پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مشاوره چیست

تعريف مشاوره مشاوره نوعی ارتباط کلامی و غیر کلامی هدفدار است که به فرد در تصمیم گیری در هنگامی که توانایی او تحت تاثیر احساسات قرارمی گیرد،کمک می کند.

تعريف مشاوره

مشاوره نوعی ارتباط کلامی و غیر کلامی هدفدار است که به فرد در تصمیم گیری در هنگامی که توانایی او تحت تاثیر احساسات قرارمی گیرد،کمک می کند.

راجرز و پاترسون و گاستاد و بسیاری از مشاوران و درمانگران، مشاوره را جریان یادگیری می دانندکه از طریق دو نفر انجام می گیرد و مشاور با داشتن صلاحیتهای علمی و حرفه ای می کوشد تا با روشهایی منطبق بر نیازهای مراجع، تلاش می کند که کمک کند مراجع بیشتر خودرا بشناسد و بینشی را که از این طریق در باره خود کسب می کند در زمینه هدفهایی که آنها را به صورت واقع بینانه تری درك کرده است، به طور موثر تری به کار برد. هدف مشاور در اصل عرضه یا پیشنهاد کمک به مراجع است در عین حال مراجع در به کار بردن آن آزاد و مختار است و هیچ اجباری در به کار بردن آن وجود ندارد، مشاوره رابطه ای مختارانه بین مشاور و مراجع است.

انواع مشاوره :

از نظر موضوعی مشاوره به انواع تحصیلی، شغلی، شخصی، خانواده، مشاوره اجتماعی و حقوقی و پزشکی تقسیم بندی می شود و در نوعی دیگر از تعاریف تعداد مطرح می شود، یعنی در این تقسیم بندی تعداد مطرح است هم از لحاظ تعداد مشاور و هم از لحاظ تعداد مراجع، اگر تعداد مشاور و مراجع یک نفر باشد نام این نوع مشاوره، مشاوره فردی است و اگر تعداد مشاور یا مراجع بیش از یک نفر باشد این نوع مشاوره را گروهی می نامند.

مشاوره فردی از نظر روش اجرا به سه شق تقسیم می شود:

الف: مستقيم :
یک نظریّه این است که مشاور، محور بحث را در اختیار گیرد و از تکنیکها و فنون مشاوره بسیار استفاده کند و در  تشخیص علتهای ناراحتی فرد بکوشد و راه حلهای مناسب را به وی پیشنهاد یا تکلیف نماید. از صاحبان این نظریه، الّیس ، ویلیامسون ، سالتر، هوارد و میلر می باشند آنان بر این اعتقادند که اولاّ: مشاور، مشکل و موقعیت مراجعه کننده را بهتر از خودش درك می کند. همه افراد بشر، توانایی درك از خود و سازندگی خویش را ندارند. آنان که در جریان تعلیم و تربیت صحیح قرار گرفته اند، می توانند شرایط محیطی و 
قوای خود را بشناسند و به طور خلاّق عمل کنند.

ثانیا: عدم آگاهی مراجعه کننده از خود و یا شرایط محیط خویش و رابطه اش با دیگران و نظایر آن، او را دارای مشکل ساخته است. او چگونه می تواند خود را بدون راهنمایی مستقیم از مشکل برهاند. از این رو لازم است مشاور، درمان و راه حل را برایش به صورت صریح مطرح کند و او را به صورت مستقیم هدایت نماید تا به نتیجه برسد.

در این روش، مشاور از طریق پرسشنامه، آزمونهای روانی، مصاحبه و سؤ ال، به جمع آوری اطلاعات وسیعی درباره مراجعه کننده اقدام می کند و بر تشخیص علل ناراحتی و مشکل وی همت می گمارد و پس از کشف علل، راه حلهایی را ارائه می دهد و از مراجعه کننده خواسته می شود تا راه حل ارائه شده را به اجرا درآورد و نتیجه را به مشاور گزارش نماید.

ب: روش غير مستقيم

نظریه دیگر در روش مشاوره این است که مشاور، در مشاوره، محیط گرم و پذیرا را برای فرد فراهم کند تا او با 
آسودگی و دلگرمی به گفتگو و دادن اطلاعات لازم در مشاوره اقدام نماید. و نیز هدایت و رهبری بخش مهمی از فعالیتهای جلسه مشاوره را به عهده او گذارد و مشاور، صرفا به انعکاس احساسات، افکار و رفتار او بپردازد و بدین وسیله، وی را به خودشناسی و بینش درست درباره مشکلش راهنمایی کند تا خود او به راه حل مناسب برسد.

در این روش، شخص مراجعه کننده، محور است و رابطه حسنه، نقش اساسی در مشاوره دارد و به فنون مشاوره، بویژه تست، چندان اهمیتی داده نمی شود. دانشمندانی مانند راجرز، فردریک پرلز، از صاحبان این نظریه اند.‌ اساس این نظریه را راجرز، چنین بیان می کند: انسان، ذاتا موجودی خلاّق و تواناست و طبیعتش بر خیر است و  برای هدفی ارزشمند کوشش می کند. مراجعه کننده هم که دچار کج رفتاری یا اختلال عاطفی و یا با مشکل دیگررو به رو می شود. انسان است و از این گونه ویژگیها برخوردارمیباشد، ولی بر اثر تربیت غیر صحیح و آگاهیهای غلط و یا رفتارهای انحرافی، برایش مشکل پیش آمده است.

مشاور با کمک غیر مستقیم به وی یعنی آگاه ساختن او به خودش و موقعیتش در جهان هستی و هدف والای زندگی و اموری مانند آن، مراجعه کننده را به حالت طبیعی اوّلیه برمی گرداند و او خود به راه حل برای مشکل خویش می رسد. در این روش، مراجعه کننده بیش از مشکلش مورد توجه است و به احساسات و افکارش زیاد اهمیت داده می شود. و به ایجاد و تقویت رابطه حسنه مشاوره ای وی با مشاور، تاکید می گردد و به جای کوشش برای تشخیص علل ناراحتی و ارائه راه حل بر اساس آن، به انعکاس افکار، احساسات و رفتار او اقدام می شود و به جای دادن دستورالعمل و خواستن تکلیف از مراجعه کننده، زمینه فراهم می گردد تا خود او دستورات و تکالیف لازم را کشف نماید و به کسب بینش نسبت به خود و مشکلش نایل شود و خود، راه حل مناسب را پیدا کند. پرلز، که مؤسس نظریه گشتالت است نیز بر این روش مراجعه کننده محوری، تاکید دارد. به نظر وی، وقتی فرد با مشکل مواجه می شود که افکار و احساسات خویش را قبول نداشته و آنها را از خود نداند و سازمان و وحدت و هماهنگی رفتار را از دست بدهد. بر اساس نظریه گشتالت به مراجعه کننده کمک می شود تا خویشتن را بپذیرد و از اجزای از هم گسسته، به خویشتن هماهنگ و وحدت یافته برسد و اعتماد و اطمینان شخصی پیدا کند و به دیگران وابسته نباشد. بر طبق این روش، مراجعه کننده در وضعیتی قرار داده می شود که آگاهی کافی پیدا کند و موانع آگاهی درست  را کنار بزند و خود را آنگونه که هست بنمایاند و تواناییهای خویش را آشکار کند.

ج: روش انتخابی

نظرّیه متعادل این است که مشاور با توجه به نوع مشکل فرد و توانمندی او، هریک از دو روش مستقیم یا غیر مستقیم را که مؤثرتر و مفیدتر واقع شود، انتخاب کند؛ مثلاً در حل مشکلات عاطفی و روانی، روش غیر مستقیم را به کار گیرد و در غیر آن از روش مستقیم استفاده نماید. و در مواردی هم که لازم می بیند، از هر دو روش بهره می برد



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات