پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کنترل هیجان عمل کردن برخلاف هیجان

کنترل هیجان عمل کردن برخلاف هیجان از آنجا که هیجان‌های ما همیشه درست هستند، بسیاری از ما خود را ملزم می دانیم طبق هیجان عمل می‌کنیم. اگر افسرده باشید، خود را مستحق ماندن در خانه و نرفتن سر کار می دانید، پتو را روی سر خود م

کنترل هیجان عمل کردن برخلاف هیجان

از آنجا که هیجان‌های ما همیشه درست هستند، بسیاری از ما خود را ملزم می دانیم طبق هیجان عمل می‌کنیم. اگر افسرده باشید، خود را مستحق ماندن در خانه و نرفتن سر کار می دانید، پتو را روی سر خود می کشید و در افسردگی تان غرق می‌شوید.

این چیزی است که تمایل به انجام آن دارید، درست است؟ اگر نسبت به کسی خشمگین باشید، خود را مجاز می دانید به او تلفن بزنید و وی را شدیداً مواخذه کنید با رد و بدل کردن چند توهین، به خود بیشتر حق می دهید که خشمتان در مرحله اول موجه بوده است. اگر ترسیده باشید، اجتناب از عامل ترس خود را بسیار منطقی می‌دانید. اگر به خاطر نحوه رابطه خود با پدرتان، احساس می کنید مردان فقط شما را کنترل و تمسخر می کنند، پس چرا با آنها قرار می گذارید؟ گرایش به عمل طبق ن هیجانها، بسیار نیرومند است. اما همانطور که قبلاً دیدیم، حتی اگر هیجان‌های شما درست باشند، غالبا آنها را دوست ندارید. دوست ندارید احساس افسردگی کنید، بنابراین رفتار کردن به شیوه‌ای که موجب رشد اقتصادی شود، آسیب زاست. هرچند خشم نقش های مفیدی در زندگی می‌کند، ممکن است ویرانگر هم باشد. هر قدر بیشتر خشم خود را بروز دهید، دیگران را بیشتر از خود می رانید. ترس و احساس شرم، زیان بارترین هیجان ها هستند چون معمولاً مثل علف هرز رشد و موقعیت‌هایی را که موجب خوشحالی شما در زندگی می شود، نابود می کنند. بنابراین، اولین راهکار مهارتهای تنظیم هیجان، مدیریت این مسئله است که  چه زمانی مطابق هیجان رفتار کنید، چه زمانی کاری انجام ندهید و چه زمانی بر خلاف هیجان، عمل کنید.

هیجان های خود را از رفتار متمایز کنید. آنها دو چیز متفاوت هستند. هیجانها را همان گونه که به وجود می‌آیند، بپذیرید و تصمیم بگیرید آیا می خواهید هیجان را بیشتر کنید، بیشتر شدنش را به تاخیر بیندازید، مهار کنید یا از بین ببرید. رفتار شما بر چگونگی تنظیم هیجان، تاثیر زیادی دارد. به طور کلی، عمل کردن مطابق هیجان، باعث رشد آن می شود و عمل بر خلاف هیجان، از شدت هیجان می کاهد. اگر نمی‌توانید بپذیرید، عمل برخلاف احساس، کاری منطقی است، پس هیجان‌های خود را به اندازه کافی از نیازهایتان تفکیک نکرده اید. شاید احساس افسردگی کنید اما می‌خواهید سرحال باشید. شما به رفتاری مغایر با افسردگی می پردازید تا تمایل به داشتن احساس بهتر برآورده شود. ممکن است بپرسید آیا این کار مغایر صداقت در برابر هیجان نیست؟ آیا تظاهر به رفتاری، در حالی که واقعا احساس دیگری دارید، فریبکاری نیست؟ وقتی برای رسیدن به جای عجله دارید، آیا توقف در پشت چراغ قرمز، فریبکاری است؟ این رفتار مطابق با عجله شما نیست. اکثر ما می‌دانیم که پیروی از قوانین مهمتر از ارضای نیازها و خواسته‌های موقت ماست.

اگر افسر راهنمایی شما را متوقف کند، بیش از زمانی که پشت چراغ ایستاده اید، معطل خواهید شد. تفاوت میان انکار و توقف هیجان در همین نقطه اهمیت دارد. وقتی تظاهر می کنید افسرده نیستید در حالی که واقعاً افسرده اید، فریبکاری محسوب می‌شود. این یعنی انکار هیجان. توقف زمانی است که افسردگی خود را تشخیص می دهید اما آگاهانه رفتاری انجام می‌دهید که احساس متفاوتی در شما ایجاد کند. تجربه افسردگی را در این لحظه موقتاً متوقف و برای ایجاد احساسی جدید که جایگزین حساب قبلی خواهد شد، تلاش می کنید.

چنانچه موفق شوید، به قدری درگیر رفتارهایی می‌شوید که جایگزین هیجان منفی می‌شوند که دیگر مجبور به توقف طولانی‌ مدت هیجان اولین نخواهید بود. ممکن است هیجانی را تا مدت‌ها متوقف کنید، بنابراین راهکارهای رفتاری افزایش هیجان های مطلوب دیگر، باید همیشه با توقف همراه باشند. به این ترتیب، مثال چراغ راهنمایی به شما نشان می دهد پاسخ به قوانینی که در دراز مدت مفید است نسبت به پاسخ مطابق میل و خواسته آنی، شما را در رسیدن به اهداف بیشتر یاری میکند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات