پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کمال گرایی و اختلال وسواسی - جبری

کمال خواهی با اختلال وسواسی ۔ جبری ارتباط بسیار نزدیکی دارد. برخی اوقات، افکار و تصاویر ترسناک و نفرت انگیز خاصی به طور تکراری به ذهن فرد می آید و باعث اضطراب شدیدی می شود.

کمال گرایی و اختلال وسواسی ۔ جبری

کمال خواهی با اختلال وسواسی ۔ جبری ارتباط بسیار نزدیکی دارد. برخی اوقات، افکار و تصاویر ترسناک و نفرت انگیز خاصی به طور تکراری به ذهن فرد می آید و باعث اضطراب شدیدی می شود.

برای مثال، افکاری راجع به این که شاید به طور اتفاقی به کسی آسیب برسانید و یا اینکه باعث انتشار آلودگی و میکروب شوید یا برای خانواده تان اتفاق بدی بیفتد.

بعضی از افراد مبتلا به اختلال وسواس، مرددند که آیا کاری را به درستی انجام داده اند یا نه؛ یا حتی اصلا را انجام داده اند یا نه. وقتی این افکار برای افراد مبتلا به اختلال وسواسی ۔ جبری اتفاق می‌افتد، فرد در جست و جوی راهی بر می‌آید تا اضطراب و خطر ادراک شده را کاهش دهد. یکی از کارهایی که افراد انجام می دهند، آداب و آیین هایی است که هدف از انجام آن ها کاهش اضطراب در کوتاه مدت است. برای مثال، اگر فردی به افکار ترس آور خود در مورد آلوده شدن خانواده اش، ادامه دهد، تمیز کردن کامل خانه به او کمک می‌کند تا اضطراب کمتری تجربه کند؛ چون او کاری انجام داده تا از خانواده‌اش محافظت شود. در اختلال وسواسی ۔ جبری، این آیین‌ها اغلب بر اساس قواعد بسیار محدودی بنا شده‌اند و دقیقاً باید انجام شوند. کمال خواهی در ایجاد وسواس ۔ جبری نقش دارد؛ زیرا هم بر برداشت فرد از این افکار ناخواسته و مزاحم، که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، تاثیر دارد، و هم بر چگونگی پاسخ های آنها، که به صورت وسواس های عملی یا رفتارهای خنثی ساز است. اغلب برای افراد کمال خواه و مبتلا به وسواس، سخت است به نقطه ای برسند که احساس کنند عملی به طور کامل و شایسته انجام شده است. بنابراین، در دام چرخه ای از تکرار وسواس های عملی که کوششی پایان ناپذیر است می افتند، تا جایی که مطمئن شوند به طور شایسته و مناسب عمل کرده اند و در نتیجه، خطر کاهش می یابد. این چرخه برای افرادی که در دام آن می افتند، بسیار خسته کننده است. نمونه فردی با وسواس جبری و کمال خواهی، شخصی است که باید مطمئن شود جزء آنچه می‌گوید، می‌نویسد و یا می‌خواند به طور کامل انجام شده اند وگرنه، اتفاق بدی برای کسی که دوستش دارد می‌افتد. برای مثال، وقتی چنین فردی یک اتفاق معمولی را به یاد می آورد، ممکن است احساس کند که حتماً لازم است تمام جزئیات را به دقت شرح دهد، چون اگر این کار را دقیق انجام ندهد به این معنی است که اتفاق بدی رخ خواهد داد یا کسی دچار دردسر خواهد شد؛ و موقع خواندن باید بخش‌های کتاب را بارها بخواند تا مطمئن شود مطالب کتاب را به طور کامل فهمیده است و می‌تواند به خوبی به یاد آورد. در غیر این صورت فردی بیمار خواهد شد. فردی با کمال خواهی بدون وسواس جبری، نیز ممکن است نظم و ترتیب، تقارن و مرتب کردن را دوست داشته باشد؛ اما برای فرد کمال خواه و مبتلا به وسواس جبری، اگر نظم و ترتیب، تقارن و مرتب کردن به دقت رعایت نشوند، اگر چیزی درست و دقیق نباشد یا کاری را به درستی انجام ندهد، احساس بسیار ناخوشایندی به آنها دست می دهد.

در اختلال وسواسی ۔ جبری، اکثر اوقات این آداب و تشریفات کمال خواهانه به این منظور انجام می‌گیرد که فرد اطمینان حاصل کند که اتفاق بدی رخ نخواهد داد؛ فرد به هر قیمتی که شده از پیامدهای منفی اجتناب می‌کند چون احساس می کند اگر اتفاق بدی بیفتد، مقصر است. انتقاد بیش از حد از خود و تمرکز بر اشتباهات در اختلال وسواسی جبری رایج است. احتمالاً به خاطر وارسی های مکرر که هم ویژگی مبتلایان به اختلال وسواسی ۔ جبری و هم کمال گراها است، و با توجه به اینکه می دانیم این وارسی های مکرر باعث می شود افراد به حافظه خود اعتماد نکنند، شک و تردید در مورد اعمال نیز در این دو گروه رایج است. افراد مبتلا به اختلال وسواسی ۔ جبری تمایل دارند مسئولیت زیادی برای کارها به عهده بگیرند و مستعد سرزنش خویش هستند. مثال های دیگر از این که چطور کمال خواهی و وسواس با یکدیگر مرتبط می شوند، در نمونه های اکبر، سوگند و ثمین دیده می شود.

اکبر، سوگند و ثمین: نمونه‌هایی از افراد مبتلا به اختلال وسواس جبری و کمال خواهی

 اکبر افکار مزاحم مکرری درباره بدشانسی تجربه می‌کند و می‌ترسد اگر اعمال اجباری را انجام ندهد، بلایی سر خانواده و شغلش بیاید. در نتیجه، اکبر احساس می‌کند مجبور است همه چیز را با دقت تمام مرتب کند و سر کار کاغذها و کارت های ویزیت را به صورت بسیار دقیقی چند بار در روز مرتب می کند تا مطمئن شود که خوشبخت است و اتفاق بدی نخواهد افتاد. او احساس می‌کرد که اگر این آداب و آیین ها را رعایت نکند، ‌در معامله شکست خواهد خورد یا یکی از فرزندانش به شدت مریض خواهد شد.
 سوگند افکار مزاحم درباره ی باز گذاشتن قفل در و خاموش نکردن وسایل برقی داشت و می ترسید اگر آنها را بارها به دقت وارسی نکند، خانواده اش در معرض خطر قرار بگیرند، دزد به آنها آسیب برساند یا خانه‌اش بسوزد و با خاک یکسان شود. در نتیجه، سوگند باور داشت باید دستگیره در را دقیقاً چهار بار به سرعت به طرف چپ بچرخاند تا مطمئن شود قفل شده، و احساس اجبار می کرد اتو و اجاق گاز را ۴ بار چک کند که خاموشند و اگر احساس می‌کرد دقیقاً به همان تعداد چک نکرده یا در حین چک کردن متوقف شده، دوباره شروع به چک کردن تمام آیین ها می کرد. متاسفانه، سوگند اغلب شک و تردید داشت که آیا دقیقاً چهار بار چک کرده است یا نه. با این اوصاف، معمولاً بیرون رفتن از خانه بسیار وقتش را می گرفت. ثمین این باور بود که وقتی از توالتهای عمومی استفاده می‌کند. یا در فروشگاه با فروشنده پول مبادله می‌کند، و یا با فردی که احتمال داشت به ویروس ایدز مبتلا باشد برخورد جسمی پیدا می‌کند، باید به طور مکرر دست هایش را به ترتیب دقیقی بشوید و خشک کند، در غیر این صورت، به ایدز آلوده خواهد شد و مسئول انتقال بیماری به خانواده اش خواهد بود. اگر ثمین دقیقاً همان طور دست هایش را نمی شست، احساس اجبار می‌کرد که آداب را باید دوباره شروع کند، و تا موقعی که احساس نمی‌کرد با نهایت دقت تمیزند، به شست و شوی دستانش ادامه می‌داد تا جایی که منجر به ترک ترک شدن یا خون آمدن از دستانش می شد. به علاوه، با وجود احساس اولیه بهتر شدن پس از شست و شوی دستانش که برای چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشید، همچنان، در مورد آلوده شدن به ویروس ایدز نگران بود.

فهرست بازبینی علائم وسواس ۔ جبری

فهرست بازبینی علائم وسواس ۔ جبری را مشاهده می کنید. اگر تشخیص دادید این نوع علائم بسیار وقت شما را می‌گیرد شما باید برای تغییر علایم وسواسی، و همچنین کمال خواهی تان کاری انجام دهید.
فهرست بازبینی علائم اختلال وسواسی ۔ جبری
• افکار تکراری که بر خلاف خصوصیات و نظام ارزشی فرد هستند به ذهن وی هجوم می آورند، و به صورت افکار مزاحم و بسیار رنج آوری تجربه می‌شوند. مانند: افکار مذهبی، افکار جنسی ناخواسته و ناراحت‌کننده، یا افکار آسیب زدن به کسی که به او اهمیت می‌دهد.
• انجام دادن مکرر یک سری اعمال که هدفش کاهش اضطراب مرتبط با افکار مزاحم می باشد. برای مثال: وارسی، شست و شو، دعا کردن، سوال پرسیدن از دیگران از این که کارها خوب پیش می‌رود یا نه.
• انجام آداب، آیین ها و وسواسهای عملی بیشتر از یک ساعت وقت می برد و در حوزه‌های مهمی مانند شغل، تحصیلات یا روابط بین فردی اختلال ایجاد می‌کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات