پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ناراحتی در مورد هیجان های اولیه

ناراحتی در مورد هیجان های اولیه  وقتی در مورد هیجان های اولیه احساس ناراحتی می کنید، ابتدا به واکنش فوری خود توجه کنید. قضاوت خود درباره هیجان را با گفتن نکاتی مثل موارد زیر به خودتان  تایید کنید: وقتی از من خواسته شد چند

ناراحتی در مورد هیجان های اولیه 

وقتی در مورد هیجان های اولیه احساس ناراحتی می کنید، ابتدا به واکنش فوری خود توجه کنید. قضاوت خود درباره هیجان را با گفتن نکاتی مثل موارد زیر به خودتان  تایید کنید: وقتی از من خواسته شد چند کلمه با گروه صحبت کنم، فوراً متوجه شدم مضطرب شدم.

باشه، من مضطربم و عصبی هستم. به خودم می گویم قابل قبول نیست احساس اضطراب کنم و به خاطر احساس نگرانی به نحوی خود را نالایق بدانم. اضطراب واکنشی طبیعی به تحت فشار قرار گرفتن در شرایطی مانند این موقعیت است. احساس می‌کنم عضلات فک و بالای کمر سفت می شوند. تمام افکار من مربوط به پیش‌بینی آینده است. احساس ترس ایرهدی ندار. این نحوه کنترل ترس است که اهمیت دارد. ترس مرا نابود نمی کند من از ترسم آگاهم و به خود اجازه می‌دهم فقط چند لحظه آن را احساس کنم، سپس مجدداً روی تکلیف خود تمرکز می کنم. در ادامه، این روند را به ۷ مرحله تقسیم کرده ام. روشن است شرکت در تمام این مراحل مهمتر از رعایت ترتیب آنهاست. ممکن است تجربه شما بین این مراحل عقب و جلو شود: قبول دارم احساس اضطراب اشکالی ندارد. به خود اجازه می دهم که اضطراب اضطراب را بپذیرم. اضطراب را تماشا می کنم و اجزای آن را تشخیص می‌دهم: آن را در عضلات فک، بالای کمر و در افکارم احساس می کنم.

چند لحظه مراقب اضطراب باشید و آن را به خاطر آنچه هست، بپذیرید. قضاوت که دارم این است که قرار نیست همیشه هراسان باشم. همه ترس را احساس می‌کنند احساس ترس اشکالی ندارد اما چیزهای ناجور جدا می‌کنند. احساس ترس اشکالی ندارد. اما چیزهای ناحور را جدا می کنم و در برابر ترس، با ترس واکنش نشان می دهم. می‌توانم آن را شکست دهم. من مواظب اضطراب خود هستم و آن را در بدن و افکار خود احساس می‌کنم. این احساس را قبلاً داشته ام و واقعاً هیچ اتفاقی نیفتاده که آن قدر بد باشد. من می‌توانم آن را مدیریت کنم. می خواهم فقط برای لحظه‌ای کنار ترس بمانم و اجازه دهم خودش محو شود تا سعی کنم با زور آن را دور کنم. می‌توانم این کار را انجام دهم. اضطراب چیزی نیست که غیر قابل تحمل باشد. احساس می‌کنم عضلات فکم‌، آزاد می‌شوند. اضطراب پایان دنیا نیست. با تماشای هیجان به جای گریز از آن، هیجان قدرت خود را از دست می‌دهد. آن قدرها هم بد نیست. هیجان‌های من دشمنم نیستند، و نمی خواهم با آنها طوری برخورد کنم که انگار چنین هستند.

وقتی با احساس ناراحتی ناشی از هیجان‌های اولیه مواجه می‌شوید، این مراحل را بگذرانید:

۱. به واکنش هیجان فوری خود، نسبت به رویداد توجه کنید.
۲. هیجان را بپذیرید.
۳. قضاوت خود درباره هیجان اولیه را مشخص کنید.
۴. درباره قضاوت بحث کنید.
۵. در فکر هیجان باشید.
۶. به خود اطمینان دهید که می توانید هیجان اولیه را تحمل کنید.
۷. مدت کوتاه در کنار هیجان اولیه بمانید.

در زیر پذیرش ذهن آگاهی را درباره موقعیتی که موجب اضطراب و افسردگی می شود. تحلیل کنید تحلیل را به صورتی انجام دهید که انگار خود را برای پذیرش چیزی دردناک ولی اجتناب‌ناپذیر و قابل تحمل، آماده می کنید و اگر اکنون بپذیرید، باعث دور شدن آن می‌شود. به خود یادآوری کنید تمام هیجان ها و موقعیت ها، موقتی هستند. هیچ چیز دائمی نیست.

 • هیجان را تایید کنید. مثال: از آسیب‌پذیری خود احساس شرم می کنم.
• قضاوت را مشخص کنید. مثال: فکر نمی‌کنم آسیب پذیر بودن قابل قبول باشد. من باید همیشه قوی و لایق باشم.
• در مورد قضاوت بحث کنید. مثال: آسیب‌پذیری بخشی از زندگی است. هر چند آن را دوست ندارم، اما تجربه ای نیست که درباره اش احساس شرمندگی کنم.
• در مورد هیجان ذهن آگاه باشید. مثال: این شرمندگی را احساس می‌کنم. به خاطر بی لیاقتی و به قدر کافی نبودن است. دارم به این احساس شرمندگی توجه می کنم.
• به خود اطمینان دهید. مثال: می توانم این شرمندگی را تحمل کنم. من را نابود نمی‌کند، فقط آن را دوست ندارم. اگر مجبور باشم می‌توانم تا ابد با آن بسازم اما تا ابد مجبور به سازش با آن نیستم. برای چند لحظه آن را تحمل می کنم. 
• هیجان را تحمل کنید. مثال: این احساس شرم را تجربه و شدت آن را کاملاً احساس می کنم. فقط برای این لحظه آن را تحمل می کنم.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات