پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

جنبه های مهم کمال خواهی

جنبه های مهم کمال خواهی کمال خواهی سه جنبه اصلی دارد: ۱. معیارهای دشوار و سرزنش خود ۲. تلاش شدید برای رسیدن به معیارهای دشوار با وجود پیامدهای منفی ۳. تعیین ارزش خود بر اساس معیارهای بالا

جنبه های مهم کمال خواهی

کمال خواهی سه جنبه اصلی دارد:
۱. معیارهای دشوار و سرزنش خود
۲. تلاش شدید برای رسیدن به معیارهای دشوار با وجود پیامدهای منفی
۳. تعیین ارزش خود بر اساس معیارهای بالا

معیارهای دشوار و سرزنش خود

تعریف معیارهای دشوار به راحتی امکان پذیر نیست، زیرا ممکن است آنچه برای یک فرد دشوار است، برای دیگری نباشد. اما وقتی فرد کمال خواهی دارد، معیارهایش برای خود او بسیار طاقت فرسا هستند. به عبارت دیگر، برای فرد دشوار است که به معیارهایش دست یابد. اهمیت کمال خواهی این است که معیارها به وسیله ی خود شما تعیین می شود، سپس خودتان آنها را دشوار و توان فرسا ادراک می کنید. برای مثال، درآمد سالانه ۳۰۰۰۰ یورو ممکن است برای برخی افراد آسان باشد اما برای عده ای دیگر می تواند بسیار دشوار باشد. البته تعیین اهداف و معیارهایی که می خواهید به آنها دست یابید یک بخش طبیعی زندگی است. کمال خواهی زمانی مشکل‌ساز می‌شود که وقتی به معیارهای شخصی تان نمی‌رسید به شدت خودتان را سرزنش می کنید.
افراد کمال خواه معمولاً بر جنبه های منفی زندگی تمرکز می کنند، فقط متوجه موقعیت‌هایی می‌شوند که به معیارهایشان دست نمی یابند و مواقعی را که موفق شده اند به یاد نمی‌آورند. آنها اغلب خود را به دلیل شکست هایشان تحقیر کرده و دائماً با جملات انتقادی خود را ملامت می‌کنند. مثلاً من باید این کار را بهتر انجام می دادم یا من چون در امتحان نمره ی A نگرفته ام، یک فرد شکست خورده ام یا خیلی ساده تر احمق!.

تلاش شدید برای رسیدن به معیارهای دشوار با وجود پیامدهای منفی

 جنبه‌های مهم دیگر کمال خواهی مشکل سازی که در حال توصیف آن هستیم، تلاش برای دستیابی به این معیارهای دشوار با وجود پیامدهای منفی آن است. جالب این است که اگرچه برخی از این پیامدها نظیر خستگی واقعا ناخوشایند هستند، گاهی اوقات افراد کمال خواه از این احساس لذت می‌برند زیرا آن را به عنوان مدرکی واقعی در نظر می‌گیرند مبنی بر اینکه خودشان را تا مرز محدودیت های جسمانیشان تحت فشار قرار داده اند. برای مثال، سوزان هنگامی که نزدیک بود بعد از تمریناتش از خستگی بیهوش شود، به نوعی احساس موفقیت می‌کرد. چون احساس می‌کرد که مسلماً بیش از این نمی توانسته خودش را تحت فشار قرار دهد.

تعیین ارزش به خود بر اساس معیارهای بالا

اگر شما جزء افرادی هستید که کمال خواهی مشکل‌ساز دارید، مایلید ارزشمندی خود را بر اساس آن جهت انجام می دهید و نه بر اساس آنچه که هستید ارزیابی کنید. به جای اینکه تصوری معقول و متعادل از خود داشته باشید، فکر می کنید فقط هنگامی به اندازه ی کافی خوب هستید که به معیارهای عالی در زمینه‌های مهم زندگی تان دست یابید. بنابراین، تصویری که از خودتان دارید به زمینه هایی که برای موفقیت در آنها تلاش می‌کنید بسیار وابسته می شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات