پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

هفت فن، در حرفه درمان نظام‌های خانواده بوئنی

هفت فن، در حرفه درمان نظام‌های خانواده بوئنی، و برجسته‌ترین می باشند: ۱. نمودار نسلی: بوئن از نخستین روزها که در نیمه شاغل بود، از چیزی که یک نمودار خانواده خواند، برای جمع آوری و سازماندهی داده های مهم مرتبط با نظام‌های خ

هفت فن، در حرفه درمان نظام‌های خانواده بوئنی، و برجسته‌ترین می باشند:

۱. نمودار نسلی: بوئن از نخستین روزها که در نیمه شاغل بود، از چیزی که یک نمودار خانواده خواند، برای جمع آوری و سازماندهی داده های مهم مرتبط با نظام‌های خانواده چند نسلی استفاده کرد. در سال ۱۹۷۲، گوئرین، این نمودار خانوادگی را مجدداً نمودار نسلی نامید.

کارکرد اصلی نمودار نسلی، سازماندهی داده ها در طی مرحله ارزشیابی و پیگیری فرآیندهای ارتباط و هماهنگ کردن مثلث ها در طی روند درمان می باشد.

۲. مثلث درمان: این فن مبتنی بر این پیش‌فرض نظری است که فرایند های ارتباطی تعارضی در درون خانواده، یک کلید فعال کننده مثلث های کلیدی مرتبط با علایم را فعال کرده اند تا ثبات دوباره بازگردد؛ و خانواده به طور خودکار تلاش خواهد کرد تا درمانگر را در فرآیند مثلثی شدن جای دهد. اگر آنها موفق شوند درمان به بن‌بست خواهد رسید. از سوی دیگر، اگر درمانگر بتواند از درگیری هیجانی واکنشی آزاد بماند ۔ به عبارت دیگر خارج از مثلث بماند ۔

نظام خانواده و اعضای آن به آرامی به جایی می‌رسند که می‌توانند از آنجا یافتن راه حل برای منازعات خود را آغاز کنند. در درمان زوج ها، از هر همسر یک سلسله پرسش های مربوط به فرآیند پرسیده می‌شود که به آرام کردن هیجان و پیدا کردن دیدگاهی عینی تر معطوف است. تلاش می شود فردی را که بیش از حد در یک رابطه دو نفره تقلا می کند، آرام کنیم و به فردی که فاصله می‌گیرد و کمتر از حد انتظار تلاش می‌کند، اطمینان خاطر دهیم که بازتر وارد این رابطه شود. از همین فن می توان در ارتباط با خانواده‌های فرزند محور استفاده کرد و از درمانگر خواست خود را در قسمتی از یک مثلث بالقوه با کودک نشانه دار و هر یک از والدین و نیز ما بین والدین قرار دهد

۳. آزمایشهای ارتباط: آزمایشگاه ارتباط حول دگرگونی ساختاری در مثلث های کلیدی به انجام می‌رسند. هدف، کمک به اعضای خانواده است که از فرآیندهای نظام ها آگاه شوند ۔ و بیاموزند به نقش خود در آنها اذعان کنند ۔ بهترین این آزمایشات، آنهایی هستند که توسط فوگارتی برای استفاده توسط تعقیب کنندگان و فاصله گیرندگان هیجانی، تدوین شدند. تعقیب کنندگان تشویق می شوند تا از طلب خود، خودداری کنند. تقاضا کردن را متوقف نمایند، و فشار برای ارتباط هیجانی را کاهش دهند ۔ و ببینند در خود و در ارتباطشان چه اتفاقی می‌افتد. این تمرین، بدین منظور طراحی نمی شود که یک درمان، سحر آمیز باشد، اما به مشخص شدن فرآیند های هیجانی درگیر کمک می کند. فاصله گیرندگان تشویق می‌شوند که به سوی شخصی دیگر حرکت کنند و بین افکار شخصی و احساسات، رابطه برقرار نمایند ۔ به عبارت دیگر ۔ چاره‌ای برای اجتناب کردن یا تسلیم تقاضاهای دیگران شدن، بیابند.

۴. تعلیم دادن: تعلیم دادن، چاره بوئنی برای نقشی است که به لحاظ هیجانی بیشتر درگیر است و در بیشتر شکلهای دیگر درمان مشترک است. درمانگران بوئنی با نشستن در جایگاه یک تعلیم دهنده، امیدوارند که از پیشی گرفتن از بیماران یا یا گرفتار شدن در مثلث های خانوادگی اجتناب کنند. تعلیم دهی، به این معنا نیست که به افراد بگویید چه کار کنند، بلکه به معنای پرسیدن سوالات مربوط به فرآیند است که برای کمک به مراجعان تدوین شده اند تا فرایندهای هیجانی خانوادگی و نقش خود را در آنها بفهمند. هدف، فهم بیشتر، تمرکز بیشتر بر خویشتن، و دلبستگی کارکردی تر به اعضای خانواده کلیدی می باشد.

۵. موضع من: اتخاذ یک موضع شخصی، گفتن این که چه احساسی دارید، به جای اینکه دیگران چه کار می‌کنند ۔ یکی از مستقیم ترین راههای شکستن چرخه های واکنش دهی هیجانی است ۔ یعنی، تفاوت میان گفتن تو تنبل هستی و کاش بیشتر کمکم می‌کردی؛ یا میان تو همیشه بچه‌ها را لوس می کنی و فکر می‌کنم که ما باید نسبت به آنها سختگیر باشیم. این، تفاوت بزرگی است. درمانگران بوئنی به تنها مراجعان را به اتخاذ موضع من تشویق می کنند، بلکه خودشان نیز آن کار را انجام می‌دهند. یک مثال زمانی خواهد بود که پس از یک جلسه خانوادگی، مادر، درمانگر را به کناری می کشد و به طور محرمانه می گوید که شوهرش سرطان مهلک دارد، اما نمی خواهد بچه ها بدانند. چه کار باید کرد؟ موضع من را اتخاذ کنید: به مادر بگویید: من اعتقاد دارم بچه‌های شما حق دارند این موضوع را بدانند. این که او چه بکند، باز هم به خودش بستگی دارد. پیش‌ فرض دیگر در درمان بوئنی آن است که رو در رویی، اضطراب را افزایش و توانایی فکر کردن به طور واضح و دیدن گزینه‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین، جابجایی تمرکز، یعنی کمتر شخصی و تهدیدکننده کردن راهی عالی برای افزایش عینیت. این امر، تشکیل دهنده اساس دو فن مرتبط به هم است، یعنی درمان خانوادگی چند وجهی و داستان‌های جابجایی.

۶. درمان خانوادگی چند وجهی: در نسخه خانواده درمانی چند وجهی خود، با زوج‌ها کار می‌کرد. و به نوبت به هر یک توجه می‌کرد و بعد به نفر بعدی تا تعامل را به حداقل برساند. ایده آن است که یک زوج ممکن است با مشاهده دیگران، بیشتر راجع به فرایند هیجانی بیاموزند ۔ کسانی که کمتر با آنها تماس داشته اند و چشم آنها را ابر احساسات تیره نکرده است. جیمز فرامو از رویکرد مشابهی استفاده می‌کند.

۷. داستانهای جابجایی: این فن از آن گوئرین است. یعنی نشان دادن فیلم ها و نوارهای ویدئویی و گفتن داستان ها برای آموزش اعضای خانواده درباره نظام هایی که به واسطه به حداقل رساندن دفاعی بودن خود دارای کارکرد هستند. سرانجام، گرچه دانشجویان خانواده درمانی، احتمال دارد رویکردهای متفاوت را مطابق با اینکه چقدر ملموس هستند یا به نظر مفید می آیند، ارزشیابی کنند، خود بوئن، ارزنده‌ترین کمک خویش را در این می دانست که می خواهد راهی را نشان دهد تا رفتار انسان را به یک علم تبدیل کند. موری بوئن، بیشتر از آنکه به ما روش و فن بیاموزد، کمک‌های ریشه داری به فهم ما از این مسئله کرده است که به عنوان یک فرد چگونه عمل می کنیم و چطور با خانواده هایمان کنار می‌آییم و اینکه روابط اینها با هم چگونه است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات