پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره بیش فعالی کودکان بدانید

بیش فعالی باعث میشود که افراد نتوانند پاسخ ها و عملکرد های غیر ارادی خود را کنترل کرده و در نتیجه نتوانند پاسخ مناسبی به آنها بدهند.

بیش فعالی چیست؟

همه ما در زندگی کودکانی را دیده ایم که برخی ویژگی های خاصی در آنها دیده می شود برای مثال، کودکانی که نمی توانند ثابت بنشینند، یا کودکانی که هرگز حرف گوش نمی دهند، کودکانی که هرگز کاری که به آنها محول شده را هرچقدر هم که بطور شفاف به آنها بیان شده باشد،  یا انجام نمی دهند یا به درستی به پایان نمی رسانند و کودکانی که نظرات نامناسبی را در شرایط و اوقات نامناسبی بیان میکنند.

برخی اوقات افراد این کودکان را  دردسر ساز لقب می دهند، یا آنها را به عنوان تنبل، بی ادب و بی نظم مورد قضاوت قرار می دهند. این کودکان دچار بیش فعالی یا ( ADHD ) می باشند. بیش فعالی باعث میشود که افراد، نتوانند پاسخ های و عملکرد های غیر ارادی خود را کنترل کرده و در نتیجه نتوانند پاسخ مناسبی به آنها بدهند.

پاسخ ها و یا عملکرد های غیر ارادی شامل تمام کار هایی می شود که ممکن است بطور نا خود آگاه از ما سر بزند. نمونه های این رفتار ها در تمام کار ها و امور زندگی ما، از حرف زدن گرفته تا انجام کار ها و فعالیت های بدنی ما وجود دارند.

علائم بیش فعالی

نشانه ها و علائم بیش فعالی معمولا  بین سنین 5 تا 7 سال بروز میکنند. با این حال، تشخیص نشانه های بیش فعالی از عادات و رفتار های کودکانه ممکن است کار دشواری باشد.

اگر  تنها چند مورد از علائم و نشانه های بیش فعالی را مشاهده کردید، و این نشانه ها همیشگی نیستند و تنها در برخی شرایط و موقعیت ها رخ می دهند، به احتمال زیاد کودک شما دچار بیش فعالی نمی باشد. اما در صورتی که فرزند شما برخی از این نشانه ها را از خود بروز می دهد، و این رفتار ها همیشه و همه جا، برای مثال در خانه، مدرسه،حین بازی یا در شرایط جدی و حساس از او سر می زند، بهتر است با یک مشاور مشورت های لازم را به عمل آورید.

لازم به ذکر است که در صورت وجود هرگونه شک در رفتار های کودکتان، از هیچگونه دارو، روش ها و یا رفتار های خودسرانه و غیر اصولی مانند تنبیه کردن استفاده نکرده و حتما به مشاور مراجعه کنید.

شایعات و باور های غلط درباره بیش فعالی

شایعه: تمام کودکان بی توجه و حواس پرت بیش فعال هستند.

واقعیت: درست است که برخی از کودکان بیش فعال دائما درحال فعالیت هستند و توجه لازم به امور مختلف را ندارند، اما بسیاری از کودکانی که مشکل حواس پرتی و بی توجهی دارند، لزوما بیش فعال نیستند. دلیل این رفتار از آنها ممکن است تنها بی انگیزگی و علاقه نداشتن به یک موضوع باشد.

شایعه: کودکان بیش فعال هرگز نمی توانند تمرکز کنند.

واقعیت: کودکان بیش فعال اغلب می توانند روی کار ها و فعالیت هایی که دلخواهشان باشد تمرکز کنند؛ اما اگر فعالیتی باب میل آنها نباشد، بیش از حد سخت باشد یا تکراری باشد، هرچقدر هم که تلاش کنند نمی توانند روی آن تمرکز کنند.

شایعه: کودکان بیش فعال اگر بخواهند می توانند معقولانه تر رفتار کنند.

واقعیت: کودکانی که دچار بیش فعالی هستند ممکن است تمام تلاش خود را برای بهتر رفتار کردن انجام دهند، اما همچنان نتوانند ثابت بنشینند، ساکت باشند یا تمرکز کنند. آنها ممکن است به حرف های شما بی توجه باشند و به آن اهمیت ندهند، اما این هرگز به آن معنا نیست که اینکار را از روی عمد انجام میدهند.

شایعه: علائم بیش فعالی در دوران بزرگسالی رفع می شوند.

واقعیت: بیش فعالی معمولا تا آخر عمر ادامه پیدا میکند؛ پس منتظر نباشید تا دوران کودکی فرزند شما طی شود. درمان های مختلف میتوانند به کودک شما بی آموزند که علائم بیش فعالی را به حداقل برسانند و آنها را کنترل و مدیریت کنند.

شایعه: داروها بهترین راه درمان بیش فعالی هستند.

واقعیت: داروها معمولا به عنوان اولین گزینه برای کنترل بیش فعالی معرفی می شوند؛ اما آنها همیشه بهترین راه درمان نیستند. درمان های موثر برای بیش فعالی همچنین شامل تحصیلات، رفتار درمانی، حمایت آنها در مدرسه و خانه، ورزش کردن و تغذیه مناسب می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات