پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کمال خواهی چیست

کمال خواهی چیست؟ کمال خواهی واژه‌ای است که دائماً در زندگی روزمره استفاده می‌شود. مردم اغلب به کسی کمال خواه می گویند که در تمام کارهایش به دنبال بهترین عملکرد و دستاوردها است. کمال خواهی می‌تواند در تمام جنبه های زندگی وج

کمال خواهی چیست؟

کمال خواهی واژه‌ای است که دائماً در زندگی روزمره استفاده می‌شود. مردم اغلب به کسی کمال خواه می گویند که در تمام کارهایش به دنبال بهترین عملکرد و دستاوردها است. کمال خواهی می‌تواند در تمام جنبه های زندگی وجود داشته باشد.

یک فرد ممکن است فقط در یک بخش از زندگی‌اش کمال خواه باشد، مثلاً در کار؛ اما کمال خواهی معمولاً در بسیاری از جنبه های زندگی فرد دیده می شود، نظیر کار، مطالعه، روابط بین فردی، ورزش و تمرین، ظاهر فرد، وزن، تمیزی، بهداشت فردی، روابط دوستانه، موسیقی، ظاهر خانه ی فرد، عملکرد اجتماعی: در واقع در هر زمینه ای که برای فرد اهمیت دارد. برای اینکه ببینید کمال خواهی از چه راه‌های مختلفی می‌تواند در زندگی تان تاثیر بگذارد،

مطلب زیر را درباره ی سارا بخوانید:
سارا: نمونه یک فرد کمال خواه سارا درباره ظاهر خانه اش و اینکه میزبان خوبی باشد، کمال خواه است. اگر دوستانش را برای شام دعوت کرده باشد، چندین ساعت را صرف تمیز کردن خانه می کند تا زمانی که به آن معیاری که خودش از بی نقص دارد، برسد. اما حتی در آن موقع هم ناگزیر متوجه بعضی نقص ها می‌شود. مثلاً به یاد می‌آورد که یکبار ۶ ساعت سرفه جارو کشیدن، ساییدن کف اتاق، تمیز کردن پنجره ها و انجام کارهای باغچه کرد. لکه هایی روی پنجره دید و دوباره شروع کرد به تمیز کردن لکه ها، تا خانه اش کاملا بی نقص به نظر برسد. به دلیل صرف زمان بسیاری برای تمیز کردن، هنگام تهیه ی شام وقت کم آورد؛ وقتی دسری که درست کرده بود در حال خراب شدن بود، سارا مضطرب شد. در طول شام، نمی‌توانست بر صحبت های دوستانش تمرکز کند چون داشت به این فکر می‌کرد که غذا طبق معیار او از غذای خوب، آماده نشده است و خودش را به این خاطر سرزنش می کرد؛ در این فکر بود که مهمانی شب را خراب کرده و در نتیجه یک آدم شکست خورده است.

این مثال برخی از جنبه های متفاوت کمال خواهی را نشان می‌دهد. کمال خواهی شامل تلاش مداوم برای دستیابی به معیارهای دشواری است که فرد برای خودش تعیین کرده است مثلاً، من باید یک خانه کاملاً تمیز داشته باشم، علیرغم پیامدهای منفی که این معیارها برای فرد دارد مثلا، احساس استرس و اضطراب. کمال خواهی شامل خودسرزنش گری نیز می شود؛ زمانی که فرد فکر می‌کند به یکی از معیارهایش نرسیده است مثلاً، غذایی درست کرده که فکر می‌کند به اندازه ی کافی خوب نیست. یکی از مسئله ساز ترین جنبه های کمال خواهی این است که مردم اغلب عزت نفس خود را بر مبنای میزان دستیابی به معیارهای دشوار تعیین می‌کنند مثلاً، سارا به دلیل تهیه ی دسری که بی عیب و نقص نبود، خودش را یک شکست خورده در نظر می گیرد. تلاش دائمی برای دستیابی به معیارهای فردی بسیار دشوار، بدون توجه به نتایج منفی که دارد و تعیین عزت نفس بر مبنای این معیارهاست که کمال خواهی غیر مفید را از کمال خواهی سازنده متمایز می کند.

تعریف کمال خواهی:

کمال خواهی عبارت است از تعیین معیارهای بسیار سخت ۔ که خود تحمیلی هستند ۔ و تلاش شدید و بی‌رحمانه برای دستیابی به آنها، با وجود مشکلاتی که برای فرد ایجاد می کنند. همچنین فرد کمال خواه احساس ارزشمندی خود را تقریباً فقط بر اساس میزان پیگیری و دستیابی به این معیارها تعیین می کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات