پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کمالگرایی و اضطراب

کمالگرایی و اضطراب  کمال خواهی با دامنه ای از مشکلات دیگر نیز برای ارتباط است. از جمله این مشکلات رایج می‌توان به مشکلات در زمینه اضطراب، خلق و خو، و خوردن اشاره کرد.

کمالگرایی و اضطراب

 کمال خواهی با دامنه ای از مشکلات دیگر نیز برای ارتباط است. از جمله این مشکلات رایج می‌توان به مشکلات در زمینه اضطراب، خلق و خو، و خوردن اشاره کرد.

اضطراب

وقتی که فرد معیارهای سختگیرانه ای برای خودش در نظر می‌گیرد و احساس می‌کند به آنها نمی‌رسد. معمولا مضطرب می‌شود. تفکر مدام درباره عملکرد یا بررسی مداوم آن نیز می‌تواند منجر به اضطراب شود؛ به گونه ای که فرد می ترسد به معیارهایش نرسد. در این موقعیت فرد دائما دنبال هر نشانه‌ای است که اثبات کند عملکردش رضایت‌بخش نیست؛ همچنین، اگر کارهایش آهسته پیش برود، فرد بسیار نگران، مضطرب و آشفته می شود. کمال خواهی علاوه بر احساس کلی دلواپسی، تنش و فشار با انواع خاصی از اضطراب مانند اضطراب اجتماعی اختلال، وسواسی ۔ جبری و اختلال شخصیت وسواسی ۔ جبری نیز مرتبط است.

اضطراب اجتماعی

 اکثر ما، وقتی در یک موقعیت اجتماعی جدید مانند یک مهمانی بزرگ که اکثرشان را نمی‌شناسیم، قدم می زنیم کمی دچار نگرانی می شویم؛ اما اضطراب اجتماعی چیزی بیشتر از احساس خجالت صرفه است. این اختلال دربرگیرنده ی اضطرابی دائمی درباره موقعیت‌های اجتماعی است و هسته اصلی آن نگرانی درباره ی این است که مبادا کاری انجام دهید یا حرفی بزنید که در برابر دیگران شرمنده یا خجالت زده شوید؛ همچنین، اضطراب اجتماعی، شامل نگرانی در مورد مرکز توجه دیگران بودن و آرزوی اینکه در موقعیت‌های اجتماعی در کانون توجه قرار نگیرد، می باشد. کمال خواهی هم باعث اضطراب اجتماعی می شود، هم آن را تداوم می‌بخشد. اغلب این افراد در مورد ادراک دیگران درباره آنها، افکار کمال خواهانه ای دارند و اگر احساس کنند به معیارهای سطح بالای خود در عملکرد اجتماعی دست نیافته اند، خودشان را سرزنش می کنند.

سینا نمونه ی فردی کمال خواه با اضطراب اجتماعی

سینا حسابدار یک موسسه تجاری بزرگ بود. وی مدام می بایست در جلساتی شرکت می‌کرد که از او انتظار داشتند در مباحث جلسه مشارکت نماید. سینا قبل از رفتن به این ملاقات‌ها بسیار عصبی و مضطرب می‌شد، می‌ترسید موضوعات را دقیق و یاری نکند، یا رئیسش او را در موقعیت سختی قرار دهد و صحبت هوشمندانه‌ای برای گفتن نداشته باشد. او اغلب عرق می‌کرد و نگران بود دیگران متوجه این موضوع شوند. او ملاقات ها را با ناراحتی زیادی تحمل می‌کرد و در جلسات زمان زیادی را صرف پاسخ های ممکن به سوالاتی می‌کرد که از ذهنش می گذشتند تا بتواند موضوعات را کامل و دقیق بیان کند. اغلب سینا، احساس می‌کرد در ملاقات ها به خوبی به سوالات و صحبتهای دیگران پاسخ نداده است و بقیه متوجه اضطرابش شده اند. هم چنین، خودش را با اعضای دیگر گروه مقایسه می‌کرد و فکر می‌کرد دیگران باهوش تر و شوخ طبع تر از او هستند. وقتی از جلسات خارج می شد، تمام چیزهایی را که گفته بود بارها و بار در ذهن خود مرور می‌کرد و به خاطر اینکه در جلسات به بهترین نحو صحبت نکرده است از خودش انتقاد می‌کرد
در نتیجه، معیارهایش را بالاتر در نظر می گرفت، تصمیم می گرفت دفعه ی بعد بهتر عمل کند و هدفش این بود که در ملاقات بعدی باهوش تر و جذاب تر به نظر برسد.
بسیاری از خصوصیات اضطراب اجتماعی که در فهرست بندی شده است در سینا مشاهده می شود. درمان کمال خواهی، می تواند در کاهش یا از بین بردن احساسات اضطراب اجتماعی به شما کمک کند.

فهرست بازبینی علایم اضطراب اجتماعی

• ترس مدام از موقعیت‌های جمعی با عملکردی که در آن فرد می ترسد به گونه‌ای عمل کند که شرمنده گردد یا علایم اضطراب را نشان دهد.
• مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی هراس آور تقریباً همیشه باعث اضطراب می گردد.
• فرد بداند که ترسش افراطی است.
• فرد از موقعیت هراس آور جمعی یا عملکرد اجتناب کند، در غیر این صورت، با اضطراب، رنج و عذاب شدید آن را تحمل کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات