از رابطه عاطفی خارج می‌شود ( فرار )؛ فرد مقابل را سرزنش می کند و یا ناخواسته رفتارهایی از خود بروز می دهد:که طرف مقابل از رابطه خارج شود ( تسلیم )؛ شروع به کنترل فرد مقابل با هدف جلوگیری از رها شدگی کرده یا روابط دیگری را در کنار رابطه اصلی ایجاد و حفظ می‌کند ( حمله ).

بهبود طرحواره رهاشدگی / بی ثباتی:

بهبود این طرحواره مبتنی بر یک اصل اساسی و آن ایجاد نگرش واقع‌بینانه تر نسبت به بی‌ثباتی و نسبی بودن ثبات در روابط بین فردی است. فرد به این درک و شناخت می‌رسد که بخش زیادی از پایداری روابط عاطفی مبتنی بر رفع نیازهای هیجانی، رفتارهای عاقلانه و واکنش‌های کارآمد افراد در شرایط بحران است. مراجع به جای کنترل طرف مقابل یاد می گیرد که ترس و نگرانی خود را کنترل کند و رفتارهای سازنده تری داشته باشد تا رابطه آسیب کمتری ببیند. مشاور برای بهبود این طرح واره بر مبنای شرایط مراجع از فنون هیجانی، شناختی و رفتاری مناسب بهره می برد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات