پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مبانی نوروبیولوژیک اعتیاد

مبانی نوروبیولوژیک اعتیاد دستگاه اعصاب شامل قسمت: دستگاه اعصاب محیطی، دستگاه اعصاب خودکار، و دستگاه اعصاب مرکزی است. ۱. دستگاه اعصاب محیطی که در تمام مسیرها و جهات در سطح بدن گسترده شده اند و پیام‌ها را مثل لمس، گرمی، سردی

مبانی نوروبیولوژیک اعتیاد

دستگاه اعصاب شامل قسمت: دستگاه اعصاب محیطی، دستگاه اعصاب خودکار، و دستگاه اعصاب مرکزی است.
۱. دستگاه اعصاب محیطی که در تمام مسیرها و جهات در سطح بدن گسترده شده اند و پیام‌ها را مثل لمس، گرمی، سردی و درد از سراسر بدن به دستگاه اعصاب مرکزی می‌برد و پیام‌های عمل ارادی بازتابی را به عضلات بازمی‌گرداند.
۲. دستگاه اعصاب خودکار که مسئول وظایف کمابیش خودکار بدن است و ضربان قلب، تنفس، گوارش و کارکردهای مشابه را در اختیار دارد. دستگاه اعصاب خودکار شامل دو قسمت است: الف) دستگاه اعصاب پاراسمپاتیک و دستگاه سمپاتیک. این دو دستگاه مکمل یکدیگرند طوری که وقتی دستگاه اعصاب پاراسمپاتیک و فعال است، دستگاه اعصاب سمپاتیک غیرفعال است و بر عکس. دستگاه اعصاب پاراسمپاتیک حالت طبیعی عمل کردن دستگاه اعصاب خودکار است و انرژی کافی دارد. دستگاه اعصاب سمپاتیک حالت برانگیخته دستگاه اعصاب خودکار است و در شرایط جنگ و گریز و ترس انرژی زیادی را برای استفاده آماده می کند.
۳. سومین و شاید مهمترین قسمت دستگاه اعصاب برای درک و شناخت مواد روانگردان، دستگاه اعصاب مرکزی است. دستگاه اعصاب مرکزی شامل مغز و طناب نخاعی است. با اینکه اعمال ANS و PNS زیر سطح آگاهی اتفاق می‌افتند، جملگی در CNS منعکس می‌شوند و می‌توانند توسط فعالیت CNS اصلاح شوند. نرونها یا سلول های عصبی سنگ بنای اصلی دستگاه اعصاب هستند. دستگاه اعصاب متشکل از تقریباً ۲۰ بیلیون نرون و یا حدوداً ۴۰ میلیون رون درون مغز است. این نرونها از نظر طول از چند میلی متر تا حدود یک متر با هم فرد دارند.

• نوروترانسمیترها. از ۴۰ تا ۲۰۰ انتقال دهنده عصبی مفروض فقط تعداد انگشت شماری از آنها در مطالعه داروهای روانگردان مورد توجه خاص قرار گرفته اند که عبارتند از:
• آستیل کولین. که در دستگاه اعصاب محیطی، خودکار و مرکز یافت می‌شود. استیل کولین گاهی مواقع تکانه ها را تحریک یا از آنها جلوگیری می‌کند و در فعالیت حرکتی، خواب و بیداری، جذب آب و غذا، و یادگیری و حافظه دخیل است. کاتکولامین ها دسته ای از انتقال دهندگان عصبی با ترکیب شیمیایی مشابه است. دوپامین در فعالیت حرکتی دخیل است.
• آدرنالین در فعالیت عصبی خودکار دخیل بوده و در واکنش برانگیختگی ترس/ جنگ و گریز نقش عمده‌ای دارند.
نورآدرنالین در مکانیسم های کنترل کننده برانگیختگی، دمای بدن، و جذب آب و غذا دخیل است.
• سروتونین. یا موسوم به هیدروکسی تریپتامین ۵ که در جریان تحریک و اصلاح خلق دخیل است.
• اسید آمینوبیوتریک گابا. که انتقال دهنده عصبی اصلی بازدارنده مغز است.
• اندورفین ها. که طبیعتاً با ترکیبات شبه مورفین همراه با تاثیر ضد درد قابل توجه روی می‌دهد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات